Τράπεζες

ΑΜΚ Πειραιώς, Ηρακλής ΙΙ και DTC στο κυρίως «πιάτο» Μητσοτάκη – Στουρνάρα

  • Αγγελική Βελεσιώτη


Ποιο ήταν το… μενού στην –κατά τα άλλα– καθιερωμένη συνάντηση των δύο ανδρών στην Τράπεζα της Ελλάδος

Τα νέα δεδομένα που σηματοδοτεί για το σύνολο του εγχώριου χρηματοπιστωτικού συστήματος η επιτυχημένη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς αποτέλεσαν το κυρίως «πιάτο» στο γεύμα εργασίας που είχε ο πρωθυπουργός, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), κ. Γιάννη Στουρνάρα.

Όπως προέκυπτε, άλλωστε, από σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, το γεγονός ότι, μεσούσης της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, η ΑΜΚ καλύφθηκε στο πολλαπλάσιο και, μάλιστα, από σημαντικούς διεθνείς επενδυτές, συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης της επενδυτικής κοινότητας στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Οι τελευταίες εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου δε, προβλέπουν ήπια ανάκαμψη 3,6% εφέτος έναντι ρυθμού αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ κατά 4,2% από την ΤτΕ και εκρηκτική ανάπτυξη 6,2% το 2022.

Παράλληλα, η ΑΜΚ αποτελεί ακόμη ένα σημαντικό βήμα στην πορεία ανάταξης του τραπεζικού συστήματος που θα επιτρέψει τη δημιουργία κατάλληλου χρηματοοικονομικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη και θα διασφαλίσει ρευστότητα για την πραγματική οικονομία. Υπενθυμίζεται πως η πιστωτική επέκταση του 2020 ήταν η μεγαλύτερη της τελευταίας δεκαετίας, ενώ στόχος των τραπεζών είναι να διαθέσουν πάνω από 15 δισ. ευρώ σε νέες χρηματοδοτήσεις το 2021. Στο μεταξύ, το τραπεζικό σύστημα εμφανίζεται έτοιμο να συνεργαστεί με την πολιτεία για τη διοχέτευση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης προς επενδυτικά έργα του ιδιωτικού τομέα. Μέσω της συμμετοχής των τραπεζών σε αυτές τις χρηματοδοτήσεις, άλλωστε, εξασφαλίζεται η μόχλευση των πόρων του Ταμείου.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση ετοιμάζει πυρετωδώς την ψήφιση – αμέσως μετά το Πάσχα – του εφαρμοστικού Νόμου για την παράταση του Ηρακλή, εστιάζοντας αφενός, στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την αξιοπιστία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και αφετέρου, στον νέο ρόλο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ). Το τελευταίο κατέχει πλέον ποσοστό πέριξ του 27% στο μετοχικό κεφάλαιο της Πειραιώς, ενώ σταδιακά θα πρέπει να αποεπενδύσει από όλες τις συστημικές τράπεζες, αρχής γενομένης από την Eurobank, στην οποία, άλλωστε, κατέχει μερίδιο 1,40% ή 52 εκατομμύρια μετοχές έναντι 10,96% ή 169 εκατομμύρια μετοχές στην στην Alpha Bank και 40,39% ή 369 εκατομμύρια μετοχές στην Εθνική Τράπεζα.

Όσον αφορά στον «Ηρακλή ΙΙ», η κυβέρνηση στοχεύει μέσω αυτού να βοηθήσει τις τράπεζες να μειώσουν σε μονοψήφιο ποσοστό τα ΝPEs το αργότερο μέχρι το τέλος του 2022. Η Τράπεζα Πειραιώς έχει ήδη ανακοινώσει πως στο… άρμα του θα προσδεθούν οι τιτλοποιήσεις με την κωδική ονομασία Sunrise I & II, με την πρώτη, μάλιστα (σ.σ. αφορά σε δάνεια επιχειρηματικά, στεγαστικά και καταναλωτικά, κυρίως καταγγελμένα, περίπου επτά δισ. ευρώ) να έχει ήδη υποβληθεί αίτηση στο υπουργείο Οικονομικών για την χορήγηση εγγύησης στις ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, συνολικής αξίας 2,36 δισ. ευρώ. Ακολουθεί η Eurobank με το project Mexico, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, ενώ αντίστοιχες κινήσεις ετοιμάζουν και οι υπόλοιπες συστημικές τράπεζες.

Αναβαλλόμενος φόρος

Παρά την αποτελεσματικότητα του «Ηρακλή», πάντως, που και ο ίδιος ο διοικητής της ΤτΕ έχει δημόσια αναγνωρίσει, το ζήτημα της αναβαλλόμενης φορολογίας (DTC) εξακολουθεί να υφίσταται.

Όπως ανέφερε, άλλωστε, ο κ. Στουρνάρας στην 88η ετήσια τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της ΤτΕ, στο πλαίσιο της παρουσίασης της Έκθεσής του για την ελληνική οικονομία για το έτος 2020, με την ολοκλήρωση του προγράμματος «Ηρακλής» εντός του 2021 ο λόγος των μη εξυπηρετούμενων προς το σύνολο των δανείων θα υποχωρήσει περίπου στο 25% και ο μέσος δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας προσωρινά χαμηλότερα από τα σημερινά επίπεδα, αλλά άνω του ελάχιστου εποπτικού ορίου, με ταυτόχρονη αύξηση του ποσοστού της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης στα κεφάλαια των τραπεζών. «Σε αυτούς τους δείκτες, όμως, δεν περιλαμβάνονται τα νέα ΜΕΔ (σ.σ. περί τα οκτώ με 10 δισ. ευρώ) που αναμένεται να προστεθούν στον υφιστάμενο όγκο, λόγω των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης», υπογράμμισε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει: «Συνεπώς, είναι απαραίτητο να αναληφθούν πρόσθετες ενέργειες, οι οποίες θα διευκολύνουν την εμπροσθοβαρή αναγνώριση των ζημιών λόγω αυξημένου πιστωτικού κινδύνου εξαιτίας της πανδημίας και την εξυγίανση των ισολογισμών των τραπεζών μαζί με την αντιμετώπιση του προβλήματος των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων».

Η κυβέρνηση, ωστόσο, αποφάσισε να μην προχωρήσει με το σχέδιο της ΤτΕ για την δημιουργία Bad Bank, με τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργό, κ. Άκη Σκέρτσο, να χαρακτηρίζει την επίμαχη λύση ως πολύ ακριβή. Ειδικότερα, σε συνέντευξή του σε κυριακάτικη εφημερίδα εξήγησε πως επιλέχθηκε η λύση του «Ηρακλή ΙΙ» που μπορούσε να υποστηριχθεί δημοσιονομικά και μπορούσε να περάσει και από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες σε ό, τι αφορά το καθεστώς των κρατικών ενισχύσεων. «Από εκεί κι έπειτα δεν αποκλείεται και αυτό το σχήμα σε περίπτωση που χρειαστεί στο μέλλον. Φαίνεται, ωστόσο, ότι με την επέκταση του “Ηρακλή” οι ελληνικές τράπεζες θα έχουν πολύ σύντομα ένα πολύ χαμηλό πλέον μερίδιο ‘κόκκινων’ δανείων, κάτω από 10% και θα παίξουν τον ρόλο τους ως μοχλός ανάπτυξης και στήριξης των επενδύσεων και της ρευστότητας των επιχειρήσεων», πρόσθεσε.

Διαβάστε ακόμα:

Τραπεζάκια έξω χωρίς SMS αλλά με αποστάσεις: Το δύσκολο άνοιγμα της εστίασης

Αναστολή συμβάσεων εργασίας: 150.000 εργαζόμενοι χάνουν το δικαίωμα λόγω κόφτη

Credit Suisse: O «Αρχηγός» προκαλεί εξέγερση κατά της διοίκησης

Απόρρητο Απόρρητο