Τέλος στις «φουσκωμένες» δαπάνες των ελευθέρων επαγγελματιών βάζει ο big brother των ηλεκτρονικών βιβλίων και τιμολογίων. Με απόφαση Βεσυρόπουλου, η πλατφόρμα mydata.aade.gov.gr από άνοιξε από εχθές κανονικά. Και μαζί της άνοιξε μια νέα εποχή στις σχέσεις φορολογουμένων και επιχειρήσεων με την εφορία, όπου τα πλαστά και εικονικά τιμολόγια θα ανήκουν κυρίως το παρελθόν. Αλλάζει ταυτόχρονα και ο τρόπος δουλειάς των λογιστών, καθώς η πλατφόρμα MyDATA γίνεται πλέον όχι μόνο «εργαλείο», αλλά νέο γραφείο τους και τρόπος δουλειάς….

Νωρίτερα από σχεδόν όλες τις χώρες του κόσμου, η Ελλάδα είναι ίσως από τις ελάχιστες χώρες όπου, μετά από 7 δεκαετίες χειρόγραφης τήρησης, τα βιβλία των επιχειρήσεων θα φυλάσσονται on line στους servers της Εφορίας, και όχι σε κάποια κλειστά μπαούλα. Και πλέον η Εφορία θα επιβλέπει ηλεκτρονικά όλες τις κινήσεις, χωρίς να χρειάζεται να κλείσει ραντεβού για επίσκεψη στην έδρα της επιχείρησης ή προσκόμιση των βιβλίων για έλεγχο στη ΔΟΥ.

Τις επόμενες 100 μέρες, πολλά έχουν να συμβούν και να ακουστούν. Ωστόσο το υπουργείο Οικονομικών προχωρά στην εφαρμογή του σχεδίου, έστω και αν η υποχρεωτική εφαρμογή βαπτίζεται «πιλοτική». Η μόνη υποχρέωση που αναιρείται (εν μέρει και υπό όρους) είναι η πρόβλεψη για αναδρομική δήλωση των εσόδων Ιανουαρίου –Σεπτεμβρίου.

Αντιθέτως, από Οκτώβριο πλέον ξεκινά η υποβολή στην πλατφόρμα των στοιχείων εσόδων κάθε επιχείρησης, ακόμα και της πιο μικρής που τηρεί βιβλία. Με ελαστικότητα για τον πρώτο καιρό και με διάθεσης επίλυσης προβλημάτων που θα ανακύψουν ως το τέλος του έτους. Πρωτοχρονιά ή –έστω- αρχές του 2021 όλα και όλοι θα πρέπει να λειτουργούν πλήρως στο νέο ηλεκτρονικό περιβάλλον.

Ακόμα και οι πιο μικροί

Το MyDATA είναι η πρωτοποριακή ψηφιακή πλατφόρμα για την εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων, που θα οδηγήσει σε αυτοματοποίηση της συμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων και θα τις απαλλάξει από υποχρεώσεις που έχουν σήμερα, όπως η υποβολή Καταστάσεων Πελατών – Προμηθευτών (ΜΥΦ).

Μπαίνοντας στη σελίδα, εμφανίζονται 3+1 τρόποι σύνδεσης των στοιχείων εισπράξεων των επιχειρήσεων με την ΑΑΔΕ:

1. Ειδική Φόρμα Καταχώρησης: είναι η πιο απλή περίπτωση που αφορά τους πιο μικρούς –ακόμα και τους «μπλοκάκηδες». Προσφέρεται δωρεάν από την ΑΑΔΕ. Αντί χειρόγραφου βιβλίου, συμπληρώνουν έναν πίνακα τύπου excel, για τα έσοδα που έχουν κάθε μήνα. Αφορά όλους όσους εξέδωσαν πέρυσι και πρόπερσι μέχρι 50 τιμολόγια παροχής ή πώλησης ετησίως (μέχρι 4-5 πελάτες/εργοδότες κάθε μήνα το πολύ δηλαδή) ή είχαν τζίρο έως 50.000 ευρώ και τηρούν απλογραφικά βιβλία. Συμπληρώνουν κάθε τιμολόγιο που κόβουν για να πληρωθούν, με βάση τις επιλογές που τους προτείνει η εφαρμογή.

2. Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, δηλαδή οι εταιρίες που ανεβάζουν τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδουν online οι πελάτες τους. Αυτή την στιγμή λειτουργούν 4 Πάροχοι. Η διαβίβαση των παραστατικών ψηφιακής τιμολόγησης γίνεται με ευθύνη του Παρόχου, σε πραγματικό χρόνο, και αυτόματα, με την έκδοση των παραστατικών. Οι πελάτες των Παρόχων –ή, ορθότερα, όσοι εκδίδουν αποκλειστικά τα στοιχεία τους με τις υπηρεσίες Παρόχου- δικαιούνται φορο-επιδότηση και άλλα κίνητρα. Όσοι κάνουν χρήση των κινήτρων όμως (υπεραπόσβεση, συντόμευση παραγραφής κλπ), θα υποχρεωθούν και να υποβάλουν αναδρομικά ως τον Δεκέμβριο τα Τιμολόγια Εσόδων που είχαν από Ιανουάριο έως Σεπτέμβριο φέτος.

Σε αυτές τις περιπτώσεις τα στοιχεία διαβιβάζονται ηλεκτρονικά από τον Πάροχο και εμφανίζουν την συνολική εικόνα ανά μήνα. Πατώντας το βελάκι δεξιά από κάθε μήνα, εμφανίζονται και τα πλήρως αναλυτικά στοιχεία σε πίνακα excel.

3. Εμπορικά /λογιστικά προγράμματα διαχείρισης (ERP): Για τις ανάγκες των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών που διαθέτουν μηχανογραφημένα λογιστήρια, παρέχεται από την ΑΑΔΕ μια διεπαφή για την ανταλλαγή των σχετικών δεδομένων. Αν μια επιχείρηση χρησιμοποιεί εμπορικά /λογιστικά προγράμματα διαχείρισης (ERP), οι προσφερόμενες λειτουργίες αυτοματοποιημένης διασύνδεσης, είναι:

α. ΕΣΟΔΑ:
– Αποστολή δεδομένων για τα παραστατικά που εκδίδει.
– Αποστολή χαρακτηρισμών εσόδων που αφορούν τα παραστατικά που εκδίδει.

β. ΕΞΟΔΑ:
– Λήψη δεδομένων όσων παραστατικών έχουν εκδοθεί για αυτήν και έχουν διαβιβαστεί από τους αντίστοιχους εκδότες στην ΑΑΔΕ.
– Αποστολή δεδομένων χαρακτηρισμών εξόδων στην ΑΑΔΕ.

4. Φορολογικοί Ηλεκτρονικοί Μηχανισμοί (Φ.Η.Μ.): είναι το επόμενο (και τελευταίο;) βήμα, δηλαδή η απευθείας διασύνδεση για τις ταμειακές (ή τα «μηχανάκια της εφορίας» όπως πολλοί τα λένε) με την ΑΑΔΕ. Ωστόσο, μέχρι και την ενεργοποίηση της δυνατότητας απευθείας διασύνδεσης των ΦΗΜ, οι συναλλαγές λιανικής θα καταχωρούνται συγκεντρωτικά μέσω συστήματος λογιστικής ή της φόρμας καταχώρησης.
Αυτό απαντάει και στο ερώτημα πώς, ενώ η ενημέρωση των ηλεκτρονικών βιβλίων μέσω της myDATA ξεκινάει από 01/10/2020, οι ταμειακές και φορολογικοί μηχανισμοί πήραν παράταση για αντικατάσταση σε νέου τύπου μέχρι την 31/10/2020.

Με βάση τα ως τώρα δεδομένα, όπως εξηγεί ο κύριος Νικόλαος Σπυρόπουλος (software analyst and co Founder στην i-spirit Software) «οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που η φύση της εργασίας τους είναι η παροχή υπηρεσίας (Ιατροί – δικηγόροι -Μηχανικοί – Εκπαιδευτήρια – κέντρα αισθητικής κ.ά.) έχουν την δυνατότητα να εκδίδουν μηχανογραφικά τα παραστατικά τους χωρίς σήμανση από φορολογικό μηχανισμό, στις περισσότερες περιπτώσεις. Ορισμένα από τα επαγγέλματα τα οποία, μεταξύ άλλων, εξαιρούνται από τη χρήση φορολογικού μηχανισμού για την έκδοση αποδείξεων λιανικών συναλλαγών (σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία – Αύγουστος 2020) είναι τα εξής:

· Ιατροί- Πολυιατρεία
· Μηχανικοί – Αρχιτέκτονες και συναφή
· Δικηγόροι – Συμβολαιογράφοι
· Σύμβουλοι επιχειρήσεων – Λογιστικά γραφεία
· Παραϊατρικά επαγγέλματα
· Parking
· Ξενοδοχεία – Πανσιόν – ενοικιαζόμενα και χώροι διαμονής
· Εκπαιδευτήρια – Φροντιστήρια

Επίσης, στην ίδια κατηγορία ανήκουν και όσες επιχειρήσεις δεν πραγματοποιούν λιανικές πωλήσεις (πλην λίγων εξαιρέσεων) δηλαδή όσες πωλούν εμπορεύματα και υπηρεσίες χονδρικώς με τιμολόγια. Κάθε επιχειρηματίας μπορεί να συμβουλευτεί ως προς αυτό τον λογιστή του.

Πού οδηγούν όλα αυτά; Όπως τονίζει στο business stories το μέλος του ΟΕΕ και ο Γενικός Διευθυντής του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών Μιχάλης Πόλυγγερ :

• Μεγάλο πλήθος των αγορών – εξόδων θα ενημερώνεται αυτόματα στα βιβλία του λήπτη, τα οποία θα «αναμένουν» τον χαρακτηρισμό και οριστικοποίηση από τον εξουσιοδοτημένο, πιστοποιημένο, αδειούχο λογιστή – φοροτεχνικό.
• Οι λοιπές δαπάνες (λιανικές , αγορές εξωτερικού κ.λ.π) καθώς και οι υπόλοιπες τακτοποιητικές εγγραφές θα καταχωρούνται με τον παραδοσιακό τρόπο ή απευθείας στην πλατφόρμα myDATA.
• Επιπλέον μια σειρά δηλωτικών υποχρεώσεων (Φ.Π.Α, Ε3 κλπ), θα προ- συμπληρώνονται αυτόματα και παρέχεται η δυνατότητα αποφυγής ελλιπών ή λανθασμένων καταχωρήσεων, ή και απώλειας παραστατικών, με ταυτόχρονη εξοικονόμηση χρόνου (παραλαβή, τακτοποίηση παραστατικών σε φυσική μορφή, καταχώρηση, έλεγχος, ασφυκτικές προθεσμίες).