Σειρά αλλαγών, οι οποίες θα μπορούσαν να προσδώσουν μεγαλύτερη ευελιξία στον μηχανισμό των τιτλοποιήσεων μέσω του «Ηρακλή», ζητούν από την κυβέρνηση τράπεζες και servicers.

Πιο αναλυτικά, ενόσω το επίσημο αίτημα για την παράταση του πρώτου κύκλου του προγράμματος έχει ήδη σταλεί στην DG Comp, με την απάντηση να τοποθετείται χρονικά περί τα τέλη του τρέχοντος μήνα και ενόψει της ψήφισης του «Ηρακλή ΙΙ» εντός του πρώτου 10ημέρου του Απριλίου τράπεζες και servicers ζητούν:

1) Τη δυνατότητα αναθεώρησης των business plans που έχουν κατατεθεί, στο πλαίσιο του «Ηρακλή Ι», με το επιχείρημα ότι το βασικό εργαλείο επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί για τις ανακτήσεις – αυτό των πλειστηριασμών – δεν έχει χρησιμοποιηθεί λόγω της πανδημίας.

Ειδικότερα, αυτό που ζητείται είναι να υπάρξει σχετική διάταξη στο υπό διαμόρφωση σχέδιο Νόμου που θα ισχύσει για 18 μήνες και συγκεκριμένα, από τον Απρίλιο του 2021 έως και τον Οκτώβριο του 2022, με στόχο τη μείωση «κόκκινων» δανείων, ύψους 32 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως οι πλειστηριασμοί εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να είναι «παγωμένοι», γεγονός που, όπως έχουν πολλάκις διαμηνύσει αρμόδιες πηγές, πλήττει σοβαρά τον ρυθμό, με τον οποίο επιτυγχάνονται ρυθμίσεις και συναινετικές διευθετήσεις.

«Έτσι ξεκινά ένα ντόμινο παρενεργειών στην οικονομία. Τα σχέδια των τραπεζών για μείωση του αποθέματος ‘κόκκινων’ δανείων καθυστερούν και μαζί τους η πλήρης αποκατάσταση της δυνατότητάς τους να χρηματοδοτούν την οικονομία, τώρα ακριβώς που πρέπει να στηριχτεί η ανάκαμψη. Εάν υπάρξει περαιτέρω επιδείνωση, αυξάνει ο συντελεστής ρίσκου και για τις τιτλοποιήσεις που έχει εγγυηθεί το Δημόσιο, δηλαδή, ο Έλληνας φορολογούμενος, μέσω του προγράμματος ‘Ηρακλής’. Οι σχεδιασμοί των επενδυτών δυσχεραίνονται, με αντίστοιχη επίπτωση στις αποτιμήσεις των νέων τιτλοποιήσεων, των ποσών, δηλαδή, που θα επενδύσουν στην χώρα ξένοι επενδυτές, για να αποκτήσουν τα αντίστοιχα χαρτοφυλάκια. Και στην ίδια την αγορά νοθεύεται ο ανταγωνισμός από επιχειρήσεις που στηρίζουν την παρουσία τους στην αθέτηση υποχρεώσεων προς Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και ιδιώτες πιστωτές», σχολίασε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΕΔΑΔΠ), κ. Τάσος Πανούσης.

Οι σχετικές συζητήσεις μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών, πάντως, δεν φαίνεται πως έχουν καταλήξει, αφού, όπως φαίνεται, αποτελεί κεντρική επιλογή η αναστολή τους τουλάχιστον μέχρι το φθινόπωρο.

2) Την μεγαλύτερη περίοδος χάριτος στους servicers που μπορεί να φθάσει και τους 36 μήνες (σ.σ. από 12 μήνες όταν τέθηκε σε ισχύ ο Νόμος και 24 μήνες μετά την πανδημία) σε περίπτωση μη επίτευξης των στόχων των business plans. Βάσει Νόμου, εφόσον οι καθαρές εισπράξεις από την έναρξη της διαχείρισης του χαρτοφυλακίου υπολείπονται κατά 20% ή περισσότερο των καθαρών εισπράξεων που έχουν προϋπολογισθεί, θα αναβάλλεται η καταβολή τουλάχιστον του 20% της αμοιβής του διαχειριστή.

Παράλληλα, ο διαχειριστής μπορεί να αντικαθίσταται σε περίπτωση κατάπτωσης της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου, υπό την προϋπόθεση ότι για δύο διαδοχικές περιόδους εκτοκισμού οι συνολικές καθαρές εισπράξεις από τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των τιτλοποιημένων απαιτήσεων υπολείπονται, κατά ποσοστό τουλάχιστον 30%, του συνολικού προϋπολογισθέντος ποσού καθαρών εισπράξεων των αντίστοιχων περιόδων. Ο διαχειριστής μπορεί να αντικαθίσταται κατά τους όρους του προηγούμενου εδαφίου, εφόσον η κατάπτωση της εγγύησης ή η υστέρηση των καθαρών εισπράξεων οφείλεται σε δικό του πταίσμα.

3) Το reporting να γίνεται σε τριμηνιαία και όχι σε μηνιαία βάση.

4) Τη δυνατότητα οι servicers να δημιουργήσουν εταιρείες διαχείρισης ακινήτων.

Χαραλαμπίδης (ΤΧΣ): «Να γίνει ο «Ηρακλής» καλύτερος και ταχύτερος»

Την άποψη πως ο «Ηρακλής» πρέπει να γίνει καλύτερος και ταχύτερος εξέφρασε από την πλευρά του, ο διευθυντής διαχείρισης κινδύνων του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), κ. Μιχάλης Χαραλαμπίδης.

«Πρέπει να δούμε τι προβλήματα υπήρχαν στην υλοποίηση και να τα απαλείψουμε», τόνισε χαρακτηριστικά, σε πάνελ, στο πλαίσιο του NPL Summit, με τίτλο «Το σχέδιο ‘Ηρακλής’ και η μέχρι σήμερα εμπειρία», προτείνοντας τις εξής δύο αλλαγές:

  • Την επιτάχυνση της διαδικασίας εξέτασης και παροχής της εγγύησης. Όπως ανέφερε, αυτή σήμερα περνάει από τρεις επιτροπές, διαδικασία εξαιρετικά χρονοβόρα, όταν στην Ιταλία απαιτείται μόνον η εισήγηση προς τον αρμόδιο υπουργό από ανεξάρτητο οργανισμό.
  • Σε περίπτωση αποδοχής του αιτήματος για επικαιροποίηση των business plans, τότε να μην απαιτείται η επικαιροποίηση του rating.

Πεπεισμένος πως θα «περάσει» το αίτημα για αύξηση της περιόδου χάριτος προς τους servicers εμφανίστηκε με την σειρά του, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrum Holdings Greece και μέλος ΔΣ της Intrum Hellas, κ. Άκης Μπης.

Νομοπαρασκευαστική επιτροπή

Σε κάθε περίπτωση, ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, κ. Γιώργος Ζαββός, τόνισε, στο πλαίσιο του NPL Summit, πως ξεκινά τις εργασίες της η νομοπαρασκευαστική επιτροπή για τον εφαρμοστικό Νόμο.

«Η νέα απόφαση της Επιτροπής για την έγκριση του ‘Ηρακλή ΙΙ’ θα απαιτήσει και την αντίστοιχη αναθεώρηση του ισχύοντος νομικού πλαισίου. Γι’ αυτό και, εντός των αμέσως επόμενων ημερών, μία ομάδα νομικών εξειδικευμένων στα θέματα των τιτλοποιήσεων, υπό τον συντονισμό του υπουργείου, θα επεξεργασθεί μία σειρά προτάσεων που μας έχουν υποβάλει, τόσο οι τράπεζες, όσο και οι διαχειριστές δανείων», σχολίασε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει: «Με άλλα λόγια, η περιορισμένη αυτή αναθεώρηση του ισχύοντος νομικού πλαισίου, ενώ δεν θα θίγει τον πυρήνα και τον βασικό μηχανισμό του ήδη υιοθετημένου προγράμματος που έχει εγκριθεί από την ΕΕ, θα δώσει και την δυνατότητα εισαγωγής κάποιων ρυθμίσεων, στον βαθμό που θα κριθούν ότι:

α) δεν παραβιάζουν τους ισχύοντες ενωσιακούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων, δηλαδή, αυτό που ορίζει η ΕΕ ως state aid free και

β) συμβαδίζουν με το δημόσιο συμφέρον και την εύρυθμη και χωρίς αναταράξεις λειτουργία της αγοράς».

Διαβάστε ακόμη:

Κωνσταντόπουλος: «Η επόμενη μέρα φέρνει κοσμογονικές αλλαγές στα ΕΛΤΑ»

Ραγδαίες εξελίξεις στην κρουαζιέρα – Παραιτήθηκε το Δ.Σ. της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων

Στο σφυρί το υπερπολυτελές ράντσο του Τομ Κρουζ στο Κολοράντο – Πωλείται για $39,5 εκατ. (pics)