Διακοπές που εξελίχθηκαν σε εφιάλτη, εικόνες χάους, αγανακτισμένοι ταξιδιώτες, ζημιές εκατομμυρίων ευρώ: στα αεροδρόμια της Ευρώπης καταγράφεται η αποτυχία της βιομηχανίας αερομεταφορών να ανταπεξέλθει στα μετά πανδημίας δεδομένα

Ο ηθοποιός Abdías Melo είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στην πατρίδα του, τη Βραζιλία. Στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, όμως, έγινε γνωστός και στην Πορτογαλία, την οποία επισκεπτόταν για διακοπές. Τα βίντεό του, στα οποία περιέγραφε την απίστευτη ταλαιπωρία που υπέστη περιμένοντας να επιβιβαστεί με μία πτήση που θα τον μετέφερε στη Βραζιλία, έγιναν viral.

«Δεν έχω κάνει μπάνιο, βρωμάω. Είναι τρελό. Οι μασχάλες μου βρωμάνε. Και δεν κάνουν τίποτα. Λένε μόνο “θα το λύσουμε”. Μετά μας λένε ότι βρήκανε μία πτήση, μας δίνουν κάρτα επιβίβασης και μετά το ακυρώνουν. Δεν μπορώ να πάω ούτε στην τουαλέτα, έχω πρηστεί» περιέγραφε γλαφυρά σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό RTP.

Στόχος των πικρών σχολίων του Melo, που τελικά βρήκε πτήση μετά από τρεις ημέρες αναμονής, είναι η TAP, η πορτογαλική εταιρεία αερομεταφορών.

Μέσα στο Σαββατοκύριακο, στο αεροδρόμιο της Λισαβόνας ακυρώθηκαν 121 πτήσεις, προκαλώντας σκηνές χάους και ξεσπάσματα οργής από τους επιβάτες. Από τις πτήσεις που ακυρώθηκαν, το 75% ήταν της TAP.

Η εταιρεία υποστήριξε ότι το ντόμινο ξεκίνησε από καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

«Ανοργάνωτη κόλαση»

Είναι γεγονός ότι η κατακόρυφη άνοδος της επιβατικής κίνησης μετά την πανδημία βρήκε απροετοίμαστες τις διοικήσεις των αεροπορικών εταιρειών και των αεροδρομίων τόσο της Ευρώπης, όσο και των Ηνωμένων Πολιτειών.

Βασικές αιτίες των προβλημάτων είναι η έλλειψη προσωπικού και οι απεργιακές κινητοποιήσεις.

Στο Παρίσι, το αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ έχει εξελιχθεί σε τόπο μαρτυρίου για τους επιβάτες. Οι κινητοποιήσεις που ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα, με βασικά αιτήματα τις προσλήψεις, τις καλύψεις κενών θέσεων, τις αυξήσεις μισθών και την εξασφάλιση αξιοπρεπών εργασιακών συνθηκών, θα συνεχιστούν και τις επόμενες ημέρες. «Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τους επιβάτες, οι συνάδελφοι δεν κάνουν διάλειμμα, αυτό είναι ανήκουστο για το αεροδρόμιο του Παρισιού» δήλωσε ο Φαμπρις Κρικέ, γραμματέας του σωματείου FO.

Στη Μαδρίτη, εκατοντάδες πτήσεις ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν το Σαββατοκύριακο. Όπως δήλωσαν τα συνδικάτα USO και SICTPLA το Σάββατο, το πλήρωμα καμπίνας της Ryanair με έδρα την Ισπανία ανακοίνωσε ότι θα απεργήσει 12 ημέρες αυτόν τον μήνα, σε δέκα διαφορετικά ισπανικά αεροδρόμια, απαιτώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας και αυξάνοντας την προοπτική ταξιδιωτικού χάους καθώς ξεκινά η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος.

Την Κυριακή, πολλές πτήσεις ακυρώθηκαν την τελευταία στιγμή από και προς το διεθνές αεροδρόμιο του Δουβλίνου. Τόσο η Aer Lingus όσο και η British Airways ανέβαλαν προσωρινά πολλές πτήσεις στο Δουβλίνο, απόφαση που ήρθε μετά από ένα Σαββατοκύριακο καθυστερήσεων και ακυρώσεων. Η Ιρλανδία προετοιμάζεται για ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα, καθώς νέα μαζική απεργία έχει προγραμματιστεί τις επόμενες ημέρες.

Στο Εδιμβούργο, το Σάββατο, πρώτη ημέρα των θερινών διακοπών για τα σχολεία σημαδεύτηκε από αλληλοκατηγορίες μεταξύ της δοίκησης του αεροδρομίου και των αεροπορικών εταιρειών για το ποιος είναι υπεύθυνος για τις αναβολές και ακυρώσεις πτήσεων που κόστισαν σε κάποιους επιβάτες χιλιάδες ευρώ.

Για το Ηνωμένο Βασίλειο, η κατάσταση στο Εδιμβούργο είναι σχετικά ήπια.

«Μία ανοργάνωτη κόλαση» χαρακτηρίζουν τοπικά μέσα την εικόνα στα μεγάλα βρετανικά αεροδρόμια, καθώς οι επιβάτες πρέπει να περιμένουν ώρες στις ουρές, βλέπουν τις πτήσεις τους να ακυρώνονται και τις αποσκευές τους να χάνονται.

Την προηγούμενη εβδομάδα, η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα σχέδιο 22 σημείων για να εξομαλυνθεί η κατάσταση στα βρετανικά αεροδρόμια.

«Μάχη» για εξειδικευμένους εργαζόμενους

Στη Γερμανία, τα αεροδρόμια σκέφτονται να προσλάβουν προσωρινά ξένους εργάτες, κυρίως από την Τουρκία, για να ανταποκριθούν στην αυξημένη κίνηση. «Θα δώσουμε άμεσα στήριξη στις εταιρείες, επιτρέποντας τους να χρησιμοποιούν ξένους εργάτες, ειδικά από την Τουρκία», είπε η υπουργός Εσωτερικών της Γερμανίας, Nancy Faeser, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

«Θα εκδώσουμε γρήγορα άδειες παραμονής και εργασίας». Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η Ένωση Γερμανικών Αεροδρομίων επιθυμούν να προσλάβουν περίπου 2.000 Τούρκους εργαζόμενους για τρεις μήνες. Η είδηση προκαλεί εκνευρισμό στην Τουρκία, καθώς το υψηλά καταρτισμένο προσωπικό που μιλά γερμανικά ή αγγλικά έχει αυτή τη στιγμή μεγάλη ζήτηση και στα τουρκικά αεροδρόμια.

Στην Ευρώπη, από τις αρχές του έτους καταγράφονται προβλήματα, με πιο χαρακτηριστικό το «έμφραγμα» στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, στα τέλη Απριλίου. Καθώς η κατάταση στο Διεθνές Αεροδρόμιο Σχίπχολ, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου, δε βελτιώνεται, τέσσερις αεροπορικές εταιρείες (οι Air Malta, Corendon, TUI fly Netherlands και Transavia) ανακοίνωσαν ότι θα μεταφέρουν μέρος των πτήσεών τους στο αεροδρόμιο του Ρότερνταμ. Η Transavia αναγκάστηκε να ακυρώσει 240 πτήσεις που είχε προγραμματίσει για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο στο αεροδρόμιο του Σχίπχολ.

ΗΠΑ και Αυστραλία

Η κατάσταση είναι δραματική και στα αεροδρόμια των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ενόψει του τριημέρου της 4ης Ιουλίου, αναβολές και ακυρώσεις έπεφταν «βροχή». Παρασκευή και Σάββατο ακυρώθηκαν περίπου 1.200 πτήσεις και πάνω από 10.000 σημείωσαν καθυστερήσεις. Στις ΗΠΑ, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη πιλότων.

«Χρειαζόμαστε περισσότερους πιλότους στο επάγγελμα ως βιομηχανία, ως χώρα, αυτό είναι σημαντικό. Και μέχρι να αντιμετωπίσουμε ορισμένα εμπόδια για να το καταφέρουμε, το πρόβλημα θα γίνεται όλο και πιο οξύ», δήλωσε ο Andrew Levy, Διευθύνων Σύμβουλος της Avelo Airlines στην εφημερίδα USA TODAY. «Το αποτέλεσμα θα είναι λιγότερες αεροπορικές πτήσεις στη χώρα και οι άνθρωποι θα πληρώνουν ακριβότερα εισιτήρια».

Στην Αυστραλία, στο Σίδνεϊ οι ουρές των επιβατών έφταναν, τη Δευτέρα, έξω από τα κτίρια των τέρμιναλ, καθώς οι σχολικές διακοπές και οι ελλείψεις προσωπικού, σε συνδυασμό με τις κακές καιρικές συνθήκες προκάλεσαν πολύωρες αναμονές και καθυστερήσεις.

Εκπρόσωπος του αεροδρομίου ζήτησε, μέσω τουίτ, από τους επιβάτες να φτάνουν στο αεροδρόμιο δύο ώρες πριν για τις εσωτερικές πτήσεις και τρεις ώρες νωρίτερα για τις πτήσεις εξωτερικού, καθώς προειδοποίησε ότι μπορεί να μην προλάβουν να κάνουν τσεκ ιν εγκαίρως.

Το αεροδρόμιο προσπαθεί να αντικαταστήσει τους 15.000 υπαλλήλους που απέλυσε στη διάρκεια της πανδημίας.

Διαβάστε ακόμη:

«Κυκλώνας» Πούτιν δοκιμάζει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας

Lamda Development: Πώς αντιμετωπίζει το ρίσκο 25ετίας του mega project των 8 δισ. στο Ελληνικό

Κρυπτονομίσματα: Ο «Μεγάλος Πανικός» και οι τεράστιες χασούρες (pic) (διαγράμματα)