Ο μισός πληθυσμός της γης αλλάζει σημαντικά τους στόχους του, δίνοντας προτεραιότητα σε θέματα σταθερότητας στον εργασιακό τομέα και στη συνταξιοδότηση σε σχέση με το γάμο ή την απόκτηση πτυχίου πανεπιστημίου, ενώ ποσοστό 48% των ανθρώπων κάνει προγραμματισμό με ορίζοντα μικρότερο από 12 μήνες ή δεν κάνει κανένα απολύτως προγραμματισμό, διαπιστώνει η 17η ετήσια μελέτη Accenture Life Trends.

Αυτή η αλλαγή νοοτροπίας, η οποία οφείλεται εν μέρει στην ταχεία πρόοδο της τεχνολογίας, δημιουργεί μια ρευστή κατάσταση για την κοινωνία και προκαλεί αβεβαιότητα στις επιχειρήσεις, καθώς οι άνθρωποι πλέον αποδομούν τα πάντα στη ζωή τους, προσπαθώντας να επαναπροσδιορίσουν τη θέση τους στη νέα πραγματικότητα.

«Εισερχόμαστε σε μια δεκαετία αποδόμησης που οφείλεται στην αλλαγή των καταναλωτικών αξιών, την εκρηκτική ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και την αμείλικτη ταχύτητα της αλλαγής», δήλωσε ο Mark Curtis, Global Sustainability Lead της Accenture Song. «Αυτό αναγκάζει τις ηγετικές ομάδες των επιχειρήσεων να διερωτώνται ‘από πού να αρχίσουμε;’ μπροστά σε αυτές τις προκλήσεις, δημιουργώντας παράλληλα πολλαπλές ευκαιρίες».

Με βάση αυτό το πλαίσιο, η Accenture Song εντόπισε πέντε παγκόσμιες τάσεις που προβλέπεται να φέρουν επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις και οι ηγετικές τους ομάδες παραμένουν συναφείς με τους πελάτες τους, ενώ παράλληλα επιταχύνουν την ανάπτυξή τους.

The Customer is Always Right, Right? Διαχρονικά, η συσχέτιση μεταξύ της εμπειρίας των πελατών και της αύξησης των εσόδων ενέπνευσε τους οργανισμούς να θέτουν τον πελάτη στο επίκεντρο κάθε απόφασης. Πλέον όμως, οικονομικοί λόγοι επιβάλλουν περικοπές στις επιχειρήσεις, οδηγώντας σε τριβές μεταξύ πελατών και brands σε διάφορα κανάλια, με τη μορφή αυξήσεων τιμών, μειωμένης ποιότητας και κακής εξυπηρέτησης. Τα παραπάνω ισχυροποιούν την αίσθηση ότι τα brands υποχωρούν αθόρυβα από τις υποσχέσεις τους. Στο επίκεντρο αυτής της τάσης βρίσκεται ένα σημαντικό χάσμα αντίληψης: από τη μια πλευρά οι εταιρείες βλέπουν αυτές τις ενέργειες ως απαραίτητες για την επιβίωσή τους, ενώ από την άλλη ορισμένοι πελάτες μεταφράζουν αυτές τις κινήσεις ως απληστία.

The Great Interface Shift: Το Generative AI αναβαθμίζει την εμπειρία των ανθρώπων στο διαδίκτυο από συναλλακτική σε προσωπική. Τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLM) χρησιμοποιούνται πλέον για την ανάπτυξη έξυπνων και αμφίδρομων συνομιλιών. Το 42% των καταναλωτών θα ένιωθε άνετα να χρησιμοποιήσει εργαλεία conversional AI όπως το ChatGPT για προτάσεις προϊόντων, ολοκλήρωση καθηκόντων στην εργασία (44%) και συμβουλές ευεξίας και υγείας (33%). Αυτή η τεχνολογία αναμένεται λοιπόν να αλλάξει σταδιακά τις περισσότερες από τις διεπαφές που χρησιμοποιούμε.

Is Creative ‘Meh-diocrity’ Looming?: Ο κύριος στόχος της δημιουργικότητας ήταν να εμπνέει μια συναισθηματική απόκριση μέσω της φαντασίας και της ανθρώπινης σύνδεσης. Τώρα που οι αλγόριθμοι και η τεχνολογία βρίσκονται συχνά μεταξύ του δημιουργού και του κοινού, το παιχνίδι έχει πλέον αλλάξει. Χαρακτηριστικά, το 35% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα app designs δεν ξεχωρίζουν μεταξύ των brands, ποσοστό που αυξάνεται στο ~40% μεταξύ των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών. Αυτό αποτελεί ένδειξη ότι βρισκόμαστε μάλλον σε μια περίοδο πολιτισμικής στασιμότητας. Το φαινόμενο αυτό δεν πρόκειται να λυθεί από μόνο του, ενώ μάλιστα ενδέχεται και να επιδεινωθεί καθώς η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη αποκτά μεγαλύτερο ρόλο στις δημιουργικές διαδικασίες. Οι έξυπνες επιχειρήσεις θα δουν ευκαιρίες εδώ: μεταξύ ομοίων, η πρωτοτυπία θα ξεχωρίζει πάντα — όπως και η επένδυση σε δημιουργικά ταλέντα.

Error 429: Human Request Limit Reached: Η σχέση των ανθρώπων με την τεχνολογία βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Σχεδόν το ένα τρίτο των καταναλωτών αναφέρει ότι η τεχνολογία έχει περιπλέξει τη ζωή τους τόσο πολύ όσο την έχει απλοποιήσει. Την ίδια στιγμή απαιτεί πολλά από τους ίδιους, ενώ συχνά αποτυγχάνει να έχει θετικό αντίκτυπο στην ευημερία τους. Το 31% αναφέρει ότι οι συνεχείς ειδοποιήσεις «ελέγχουν» τη χρήση της προσωπικής τεχνολογίας (π.χ. κινητό). Το 27% αναφέρει τους αλγόριθμους, ενώ ένα άλλο 27% αναφέρει το συνεχές scroll. Σε απάντηση, το ένα τρίτο καταργεί τις ειδοποιήσεις, ένας στους πέντε θέτει όρια χρόνου χρήσης και το ένα τέταρτο αφαιρεί συνολικά εφαρμογές και συσκευές. Αυτή η ένταση δείχνει ότι η τεχνολογία εξαντλεί τους ανθρώπους και υπογραμμίζει την επιθυμία τους να βάλουν σε προτεραιότητα την ευημερία τους. Οι οργανισμοί πρέπει λοιπόν να είναι προσεκτικοί σχετικά με το πώς η χρήση της τεχνολογίας θα ενσωματωθεί στη ζωή των ανθρώπων και τι θα απαιτήσει από αυτούς (ενδεικτικά σε χρόνο ή νέες δεξιότητες).

Δεκαετία Αποδόμησης: Ο παραδοσιακός τρόπος ζωής επαναξιολογείται λόγω νέων περιορισμών, αναγκών και ευκαιριών. Οι άνθρωποι αμφισβητούν παραδοσιακές ιδέες και διαμορφώνουν νέους τρόπους σκέψης, δράσης και ζωής. Φαίνεται ότι αρχίζει μια δεκαετία αποδόμησης και ο αντίκτυπός της θα είναι εκτεταμένος. Για παράδειγμα, το 48% κάνει σχέδια για τη ζωή του με ορίζοντα μικρότερο από 12 μήνες ή δεν προγραμματίζει καθόλου. Τα τελευταία τρία χρόνια, είδαμε επίσης μείωση της εστίασης σε παραδοσιακά ορόσημα, όπως ο γάμος (από 30% σε 21%), η αποφοίτηση από το κολέγιο (από 30% σε 24%) και η απομάκρυνση από το γονικό σπίτι (23% έως 17%). Αυτές οι νέες προσεγγίσεις θα ενεργοποιήσουν διαφορετικές προοπτικές για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες. Οι επιχειρήσεις που προσαρμόζονται, δημιουργώντας απρόσκοπτες εμπειρίες που αμφισβητούν τους κανόνες και υποστηρίζουν τις μοναδικές διαδρομές των ανθρώπων, θα παραμείνουν συναφείς με τον εξελισσόμενο καταναλωτή.

«Χρειάζεται σχολαστική ενορχήστρωση για να διαδραματίσει ένας οργανισμός έναν ουσιαστικό και συναφή ρόλο στη ζωή των πελατών», δήλωσε ο David Droga, CEO της Accenture Song. «Οι καταναλωτές σήμερα δεν είναι γραμμικοί, αλλάζουν γρηγορότερα από ό,τι μπορούν οι επιχειρήσεις, επομένως η διατήρηση του ρυθμού είναι μια συνεχής πρόκληση. Αυτές οι τάσεις αποτελούν ένα παράθυρο στην αλληλεπίδραση μεταξύ των ανθρώπων, των συμπεριφορών τους και της συνολικής τους στάσης απέναντι στον συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο – είτε αφορά τις επιχειρήσεις, την τεχνολογία ή άλλες κοινωνικές αλλαγές – βοηθώντας τους πελάτες μας να κατανοήσουν τα κίνητρα των δικών τους πελατών με τρόπους που μπορούν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη».