Αεροπορικά ταξίδια ξανά με οποιοδήποτε κόστος;

Το ερώτημα αυτό απασχόλησε πρόσφατα τη δημόσια συζήτηση στη Γερμανία ενόψει των ομοσπονδιακών εκλογών. Η υποψήφια καγκελάριος των Πρασίνων Αναλένα Μπέρμποκ δήλωσε σε συνέντευξή της ότι πτήσεις μικρών αποστάσεων όπως πχ. Αμβούργο-Βερολίνο «δεν έχουν προοπτική» αν θέλουμε να λάβουμε υπόψιν την προστασία του περιβάλλοντος και του κλίματος.

Κατά των χαμηλού κόστους αεροπορικών πτήσεων έχει ταχθεί και ο υποψήφιος των Σοσιαλδημοκρατών και νυν υπ. Οικονομικών Όλαφ Σολτς, ο οποίος εμφανίζεται με ανοδικά ποσοστά που εμπνέουν αισιοδοξία στις τελευταίες δημοσκοπήσεις.

Είναι όμως τόσο απλό να μπει φρένο στον ανταγωνισμό των φθηνών πτήσεων;

Το ζήτημα είναι πιο περίπλοκο από απλά ένα σλόγκαν προεκλογικά. Ακόμη και σε επίπεδο ΕΕ η επίτευξη μιας αποτελεσματικής προστασίας του κλίματος στον χώρο της εναέριας κυκλοφορίας είναι ένα σύνθετο θέμα που δεν μπορεί να ρυθμιστεί από τη μια μέρα στην άλλη – ακόμη κι αν η Κομισιόν παρουσίασε τον Ιούλιο φιλόδοξα σχέδια.

Προς το παρόν το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προέρχεται από την εναέρια κυκλοφορία. Το 2019, μια χρονιά πριν από την έναρξη της πανδημίας, καταγράφηκε παγκόσμιο ρεκόρ εκπομπών CO2 (περίπου 950 εκατ. τόνοι), που απελευθερώθηκαν από την εναέρια κυκλοφορία.

Οι συγκεκριμένες μετρήσεις αφορούν μόνο το διοξείδιο του άνθρακα κι έτσι δε λαμβάνονται υπόψιν άλλες επιβλαβείς εκπομπές αερίων, όπως οξείδια του θείου και του αζώτου, με εξίσου επιβαρυντικές επιπτώσεις για το κλίμα. Ειδικοί εκτιμούν ότι οι εκπομπές επιβλαβών ουσιών πέραν του CO2 δεν προσμετρώνται στον καθορισμό των τιμών αεροπορικών εισιτηρίων.

Η Κομισιόν στο πακέτο μέτρων «Fit for 55» προτείνει πάντως την εισαγωγή ενεργειακού φόρου κηροζίνης -όμως από το 2023 και με σταδιακή αύξησή του σε διάστημα δέκα ετών, εφόσον τα κράτη-μέλη συμφωνήσουν.

Μέχρι πρόσφατα αεροσκάφη και πλοία εξαιρούνταν από έναν φόρο κηροζίνης. Ακτιβιστές και ειδικοί επικρίνουν εδώ και καιρό αντίστοιχες εξαιρέσεις. Σύμφωνα με την ακτιβίστρια Πωλίν Μπρίνγκερ από το κίνημα Fridays for Future θα πρέπει επιπλέον να καταργηθούν όλες οι κρατικές επιδοτήσεις στον τομέα των αερομεταφορών διότι διαφορετικά θα είναι σαν τα κρατικά κονδύλια «να ανταμείβουν την καταστροφή του κλίματος».

Διαβάστε τη συνέχεια του κειμένου στην DW