Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχασαν 1,4 δισεκατομμύρια επιβάτες το 2021 σε σύγκριση με το 2019, με την πανδημία και τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς να εξακολουθούν να επηρεάζουν την ανάκαμψη που έρχεται τελικά αργότερα του αναμενομένου.

Συνολικά, η επιβατική κίνηση σε σύγκριση με το 2020 αυξήθηκε κατά 37%, ωστόσο παραμένει μειωμένη κατά 59% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα.

Τα στοιχεία παραθέτει το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) προσθέτοντας ότι μετά τις απώλειες των 1,72 δισ. επιβατών του 2020 στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, υπήρχαν υψηλές προσδοκίες για ισχυρή ανάκαμψη το 2021 οι οποίες όμως τελικά διαψεύστηκαν.

Η Ελλάδα κατατάσσεται στις χώρες με τις λιγότερες απώλειες, όσον αφορά τα ποσοστά μείωσης σε σύγκριση με την περίοδο της κανονικότητας στο μείον 46,8% και ακολουθούν η Ρουμανία με -52,7%, το Λουξεμβούργο με -53,9%, η Κύπρος με -55,6%, η Βουλγαρία με -55,9% και με μικρή απόσταση η μεγαλύτερη τουριστική αγορά της Μεσογείου, η Ισπανία με – 56,4% σε σύγκριση με το 2019.

Ειδικά όσον αφορά τις επιδόσεις των ελληνικών αεροδρομίων με βάση τα προσωρινά νούμερα από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών έφθασε τα 35,8 εκατομμύρια παρουσιάζοντας άνοδο +80,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 όπου είχαν διακινηθεί 19,8 εκατ. επιβάτες.

Σε σύγκριση με την περίοδο προ πανδημίας, το 2019, το σύνολο της επιβατικής κίνησης είχε διαμορφωθεί στα 64,169 εκατομμύρια.

Στις ευρωπαϊκές αγορές με τις μεγαλύτερες απώλειες, με βάση τα στοιχεία του ACI Europe, τα αεροδρόμια στη Φινλανδία (-80,5%), στο Ηνωμένο Βασίλειο (-78,1%), την Τσεχική Δημοκρατία (-74,8%) και την Ιρλανδία (-74,4%) υπέστησαν τις μεγαλύτερες απώλειες στην επιβατική κίνηση – κυρίως ως αποτέλεσμα των αυστηρών περιορισμών στα ταξίδια που επιβλήθηκαν από τις κυβερνήσεις τους.

Aπό πλευράς αριθμού επιβατών, στο τοπ 5 των πιο πολυσύχναστων αεροδρομίων ήταν αυτό της Κωνσταντινούπολης, με πτώση κατά 46% έναντι του 2019, στη δεύτερη θέση το διεθνές αεροδρόμιο Σερεμέτιεβου της Μόσχας (-38%), τρίτο το διεθνές αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκωλ στο Παρίσι (-65,6%).

Στην 4η θέση ήταν το διεθνές αεροδρόμιο του Άμστερνταμ (-64,4%) και στην 5η ξανά η Μόσχα με το αεροδρόμιο Ντομοντέντοβο (-11,3%).

Για τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με το γενικό διευθυντή του ACI Europe Olivier Jankovec, η αβεβαιότητα ως προς την εξέλιξη της πανδημίας παραμένει σημαντική με περιορισμένη την ‘’ορατότητα’’ πέρα από ένα μικρό, βραχυπρόθεσμο διάστημα, στην καλύτερη περίπτωση.

Επί του παρόντος, ο αντίκτυπος της ‘Όμικρον’ εξακολουθεί να είναι πολύ μεγάλος για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να αποσύρουν πτήσεις και συχνότητες ως απάντηση στη μειωμένη ζήτηση, σε μία ούτως ή άλλως -παραδοσιακά- χαμηλή περίοδο.

«Αυτό σημαίνει ότι το α’ τρίμηνο του 2022 θα είναι απογοητευτικό, αλλά ελπίζουμε ότι θα δούμε την επιβατική κίνηση να κινείται καλύτερα όσο πλησιάζει η ανοιξη. Αν η ανάκαμψη της ζήτησης συμβεί νωρίτερα, αυτό εξαρτάται από τον ρυθμό με τον οποίο μπορεί να γίνει η άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, τώρα που επικρατεί η ‘Όμικρον’. Ορισμένες χώρες κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλά πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα».

Η ευρωπαϊκή ταξιδιωτική βιομηχανία ζητεί από την Ε.Ε. μία επικαιροποιημένη σύσταση για τα ενδο- ευρωπαϊκά ταξίδια που να βασίζεται στην κατάσταση της υγείας των ταξιδιωτών και όχι στη χώρα προέλευσής τους, πέραν φυσικά του καλύτερου συντονισμού και μιας πιο ενιαίας στρατηγικής για τα ταξίδια.

Διαβάστε ακόμη

Κακοκαιρία «Ελπίς»: Πώς χάθηκε κάθε… ελπίδα στην Αττική Οδό

Θα καταφέρουν οι Ρώσοι της MERE να επιβιώσουν στην ελληνική αγορά σουπερμάρκετ;

Το παρασκήνιο της Αττικής Οδού, το χρυσό deal του Καρώνη και ο Μπρους Λι του CVC