«Η πρόβλεψη για το 2022 παραμένει θετική ώστε να έχουμε μία μη ζημιογόνο χρονιά έστω κι αν το περιβάλλον παραμένει εύθραυστο και αβέβαιο λόγω του πολέμου και της αύξησης του κόστους. Ως όμιλος συνεχίζουμε να είμαστε πολύ ευέλικτοι και να δείχνουμε μεγάλη προσαρμοστικότητα με βασικό ζητούμενο να αυξήσουμε για φέτος τους συντελεστές πληρότητες με στόχο πάνω από 75%».

Αυτό ανέφερε χθες ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης στην ενημέρωση των αναλυτών με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021, όπου έκανε λόγο για 15- 15,2 εκατ. διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις τη φετινή χρονιά «αν δεν αλλάξει κάτι δραματικά», ενώ αναφέρθηκε και στο αναπροσαρμοσμένο πρόγραμμα για την ανανέωση του στόλου της εταιρείας στο πλαίσιο της μεγάλης παραγγελίας που είχε γίνει προ πανδημίας διατηρώντας σε κάθε περίπτωση το πλάνο για παραλαβή 46 αεροσκαφών.

Κι ενώ μέσα στην πανδημία αποφασίστηκε η επιμήκυνση της περιόδου των παραδόσεων έως το 2026 πλέον έχουν αναπροσαρμοστεί οι άμεσες παραδόσεις για την περίοδο 2022- 2023 κι έτσι στο τέλος της χρονιάς ο συνολικός αριθμός των νέων παραλαβών θα έχει προσεγγίσει τους αριθμούς που προβλέπονταν προ πανδημίας, με το πλεονέκτημα για τον όμιλο «να έχει πιο αποδοτικά νούμερα όσον αφορά το κόστος συντήρησης αλλά και το κόστος κατανάλωσης καυσίμου», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.

Μέχρι το τέλος του 2022 η μεγαλύτερη εγχώρια αεροπορική θα έχει παραλάβει 12 νέα αεροσκάφη A320 neo φέτος και άλλα 10 την επόμενη χρονιά. Επιπλέον, η εταιρεία έχει προβεί και στην εξάσκηση του δικαιώματος μετατροπής 6 αεροσκαφών από Α320 σε Α321. Συνοπτικά μετά και τις παραπάνω αλλαγές ο συνολικός στόλος neo της εταιρείας θα περιλαμβάνει 26 Α320 και 20 Α321 neo αεροσκάφη.

Στο πλαίσιο για βελτίωση της αποδοτικότητας, ο όμιλος προέβη και σε αναδιάρθρωση του στόλου ελικοφόρων αεροσκαφών, συμφωνώντας την πρόωρη λήξη και επαναπαράδοση στον εκμισθωτή των 8 αεροσκαφών τύπου Q400. Οι αρχικές συμβάσεις μίσθωσης έληγαν τον Ιούνιο του 2023 και με την νέα συμφωνία και τα 8 αεροσκάφη Q400 θα επαναπαραδοθούν στον εκμισθωτή εντός του πρώτου εξαμήνου 2022.

Παράλληλα, ο Όμιλος προχώρησε σε συμφωνία για αγορά τριών αεροσκαφών τύπου ATR72-600, εκ των οποίων το ένα έχει ήδη παραληφθεί και τα άλλα δύο αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022, ενώ έχει συμφωνήσει με εκμισθωτές αεροσκαφών με ιδιαίτερα ανταγωνιστικούς όρους μίσθωσης και όρους παραλαβής, τη μίσθωση 6 αεροσκαφών ATR72-600, εκ των οποίων δύο έχουν ήδη παραληφθεί και τα υπόλοιπα αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022.

Έστω κι αν η πανδημία ανέτρεψε τα πάντα στον τομέα των αερομεταφορών, εντούτοις, δημιούργησε νέες ευνοϊκότερες συνθήκες όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές στο θέμα της ανανέωσης του στόλου, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η διοίκηση της Aegean, με αποτέλεσμα τελικά το έως το τέλος του 2023 το 65% των δραστηριοτήτων του ομίλου να είναι από νέα αεροσκάφη Α320 και Α321 και ATR. Σημειωτέον ότι στο τέλος του 2021, ο στόλος του ομίλου αριθμούσε 65 αεροσκάφη.

Σε σχέση με το γενικότερο περιβάλλον στο κομμάτι του ανταγωνισμού ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι «η Ελλάδα πήγε καλύτερα μέσα στην πανδημία όσον αφορά την ανάκαμψη του τουρισμού σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές και αυτό μας επέτρεψε ως όμιλος να επωφεληθούμε και να έχουμε ένα προβάδισμα, ωστόσο και οι ανταγωνιστές έχουν αυξήσει σημαντικά τις χωρητικότητές τους για τους ελληνικούς προορισμούς το φετινό καλοκαίρι γεγονός το οποίο δημιουργεί έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον».

Συνολικά οι χωρητικότητες των αεροπορικών στους ελληνικούς προορισμούς το καλοκαίρι υπολογίζεται ότι θα είναι κοντά στο +7%- 10% πάνω σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ ειδικά για την Aegean η θα είναι φέτος λιγότερη κατά 5- 6% αλλά με μεγάλη επιστροφή στην Αθήνα, δεδομένου ότι «επανεκκινούμε πολλά δρομολόγια που είχαμε σταματήσει λόγω της πανδημίας.

Το θέμα στο οποίο εστιάζουμε είναι οι πληρότητες, τις οποίες ελπίζουμε να βελτιώνουμε σταδιακά μήνα με το μήνα». Σε αυτή τη φάση, σύμφωνα με τη διοίκηση της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής οι κρατήσεις τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων κινείται μεταξύ του 80%- 83% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο προ πανδημίας, γεγονός ενθαρρυντικό, έστω κι αν οι διαθέσιμες θέσεις είναι ακόμη λιγότερες.

Η επικράτηση της μετάλλαξης Όμικρον από τα μέσα Νοεμβρίου 2021 επηρέασε τη ζήτηση, με τις επιπτώσεις να είναι εμφανείς και τους πρώτους μήνες του 2022: Από τις αρχές του 2022 έως τα μέσα Μαρτίου, ο όμιλος προσέφερε 33% λιγότερες θέσεις σε σχέση με τα επίπεδα της προσφερόμενης χωρητικότητας του 2019, έχοντας προχωρήσει στις απαραίτητες προσαρμογές.

Η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε σε επίπεδα 49% χαμηλότερα σε σχέση με το 2019 με τη μέση πληρότητα να διαμορφώνεται στο 63%. Το πτητικό έργο, ήταν υψηλότερο σε σχέση με το 2021, οι χαμηλές πληρότητες όμως αναμένεται να επηρεάσουν τις οικονομικές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου του 2022.

Σε σχέση με τις εξελίξεις που έχουν προκύψει με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, πέραν των άμεσων επιπτώσεων για τον όμιλο λόγω της απώλειας των επισκεπτών από τις συγκεκριμένες αγορές που είναι όμως ελάχιστες (κάτω του 3% στην επιβατική κίνηση) οι έμμεσες, δυνητικές επιπτώσεις ενδέχεται να περιλαμβάνουν την αρνητική ψυχολογία και την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών.

Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, είναι δεδομένη και η μεγάλη επιθυμία των Ευρωπαίων να ταξιδέψουν όσο αίρονται οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Επιπλέον, τόσο η σημαντική αύξηση της τιμής του πετρελαίου όσο και οι γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις επηρεάζουν τις προοπτικές ανάκαμψης του ομίλου αλλά και του κλάδου γενικότερα. H Aegean χρησιμοποιεί πολιτική αντιστάθμισης του κινδύνου για να προστατευτεί από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου, προκειμένου να μειώσει τη μεταβλητότητα των οικονομικών του αποτελεσμάτων.

Eπισημαίνεται ότι στο τέλος του 2021, η Aegean είχε σε ισχύ προθεσμιακά συμβόλαια αγοράς καυσίμων αεροσκαφών που καλύπτουν ποσοστό 44% και 6% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμα για το 2022 και 2023, αντίστοιχα. Στο τέλος του 2020, ο όμιλος είχε σε ισχύ προθεσμιακά συμβόλαια αγοράς καυσίμων αεροσκαφών που καλύπταν ποσοστό 15% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμα για το 2021.

Διαβάστε ακόμη:

Σπύρος Θεοδωρόπουλος στο newmoney: «Έτσι φθάσαμε στο ντιλ για την ΙΟΝ»

Αρχίζουν -και πάλι- τα τηλέφωνα για παλιά χρέη προς την εφορία

Ο Μπιλ Γκέιτς «βλέπει» το μέλλον: Επενδύει σε startup που φτιάχνει νερό από τον αέρα