Η πολύ υψηλή ζήτηση -ειδικά για τους μεσογειακούς προορισμούς– και όχι τόσο οι τιμές των καυσίμων είναι αυτή που τραβά προς τα πάνω τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων φέτος το καλοκαίρι, σε μια ιδιαίτερη συγκυρία κατά την οποία αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια προσπαθούν να βρουν τον βηματισμό τους μετά από δύο πολύ δύσκολες θερινές σεζόν λόγω της πανδημίας.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν οι επιτελείς των αεροπορικών εταιρειών, κάνοντας, επιπλέον, ιδιαίτερη αναφορά στη φετινή μάχη που μαίνεται στους ευρωπαϊκούς αιθέρες για την εξασφάλιση μεγαλύτερων μεριδίων από τις αεροπορικές, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις ζημίες δισεκατομμυρίων των δύο προηγούμενων σεζόν: «Γι’ αυτό και ο υψηλός ανταγωνισμός, ειδικά στους τουριστικούς προορισμούς πρώτης γραμμής στη Μεσόγειο, τελικά έχει ως αποτέλεσμα τα αεροπορικά εισιτήρια να είναι μεν, πράγματι, πιο ακριβά φέτος λόγω του γενικότερου οικονομικού περιβάλλοντος, ωστόσο οι αυξήσεις, αναλογικά, είναι χαμηλότερες σε σχέση με την κατακόρυφη άνοδο των τιμών των καυσίμων και την άνοδο σε άλλους τομείς της τουριστικής αλυσίδας», αναφέρουν στο «ΘΕΜΑ» αρμόδιες πηγές της αεροπορικής αγοράς. Οσον αφορά τα νούμερα, μόλις προ ημερών ο κ. Μάικλ Ο’Λίρι, διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, της μεγαλύτερης αεροπορικής χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, έκανε λόγο για διψήφιο ποσοστό αύξησης, πάνω από 10%, ακριβώς λόγω της υψηλής ζήτησης στο peak της φετινής σεζον.

Πώς διαμορφώνονται οι τιμές

Ως προς τους παράγοντες λοιπόν που διαμορφώνουν τις τιμές των αεροπορικών φέτος το καλοκαίρι, αυτοί είναι:

■ Τα «ταξίδια εκδίκησης» (revenge travel), ως απόρροια της μεγάλης επιθυμίας των Ευρωπαίων να κάνουν διακοπές μετά τον εγκλεισμό και τους περιορισμούς λόγω κορωνοϊού, έχουν δημιουργήσει πρωτοφανή ζήτηση, συμπεριλαμβανομένων -όπως είναι εύλογο- και των ελληνικών προορισμών. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος ο φετινός Απρίλιος ήταν καλύτερος ακόμη και από τον Απρίλιο του 2019, με διψήφια αύξηση στις τουριστικές εισπράξεις στο +19%, μονοψήφια για τις αφίξεις στο +7,5% και +15% για τη μέση δαπάνη ανά ταξίδι, στα 590 ευρώ, από 513 ευρώ του αντίστοιχου μήνα του 2019. Ολοι οι δείκτες παραπέμπουν σε υψηλές επιδόσεις και πολύ περισσότερο για τις δαπάνες, με την τάση που εμφανίστηκε μέσα στην πανδημία, όπου οι ταξιδιώτες ξοδεύουν πιο πολλά, να συνεχίζεται και φέτος.

■ Η δεδομένη αύξηση στις τιμές των καυσίμων, η οποία πάντως αναμένεται να αποτυπωθεί πιο έντονα στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων κυρίως από το φθινόπωρο και μετά, όπως επισημαίνουν οι επιτελείς των μεγάλων αεροπορικών. Κι αυτό γιατί τουλάχιστον για το πρώτο μισό του 2022 οι τιμές, αναλογικά, έχουν διατηρηθεί ως έναν βαθμό, είτε λόγω του hedging των αεροπορικών στο κόστος των καυσίμων (η στρατηγική των αεροπορικών να αντισταθμίζουν από νωρίς, εν προκειμένω από το 2021, το ρίσκο από την απότομη αυξομείωση των τιμών των καυσίμων), είτε γιατί ο πολύπλοκος τρόπος με τον οποίο διαμορφώνεται η τελική τιμή των αεροπορικών (σ.σ.: ανάλογα με την ώρα του δρομολογίου, την ημέρα, την πληρότητα του αεροσκάφους κ.τ.λ.) δίνει περισσότερες επιλογές στον επιβάτη. Με βάση τις εκτιμήσεις, τα καύσιμα αεροσκαφών αντιπροσωπεύουν πλέον έως και το 38% του μέσου κόστους μιας αεροπορικής εταιρείας, από 27% το 2019.

■ Η παράμετρος «όσο πιο αργά τόσο πιο ακριβά»: Πολλά από τα ταξίδια που γίνονται τώρα είναι κλεισμένα με εισιτήρια για τα οποία οι κρατήσεις έγιναν νωρίτερα, ακόμη και μέσα στον φετινό δύσκολο και αβέβαιο χειμώνα με γενναίες προσφορές/εκπτώσεις από τις αεροπορικές σε μια προσπάθεια να ξανακερδίσουν μερίδια. Αυτές είναι οι… τυχερές περιπτώσεις γιατί όσοι κλείνουν τώρα εισιτήρια είναι σαφώς πολύ πιο ακριβά λόγω και της υψηλής ζήτησης ειδικά για προορισμούς όπου οι συνδέσεις από τις αεροπορικές είναι λιγότερο συχνές.

■ Στην Ευρώπη ειδικά τα μεγάλα αεροδρόμια-κόμβοι αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις και ακυρώσεις λόγω έλλειψης προσωπικού. Εκατοντάδες χιλιάδες πιλότοι, αεροσυνοδοί, χειριστές εδάφους και άλλοι εργαζόμενοι στην αεροπορική βιομηχανία έχασαν τη δουλειά τους τα τελευταία δύο χρόνια, γεγονός που έχει διαταράξει όλη την αλυσίδα και τα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών, αυξάνοντας τελικά το συνολικό κόστος για τις αεροπορικές και άρα και τις τιμές στον τελικό καταναλωτή.

■ Το γεγονός ότι ο ανταγωνισμός στην Ευρώπη μετά από δύο σεζόν πανδημίας και κατάρρευσης εσόδων για τις αεροπορικές είναι πολύ έντονος περιορίζει τις δυνατότητες των εταιρειών, ειδικά σε κορυφαίους προορισμούς, να μετακυλίσουν το κόστος των ναύλων στους επιβάτες τους, γι’ αυτό κι εκεί έχουν συγκρατηθεί -αναλογικά πάντα- οι τιμές, κάτι που δεν συμβαίνει ωστόσο σε προορισμούς με λιγότερες συνδέσεις και δρομολόγια. Αντίθετα είναι μεγάλες οι αυξήσεις, σε υψηλότερα διψήφια ποσοστά, σε συγκεκριμένες, πιο εξειδικευμένες κατηγορίες εισιτηρίων, όπως τα business, ενώ έχει διαφοροποιηθεί και η πολιτική, π.χ., αποσκευών από πλευράς των αεροπορικών ώστε να πληρώνει ο επιβάτης ανάλογα με την υπηρεσία που επιλέγει να λάβει.

Διαβάστε ακόμη

Power Pass: Γιατί ακυρώνονται αιτήσεις που υποβλήθηκαν στην πλατφόρμα για τα 600 ευρώ (pic)

Accor: Πάνω από 90% η πληρότητα για το ολοκαίνουριο MGallery στην Κρήτη – Το δεύτερο του ξενοδοχειακού κολοσσού στην Ελλάδα (pics)

Μπάκος is back, ο Madonos, οι ορφανές μετοχές του Κούμπα και ο Στιβ Τζομπς από το Πανόραμα