H αύξηση των αεροπορικών θέσεων για τους ελληνικούς προορισμούς από όλες τις αεροπορικές που κυμαίνεται για την υψηλή περίοδο του Ιουλίου- Αυγούστου μεταξύ 7%- 10% έναντι του 2019 σε συνδυασμό με την υψηλή επιθυμία για τα ταξίδια από πλευράς των Ευρωπαίων  είναι σίγουρα δύο ισχυροί παράγοντες που δημιουργούν αισιοδοξία για το «ελληνικό καλοκαίρι».

Αισιοδοξία που όμως εκφράζεται συγκρατημένα από τους επιτελείς των αεροπορικών, οι οποίοι, παράλληλα, δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για τις επίσης καθοριστικές παραμέτρους σε σχέση καταρχάς με την ακρίβεια και τον αντίκτυπο που αυτή ήδη έχει και θα έχει και τους επόμενους μήνες στα εισοδήματα των καταναλωτών, αλλά επιπλέον και του έντονου ανταγωνισμού συνολικά στις αγορές της Μεσογείου- δείχνοντας κυρίως προς την πλευρά της Τουρκίας- εξαιτίας της απώλειας επισκεπτών από τη Ρωσία και όχι μόνο, ως απόρροια του πολέμου στην Ουκρανία.

Καθησυχαστικός, επί του παρόντος, εμφανίζεται ο κλάδος για τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων επισημαίνοντας ότι μετά από δύο πολύ έντονα χρόνια πανδημίας, με τα σκαμπανεβάσματα ακόμη και τώρα στους αριθμούς των κρουσμάτων σε όλες τις χώρες και τον πόλεμο στην Ουκρανία, πιο πολύ ‘’μετράει’’ σε αυτή τη φάση η αποκατάσταση της ζήτησης, παρά η παρατηρούμενη αύξηση στις τιμές των καυσίμων: «Οι αεροπορικές χρησιμοποιούν πολιτική αντιστάθμισης του κινδύνου για να προστατευτούν από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου με προθεσμιακά συμβόλαια αγοράς καυσίμων αεροσκαφών καλύπτοντας τις ανάγκες των επόμενων μηνών, άρα σε αυτή τη φάση το νούμερο 1 ζήτημα είναι η αποκατάσταση της ζήτησης», όπως σχολιάζουν στο ‘’business stories’’.

Οι πρώτες εκτιμήσεις

Το ‘’στίγμα’’ για μία πρώτη εκτίμηση εν όψει της θερινής σεζόν δίνει ο πρόεδρος της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής κ. Ευτύχης Βασιλάκης, ο οποίος μιλώντας σε αναλυτές ανέφερε: «Οι κρατήσεις για τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα αυτή την περίοδο είναι υψηλότερα σε σύγκριση με το 2019. Στην Aegean τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων κινούνται αυτή την στιγμή στο 80%- 83% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο προ πανδημίας, το 2019, γεγονός ενθαρρυντικό, έστω κι αν οι διαθέσιμες θέσεις, ακόμη, είναι λιγότερες».  Ο κ. Βασιλάκης επισημαίνει ότι «υπάρχουν επιπτώσεις λόγω Ουκρανίας αλλά όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό. Αυτό που έχει χαθεί είναι οι ρυθμοί ανόδου που είχαν επιτευχθεί προ του πολέμου, μέσα στο Φεβρουάριο, ωστόσο εκτιμάται ότι θα πάμε σε υψηλότερους ρυθμούς το επόμενο διάστημα». Ο πόλεμος έχει φέρει ξανά μπροστά την τάση, που παρατηρήθηκε μέσα στην πανδημία, για κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, κάτι στο οποίο όμως ο κλάδος δηλώνει πλέον …έμπειρος. Πάντως, είναι θετικό ότι «το κοινό δεν κάνει ακυρώσεις, η ζήτηση παραμένει συσσωρευμένη, με ισχυρή την επιθυμία για ταξίδια.  Ο κόσμος έχει ισχυρή επιθυμία να ταξιδέψει μετά την πανδημία και οι ενδείξεις είναι θετικές για το καλοκαίρι, έστω κι αν το περιβάλλον παραμένει πολύ εύθραυστο», σύμφωνα με τον πρόεδρο της Aegean.

Από την άλλη πλευρά, βασικό ζητούμενο συνολικά για τις αεροπορικές σε αυτή τη φάση είναι να αυξήσουν για φέτος τις πληρότητες στα αεροσκάφη τους, με τον στόχο ειδικά για την Aegean να είναι για πάνω από 75%, ποσοστό το οποίο είναι μεν και πάλι χαμηλότερο σε σύγκριση με τα νούμερα προ πανδημίας το 2019 αλλά είναι 12- 15% ψηλότερο από τους συντελεστές πληρότητας του 2021.  «Η επαναφορά της ζήτησης και η αύξηση στις πληρότητες των αεροσκαφών θα είναι οι καθοριστικοί παράγοντες για την απορρόφηση της -δεδομένης- αύξησης του κόστους και των πληθωριστικών πιέσεων σε ό,τι έχει να κάνει με τις τιμές των εισιτηρίων», τονίζει η διοίκηση της Aegean. Αλλωστε όπως είναι γνωστό, πέρα από το πρωτεύον, τη ζήτηση, υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί παράγοντες που συν-διαμορφώνουν την τελική τιμή του αεροπορικού εισιτηρίου όπως π.χ., η  περίοδος της προκράτησης, οι εκάστοτε προσφορές, η ώρα άφιξης και αναχώρησης του δρομολογίου κ.α.. Το σύνολο των αεροπορικών θέσεων που θα προσφέρει φέτος ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας θα είναι 15- 15,2 εκατ. και προοδευτικά, στο peak της σεζόν, θα φτάσει να είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα και ελαφρώς χαμηλότερα (στο μείον 5%) σε σύγκριση με το 2019 και θα αυξηθεί προοδευτικά, με μεγάλη επιστροφή στην Αθήνα, όπου επανεκκινούν δρομολόγια τα οποία είχαν σταματήσει μέσα στην πανδημία.

Ακριβώς τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, είναι αυτά που έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες λόγω κορωνοϊού σε σύγκριση με τα resorts και οι θέσεις των αεροπορικών εμφανίζονται ακόμη μειωμένες για το καλοκαίρι του 2022 ακόμη και στο μείον 10% σε σύγκριση με το 2019. Ωστόσο, δεν μπορεί να παραβλεφθεί το γεγονός εδώ καταρχάς, της άφιξης για πρώτη φορά στην ελληνική πρωτεύουσα μεγάλων ονομάτων από κορυφαίες αγορές της Ελλάδας όπως είναι εν προκειμένω η Jet2.com,  η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική, εγγεγραμμένη στο Ηνωμένο Βασίλειο κι επιπλέον, της προοπτικής που είναι ήδη στο ‘’τραπέζι’’ η Delta από τις ΗΠΑ να διευρύνει την παρουσία της, εκτός από το καλοκαίρι, καθ’όλη τη διάρκεια του έτους, έχοντας ήδη λάβει την απόφαση για επέκταση του καλοκαιρινού της προγράμματος μέχρι τον Ιανουάριο.

Όπως επισημαίνει στο ‘’bs’’ ο διευθύνων σύμβουλος της Jet2.com κ. Στίβ Χήπι, ο οποίος βρέθηκε στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα με αφορμή το πρόγραμμα της εταιρείας για 1,1- 1,2 εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις από τα βρετανικά αεροδρόμια σε ελληνικούς προορισμούς φέτος  «η ελληνική αγορά δείχνει να κινείται ικανοποιητικά αυτή την στιγμή κι έστω κι αν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία ανακόπηκε αρχικά ο ρυθμός των κρατήσεων πλέον φαίνεται ότι το κοινό επανέρχεται. Τα σημαντικότερα ρίσκα της σεζόν  έχουν να κάνουν με την αύξηση του κόστους και τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών αλλά και τον έντονο ανταγωνισμό από άλλες αγορές της Μεσογείου, όπως η Τουρκία, η οποία λόγω της εκτιμώμενης απώλειας σημαντικού αριθμού Ρώσων επισκεπτών φέτος θα είναι ακόμη πιο επιθετική με προσφορές». Kαι πράγματι, όπως αποκαλύπτει η μηχανή κρατήσεων Zoover στην Ολλανδία οι τιμές για ταξίδια στην ‘’πρωταθλήτρια’’ της Μεσογείου Ισπανία εμφανίζονται αυξημένες  έως 25%, στην Ελλάδα έως 19% και μόνο στην Τουρκία είναι 4% φθηνότερες.

Από την πλευρά του ο κ. Χήπι, εμφανίζεται καθησυχαστικός για τις τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια φέτος, ωστόσο για το 2023 και συνολικά για τα ‘’πακέτα’’ διακοπών που περιλαμβάνουν όλα τα κόστη τα νούμερα είναι ανεβασμένα. Η προετοιμασία για την επόμενη σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει και από την πλευρά της Jet2.com και της Jet2holidays, του tour operator του ομίλου έχουν ήδη ξεκινήσει από την περασμένη Παρασκευή επαφές σε δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως εν όψει της σεζόν του 2023 για την ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου κι ενδεχομένως και την επιμήκυνση της σεζόν. Ειδικά για την Αθήνα, την οποία φέτος ο όμιλος προωθεί στο βρετανικό κοινό ως προορισμό για συντομες αποδράσεις city break, το επόμενο πλάνο είναι η σύνδεσή της στα ταξίδια του ομίλου με τα νησιά και την ηπειρωτική χώρα, π.χ. στην Πελοπόννησο με το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.

Θετική εικόνα ως προς τη ζήτηση στη χώρα μας βλέπει μέχρι στιγμής και η Αir Canada από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού για τα δρομολόγια που ξεκίνησαν φέτος νωρίτερα από ποτέ, στα τέλη Μαρτίου από Μόντρεαλ και Τορόντο, ενώ τα προηγούμενα χρόνια ξεκινούσαν τέλη Απριλίου: «Η Αθήνα είχε τις καλύτερες επιδόσεις μέσα στην πανδημία μεταξύ των ευρωπαϊκών προορισμών της ευρύτερης περιοχής και μέσα στο καλοκαίρι, ανάλογα με τη ζήτηση, θα λάβουμε τις τελικές αποφάσεις για το αν τελικά η σύνδεση μπορεί να επεκταθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους όχι μόνο δηλαδή στο πλαίσιο του θερινού προγράμματος της εταιρείας», δηλώνει στο ‘’bs’’ o κ. Στέφανο Καζαρέγκολα περιφερειακός διευθυντής πωλήσεων της Air Canada, υπεύθυνο και για την Ελλάδα που βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη χώρα μας.  Ο ίδιος επισημαίνει ότι οι τιμές των εισιτηρίων παραμένουν αντίστοιχες με τα προηγούμενα χρόνια λόγω της αντιστάθμισης που έχει κάνει η εταιρεία και «θα δούμε τους επόμενους μήνες πώς θα κινηθούν οι τιμές των καυσίμων, οι αυξομειώσεις των οποίων, σε συγκεκριμένες περιόδους, είναι συνηθισμένες για τις αεροπορικές χωρίς να φαίνονται στον καταναλωτή. Σε αυτή τη φάση περιμένουμε να δούμε πόσο θα διαρκέσει η περίοδος των υψηλών τιμών».

Διαβάστε ακόμη:

Οικογένεια Τίγκα: Πάλι στο σφυρί το ακριβότερο – κάποτε – ακίνητο στην Ελλάδα

Εκλογές – θρίλερ στη Γαλλία: Στη μια μονάδα η διαφορά Μακρόν – Λεπέν σύμφωνα με δημοσκόπηση

Ποιοι υποχρεούνται φέτος να κάνουν την πρώτη φορολογική δήλωση