Οι αμερικανικές εταιρείες ανακύκλωσης μπαταριών έχουν μια χρυσή ευκαιρία να παρέχουν κατά τα άλλα ακριβά ή παρακρατημένα κρίσιμα υλικά. Η Κίνα στις 4 Απριλίου περιόρισε την εξαγωγή σπάνιων γαιών ως απάντηση στους δασμούς των ΗΠΑ.
Αυτά τα μέταλλα χρησιμοποιούνται σε εφαρμογές αυτοκινήτων, όπως οι μαγνήτες που τροφοδοτούν ηλεκτρικούς κινητήρες και άλλα εξαρτήματα. Υπάρχουν ακόμα και κάποια τα οποία μολονότι χρησιμοποιούνται σε ιχνοποσότητες, εξακολουθούν να είναι κρίσιμα.
Για παράδειγμα, όπως επεσήμανε ο Paul Turnbull, επικεφαλής μηχανικός της Munro & Associates, κάθε αυτοκινητοβιομηχανία χρησιμοποιεί τέρβιο και δυσπρόσιο για τους μόνιμους μαγνήτες στους κινητήρες των οχημάτων. «Αυτά τα δύο υλικά προέρχονται από επτά ορυχεία στον κόσμο και όλα βρίσκονται στην Κίνα», είπε.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν επένδυσε στην εγχώρια ανακύκλωση μπαταριών για να υποστηρίξει τη μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και τελικά να μειώσει την ποσότητα ξένου υλικού που απαιτείται για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τώρα, η διοίκηση Τραμπ κάνει τα εγχώρια ανακυκλωμένα υλικά ακόμη πιο ελκυστικά.
«Η ανακύκλωση μπαταριών ευθυγραμμίζεται εξαιρετικά καλά με τις προτεραιότητες της διοίκησης», δήλωσε η Danielle Spalding, αντιπρόεδρος επικοινωνίας και δημοσίων υποθέσεων στην εταιρεία ανακύκλωσης μπαταριών Cirba Solutions. Ωστόσο, το αποτύπωμα του τομέα είναι περιορισμένο.
Οι ΗΠΑ είχαν την ικανότητα να ανακυκλώσουν περίπου 35.500 τόνους υλικών μπαταριών το 2023, σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας, και οι αλυσίδες εφοδιασμού ανακύκλωσης μπαταριών εξακολουθούν να μην είναι εξ ολοκλήρου εγχώριες, πράγμα που σημαίνει ότι ορισμένα ενδιάμεσα προϊόντα ενδέχεται να μετακινούνται διασυνοριακά. Η κάλυψη της αυξημένης ζήτησης υλικών μπαταριών θα απαιτούσε πρόσθετες επενδύσεις για την ενίσχυση της χωρητικότητας.
«Αυτό απαιτεί από τις αγορές να είναι υγιείς για να συγκεντρώσουν χρήματα. Χρειαζόμαστε χρόνο για να το κάνουμε αυτό», δήλωσε ο Aakash Arora, επικεφαλής του τμήματος αυτοκινητοβιομηχανίας και κινητικότητας της Boston Consulting Group στη Βόρεια Αμερική. «Οποιοδήποτε από αυτά τα πράγματα θα απαιτήσει χρόνο και επένδυση, ακόμα κι αν έρχονται περισσότερες παραγγελίες από ό,τι πριν».
Οι Αμερικανοί παραγωγοί χάλυβα και αλουμινίου διαμαρτύρονται για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές εδώ και δεκαετίες, λέγοντας ότι οι σημαντικές κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας της επιτρέπουν να κατασκευάζει με πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και να βλάπτει τους Αμερικανούς παραγωγούς. Χαιρέτισαν τους δασμούς 25% στον χάλυβα και το αλουμίνιο που τέθηκαν σε ισχύ στις 12 Μαρτίου.
«Οι Αμερικανοί παραγωγοί χάλυβα είναι πολύ εξοικειωμένοι με τις επιζήμιες συνέπειες των αθέμιτων πρακτικών εξωτερικού εμπορίου στις εγχώριες βιομηχανίες και τους εργαζομένους τους», δήλωσε ο Kevin Dempsey, διευθύνων σύμβουλος του Αμερικανικού Ινστιτούτου Σιδήρου και Χάλυβα, σε δήλωση στις 2 Απριλίου. «Η δράση της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση αυτής της εκφόρτωσης της υπερπαραγωγής χάλυβα στις παγκόσμιες αγορές έχει καθυστερήσει».
Ωστόσο, παρότι οι εγχώριοι παραγωγοί μπορεί να κερδίσουν βραχυπρόθεσμα, θα πρέπει και αυτοί να δαπανήσουν χρήματα για να αυξήσουν την παραγωγική τους ικανότητα. Εξαρτώνται επίσης από τη διατήρηση των δασμών και ο Τραμπ έχει ήδη αλλάξει τα σχέδιά του αρκετές φορές.
Επιπλέον, εάν οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειωθούν, το ίδιο θα συμβεί και με τη ζήτηση για αυτά τα υλικά. Επομένως για να ευνοηθεί η αμερικανική παραγωγή απαιτούνται πρώτο αυξημένες επενδύσεις και στη συνέχεια διατήρηση των δασμών».
Καμία αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι εντελώς απρόσβλητη από τους δασμούς 25% στα εισαγόμενα οχήματα ή τον δασμό ανταλλακτικών αυτοκινήτων που θα τεθεί σε ισχύ μέχρι τις 3 Μαΐου, επειδή τα εργοστάσια προμηθεύονται ανταλλακτικά από διάφορες χώρες. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες μάρκες που βρίσκονται σε καλύτερη θέση.
Τα Model 3 Performance, Model Y, Cybertruck, Model S και Model X της Tesla του 2024 περιέχουν τουλάχιστον 80% εγχώριο περιεχόμενο, σύμφωνα με το American University Kogod School of Business. Μια άλλη μάρκα που θα αποφύγει ορισμένους από τους δασμούς είναι η Honda, της οποίας τα οχήματα περιέχουν κατά μέσο όρο 63% εγχώριο περιεχόμενο.
Ωστόσο, ακόμη και αυτοί οι κατασκευαστές βασίζονται σε εξαρτήματα στα οποία θα επιβληθούν δασμοί, ειδικά εκείνα από την Κίνα. Η Tesla, ειδικότερα, αντιμετωπίζει μια περίπλοκη κατάσταση.
Υπάρχουν ορισμένα κρίσιμα υλικά στα οποία η Κίνα έχει σχεδόν μονοπώλιο και ο πόλεμος των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας θα επηρεάσει σημαντικά τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σε αυτή την περίπτωση η Tesla θα είναι η μεγαλύτερη χαμένη.
Και βέβαια στο επίκεντρο της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται ο καταναλωτής. Οι δασμοί θα αυξήσουν τις τιμές για πολλά κοινά αγαθά, κάτι που θα καταστήσει όλο και πιο δύσκολο να αποτελεί προτεραιότητα η αγορά αυτοκινήτου, ακόμα και αμιγώς αμερικανικού.
Διαβάστε ακόμη
Δασμοί: H Volkswagen εξετάζει τη μετεγκατάσταση μέρους της παραγωγής της Audi στις ΗΠΑ
Εντυπωσιακές κατοικίες σε πόλεις της ελληνικής επαρχίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα