Της Στεφανίας Σούκη

Πάνω από 3,3 εκατομμύρια Βρετανούς τουρίστες φαίνεται ότι θα υποδεχθεί συνολικά η χώρα μας το 2018, με τα νούμερα για το 2019, έστω και πρόωρα, να παραπέμπουν, σε διψήφιο ποσοστό αύξησης από τη δεύτερη σημαντικότερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού στη χώρα μας. Το μείζον ζήτημα του Brexit πάντως φαίνεται ότι θα είναι μία από τις παραμέτρους που έχουν να συνυπολογίσουν οι τουριστικοί φορείς για την επόμενη χρονιά.

Τα μηνύματα έρχονται από τη μεγάλη έκθεση World Travel Market του Λονδίνου (5- 7 Νοεμβρίου) , όπου το «παρών» έδωσαν όλοι οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς, με την υπουργό Τουρισμού κ. Ελενα Κουντουρά να επισημαίνει ότι «επενδύουμε στη βρετανική αγορά για να διατηρήσουμε ισχυρή τη ζήτηση και την επόμενη χρονιά. Το 2018 πετύχαμε κατακόρυφη αύξηση της τάξεως του 11% των Βρετανών τουριστών στην Ελλάδα και για πρώτη φορά θα ξεπεράσουν τα 3,3 εκατ.». Σύμφωνα μάλιστα με τις πρώτες εκτιμήσεις για την επόμενη χρονιά, η αύξηση των προκρατήσεων για τη σεζόν του 2019 αντιστοιχεί σε ένα 10%, παρά το γεγονός ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς ώστε να υπάρξουν ασφαλή συμπεράσματα για την επόμενη χρονιά. Όπως επισημαίνει το υπουργείο Τουρισμού μάλιστα, η Ελλάδα μετά από τις στοχευμένες συμφωνίες και  προωθητικές ενέργειες την τελευταία διετία, κατείχε το 2017 την τρίτη θέση στις προτιμήσεις του βρετανικού ταξιδιωτικού κοινού  και το 2018 αναρριχήθηκε, αποτελώντας πλέον τον δεύτερο πιο δημοφιλή προορισμό των Βρετανών παγκοσμίως.
 
«Οι εκπρόσωποι των ταξιδιωτικών ομίλων και των αεροπορικών εταιρειών στις συναντήσεις τους με την Υπουργό Τουρισμού κ. Έλενα Κουντουρά, επιβεβαίωσαν την υψηλή τουριστική ζήτηση για την Ελλάδα, στην οποία συνέβαλε η επιτυχημένη προώθηση νέων θεματικών τουριστικών προϊόντων και νέων ελληνικών προορισμών και η ενίσχυση της συνδεσιμότητας με νέες απευθείας πτήσεις από περισσότερα βρετανικά αεροδρόμια  προς περισσότερα ελληνικά, σε συνέχεια των περσινών διαπραγματεύσεων και συμφωνιών με το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ», αναφέρει χαρακτηριστικά το υπουργείο Τουρισμού, προσθέτοντας ότι οι ίδιοι σχεδιάζουν επέκταση των τουριστικών προγραμμάτων τους για το 2019.
 
Το ενδιαφέρον των ξένων ΜΜΕ για την Ελλάδα ήταν εμφανές, με βάση και τα μηνύματα που έλαβε και η ελληνική Πρεσβεία στο Λονδίνο. Σημειωτέον ότι σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, η Ελλάδα είχε ενισχυμένη φέτος παρουσία στην έκθεση με μεγαλύτερο περίπτερο 170 τ.μ. όπου φιλοξενήθηκαν 60 συν-εκθέτες.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Ρέτσος δήλωσε από την WTM ότι «το 2018 κλείνει θετικά για τον ελληνικό τουρισμό. Η συστηματική δουλειά όλα τα χρόνια της κρίσης έφερε τη χώρα μας στους σημαντικότερους παγκοσμίως τουριστικούς προορισμούς. Οι προκλήσεις για το 2019 είναι πολλές, ωστόσο οι «συνέργειες» είναι η λέξη- κλειδί».

Επιπλέον, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός αναφέρει ότι η χώρα μας εισπράττει και φέτος τα αποτελέσματα της σκληρής δουλειάς που έχουν κάνει επιχειρηματίες και φορείς τα τελευταία χρόνια. Ο ίδιος θεωρεί ότι η επιστροφή ανταγωνιστριών χωρών (σ.σ. όπως συμβαίνει χαρακτηριστικά στις περιπτώσεις της Τουρκίας και της Αιγύπτου) καθώς και οι επιπτώσεις του Brexit θα είναι οι βασικοί παράγοντες που θα επηρεάσουν την επόμενη σεζόν.
Ειδικά πάντως ως προς το τελευταίο, το θέμα του Βrexit φαίνεται να απασχολεί τα μάλα συνολικά την ευρωπαϊκή τουριστική αγορά και όχι μόνο την Ελλάδα- ενδεικτικά, ποσοστό 21% των ταξιδιωτικών εισπράξεων της πολύ δυνατής τουριστικά Ισπανίας προέρχεται από τη βρετανική αγορά. Στην Ελλάδα οι Βρετανοί, μαζί με τους Γερμανούς στην πρώτη θέση είναι σταθερά το δίδυμο των βασικών αιμοδοτών του ελληνικού τουρισμού.

Οσον αφορά το Brexit, με βάση τη σχετική έρευνα που παρουσιάστηκε στην WTM 2018 στο Λονδίνο από το Euromonitor International υπολογίζεται ότι στο αρνητικό σενάριο που δεν υπάρξει συμφωνία σε επίπεδο Ε.Ε. για το Brexit όπως έχει προβλεφθεί τον ερχόμενο Μάρτιο αν το Ηνωμένο Βασίλειο, ευρωπαϊκοί προορισμοί που έχουν μεγάλο μερίδιο Βρετανών τουριστών θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις, ενώ περαιτέρω πτώση κατά 10% αναμένεται και για τη στερλίνα. Υπολογίζεται ότι κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς, το 2017, πραγματοποιήθηκαν 46,6 εκατ. ταξίδια Βρετανών στο εξωτερικό και στο αρνητικό σενάριο της μή συμφωνίας μπορεί να χαθούν κοντά στα 5 εκατ. ταξίδια με ορίζοντα έως το 2022, σημειώνοντας πτώση κατά 10%.