Αν φαίνεται ότι η εφαρμογή που διαγράψατε την περασμένη εβδομάδα αναδύεται ξαφνικά παντού, μπορεί να μην είναι απλή σύμπτωση. Οι εταιρείες που προμηθεύουν τους κατασκευαστές εφαρμογών έχουν βρει τρόπους να διαχειρίζονται τόσο το iOS όσο και το Android, επιτρέποντάς τους να καταλάβουν ποιοι χρήστες έχουν απεγκαταστήσει πρόσφατα ένα συγκεκριμένο κομμάτι λογισμικού – και καθιστώντας εύκολο να στοχεύσουν αυτούς που το έκαναν με διαφημίσεις προκειμένου να τους ξανακερδίσουν.

Οι Adjust, AppsFlyer, MoEngage, Localytics και CleverTap είναι μεταξύ των εταιρειών που προσφέρουν trackers απεγκατάστασης, συνήθως ως μέρος ενός ευρύτερου συνόλου εργαλείων. Οι πελάτες τους περιλαμβάνουν την T-Mobile των ΗΠΑ, την τεχνολογία Spotify και την Yelp. Οι επικριτές λένε ότι είναι ένας νέος λόγος για να επανεκτιμήσουν τα δικαιώματα ιδιωτικού απορρήτου στο διαδίκτυο και να περιορίσουν αυτά που μπορούν να κάνουν με τα δεδομένα των χρηστών. “Οι περισσότερες εταιρείες τεχνολογίας δεν δίνουν στους ανθρώπους επιλογές για την προστασία της ιδιωτικής ζωής”, λέει ο Jeremy Gillula στο Bloomberg, διευθυντής πολιτικής τεχνολογίας στο Electronic Frontier Foundation, δικηγόρος προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Κάποιοι πάροχοι λένε ότι αυτά τα εργαλεία παρακολούθησης προορίζονται για να μετρήσουν την αντίδραση των χρηστών στις ενημερώσεις εφαρμογών και σε άλλες αλλαγές. Ο Jude McColgan, διευθύνων σύμβουλος της Locatitics στη Βοστόνη, λέει ότι δεν έχει δει τους πελάτες να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να στοχεύσουν τους πρώην χρήστες με διαφημίσεις. Ο Ehren Maedge, αντιπρόεδρος για το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις στο MoEngage Inc. στο Σαν Φρανσίσκο, λέει ότι εναπόκειται στους κατασκευαστές εφαρμογών αν θα το κάνουν ή όχι. «Ο διάλογος είναι μεταξύ των πελατών μας και των τελικών χρηστών τους», αναφέρει. “Εάν παραβιάζουν την εμπιστοσύνη των χρηστών, δεν θα δουλέψει καλά γι ‘αυτούς”, σημειώνει.

Οι trackers απεγκατάστασης εκμεταλλεύονται ένα βασικό στοιχείο των λειτουργικών συστημάτων της Apple Inc. και της Google για κινητά: τις ειδοποιήσεις push. Οι προγραμματιστές έχουν πάντα τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τις αποκαλούμενες ειδοποιήσεις για να ελέγξουν τις εγκατεστημένες εφαρμογές σε τακτά χρονικά διαστήματα, χωρίς να προειδοποιούν τον χρήστη – για να ανανεώσουν ένα φάκελο εισερχομένων ή το feed των social media ενώ η εφαρμογή εκτελείται στο παρασκήνιο, για παράδειγμα.

Τα εργαλεία αυτά παραβιάζουν τις πολιτικές της Apple και της Google ενάντια στη χρήση ειδοποιήσεων για τη δημιουργία διαφημιστικών ακροατηρίων, λέει ο Alex Austin, Διευθύνων Σύμβουλος της Branch Metrics Inc., που δημιουργεί λογισμικό για προγραμματιστές, αλλά επέλεξε να μην δημιουργήσει trackers απεγκατάστασης. “Είναι απλώς γενικά επιδεικτικό να παρακολουθείς ανθρώπους στο διαδίκτυο αφού έχουν επιλέξει να μην χρησιμοποιούν το προϊόν σου”, λέει, προσθέτοντας ότι αναμένει ότι η Apple και η Google θα σπάσουν την πρακτική σύντομα.