Τουρισμός

Ελληνικά αεροδρόμια: Στο 35% – 37% του 2019 η επιβατική κίνηση το α’ εξάμηνο

  • Στεφανία Σούκη


Οι γκρίνιες για τις χωρητικότητες στα λεωφορεία πίστας και για τις καθυστερήσεις στους ελέγχους

Αργή και δύσκολη αποδεικνύεται η ανάκτηση της επιβατικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόμια με τα μέχρι στιγμής στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2021 να παραπέμπουν σε ένα ποσοστό κοντά στο 35% -37% του 2019.

Ακόμη ωστόσο και με αυτά τα νούμερα, ένας επιπλέον πονοκέφαλος για τους επιβάτες, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την Ευρώπη, προκύπτει και από τις καθυστερήσεις από τους εκτεταμένους ελέγχους στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά ανέφερε χθες στο 4ο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ο κ. Ηλίας Μαραγκάκης, διευθυντής επιχειρησιακών λειτουργιών της Fraport Greece, ο έλεγχος από τις αρχές του συνόλου των επιβατών, όπως προβλέπεται για συγκεκριμένες χώρες (βλ. Ρωσία, Ηνωμένο Βασίλειο, Πορτογαλία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) με βάση τους κανόνες που έχει θέσει η ελληνική κυβέρνηση για τον έλεγχο της πανδημίας και της εξάπλωσης του στελέχους ‘’Δ’’ θα προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις καθώς διαρκεί κατά μέσο όρο 1,5 ώρα ανά πτήση.

«Η κάθε πτήση θέλει περίπου δύο ώρες από την στιγμή που ο επιβάτης θα προσγειωθεί μέχρι να φτάσει να πάρει την αποσκευή του και αυτό που δεν κάνει την κατάσταση εκρηκτική είναι ότι οι πτήσεις βρίσκονται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα. Αυτή είναι μία από τις μεγάλες προκλήσεις φέτος γιατί τα αεροδρόμια δεν είναι φτιαγμένα για τέτοιου είδους δραστηριότητες. Το 2021 παραμένει δυστυχώς το δεύτερο χειρότερο έτος στην πρόσφατη ιστορία των αερομεταφορών».

Ο ίδιος ανέφερε επίσης ότι το ποσοστό ανάκτησης της κυκλοφορίας παραμένει χαμηλό κατά τους πρώτους έξι μήνες της φετινής χρονιάς και για τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται Fraport Greece φθάνοντας το 22,2% του 2019 ή αλλιώς στα 2,4 εκατ. επιβάτες συνολικά από 10,9 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2019.

«Κάποια αεροδρόμια που στηρίζονται στην κίνηση εσωτερικού όπως η Μυτιλήνη και η Σάμος έχουν μεγαλύτερο ποσοστό ανάκτησης (σ.σ. πάνω από 35%), ενώ τις τελευταίες εβδομάδες κάποια άλλα όπως π.χ. αυτό της Μυκόνου έχουν ανέβει επίσης πολύ λόγω της αύξησης της τουριστικής κίνησης».

Αντίστοιχα στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το Ελ. Βενιζέλος, ακολουθώντας τους προηγούμενους μήνες, η επιβατική κίνηση κατά τη διάρκεια του Ιουνίου του 2021 επηρεάστηκε επίσης σημαντικά από την πανδημία COVID-19 και τις επιπτώσεις της στο αεροπορικό ταξίδι, με την επιβατική κίνηση του αεροδρομίου να εμφανίζεται μειωμένη κατά 58,2% σε σχέση με την κίνηση του 2019.

«Το αποτέλεσμα αυτό είναι ενδεικτικό μιας αργής, βαθμιαίας βελτίωσης σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, με την άρση των περιορισμών μετακινήσεων από τα μέσα Μαΐου να υποστηρίζουν μια σταδιακή ανάκαμψη», σχολιάζεται σχετικά.

Η βελτίωση αυτή ήταν πιο εμφανής στην εγχώρια κίνηση, όπου οι επιβάτες ήταν κατά 42,8% μειωμένοι σε σχέση με το 2019, με τη διεθνή επιβατική κίνηση επίσης να παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης, με μείωση κατά 64,9% σε σύγκριση με το 2019. Συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου, η κίνηση του αεροδρομίου έφτασε στο επίπεδο του 2,7 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 31,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και 76,4% σε σχέση με την κίνηση του 2019, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας από το Μάρτιο του 2020 και μετά. Οι επιβάτες, τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων, κατέγραψαν μείωση της τάξης του 8,2% και 43,9% αντίστοιχα σε σχέση με το 2020 και 64,9% και 81,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο 2019.

Από πλευράς της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, όπως ανέφερε χθες στο συνέδριο ο κ. Γιώργος Δριτσάκος εκτιμάται ότι η επιβατική κίνηση για το πρώτο εξάμηνο του 2021 στα ελληνικά αεροδρόμια μπορεί να φτάνει στο 35%- 37% του 2019 και σε κάποια αεροδρόμια, όπως π.χ. αυτό του Ηρακλείου Κρήτης και το 40%. «Aπό τις 9 Μαρτίου μέχρι σήμερα η ΥΠΑ έχει εκδώσει 302 ΝΟΤΑΜS (σ.σ. ειδοποιήσεις για τις πτήσεις) για τον έλεγχο της πανδημίας σε συνέχεια των αποφάσεων που λαμβάνονται κεντρικά και από την κυβέρνηση γεγονός που υποδηλώνει και τη σοβαρότητα της κατάστασης».

Οι χωρητικότητες στα λεωφορεία πίστας

Ο κορωνοϊός πάντως, εκτός από όλα τα άλλα, έχει φέρει γκρίνιες για τις ουρές στα οδικά σύνορα και τους τουρίστες από τα Βαλκάνια που περιμένουν για τους ελέγχους ελέω κορωνοϊού, γκρίνιες όμως και για το μεγάλο αριθμό των επιβατών στα λεωφορεία πίστας εντός των αερολιμένων.

Σε σχέση με το τι προβλέπεται για την πληρότητα λεωφορείων μεταφοράς επιβατών, εντός των αερολιμένων, με βάση τα μέτρα για τον κορωνοϊό, σε έγγραφο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας προς τις αεροπορικές αρχές των αερολιμένων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τη Fraport Greece, τη Goldair Handling, τη  Swissport Greece, τη Swissport Hellas SUD SA και τη Sky Serv Handling επισημαίνεται ότι «στα πλαίσια των μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο διασποράς του κορωνοϊού COVID-19», δεν έχουν τεθεί αριθμητικοί ή ποσοτικοί περιορισμοί στις αεροπορικές μεταφορές και ειδικότερα στη χωρητικότητα των πολιτικών αεροσκαφών που εκτελούν εμπορικές/επιβατικές πτήσεις, από και προς την Ελληνική Επικράτεια. Κατ’ επέκταση δεν προκύπτει ότι ανάλογοι περιορισμοί υφίστανται στη χωρητικότητα των λεωφορείων μεταφοράς επιβατών μεταξύ αεροσκαφών και τερματικών σταθμών εντός των ελληνικών αερολιμένων, παρά μόνον στα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως π.χ λεωφορεία δημόσιας χρήσης (αστικά – υπεραστικά ΚΤΕΛ), ιδιωτικής χρήσης, δημοτικής συγκοινωνίας, τουριστικά λεωφορεία κ.λπ. με τον ορισμό μέγιστης, ανά κατηγορία, πληρότητας. Συνεπώς, με ευθύνη των φορέων επίγειας εξυπηρέτησης, που δραστηριοποιούνται στους ελληνικούς αερολιμένες, η μέγιστη πληρότητα των λεωφορείων πίστας θα είναι αυτή που ορίζεται από τον αντίστοιχο κατασκευαστή, τηρουμένων των λοιπών προληπτικών μέτρων κατά της διασποράς του κορωνοϊού (π.χ. χρήση μάσκας). Το μέτρο αυτό κρίνεται εύλογο δεδομένου ότι αφενός το σύνολο των επιβατών που ταξιδεύουν αεροπορικώς τηρεί τα σχετικά υγειονομικά πρωτόκολλα, όπως π.χ. επίδειξη αρνητικών Covid τεστ και αφετέρου ο χρόνος παραμονής των επιβατών στα λεωφορεία πίστας είναι πολύ σύντομος».

Διαβάστε ακόμη:

Μετακινήσεις προς τα νησιά: Όλες οι αλλαγές – Πώς θα ταξιδεύουμε με πλοίο και με αεροπλάνο

Οικογένεια Δακτυλίδη: Οι βασιλιάδες των ξενοδοχείων στη Μύκονο

Πλαίσιο: Βγήκε από την πανδημία ισχυρότερη – Eπενδύει σε Big Data και logistics