Για να γίνει άλλη μία φορά κατανοητή η επανάληψη της Ιστορίας ως κακόγουστο, πλην όμως πολύ αληθινό αστείο. Η Γερμανία κήρυξε το φυσικό αέριο είδος σε ανεπάρκεια και η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της, ο όμιλος Volkswagen, ανακοίνωσε, διά στόματος του επικεφαλής της, Herbert Diess, ότι είναι έτοιμη να παράγει την ηλεκτρική ενέργεια που χρειάζονται τα εργοστάσιά της για να λειτουργήσουν με καύσιμο τον άνθρακα.

Προφανώς σε δύσκολους καιρούς πρέπει να κάνεις ό,τι χρειάζεται. Το ζήτημα βέβαια σηκώνει πολλή κουβέντα. Αν δηλαδή πριν φτάσουμε εδώ έχει γίνει όντως ό,τι χρειαζόταν να γίνει. Βλέπετε, το φθηνό φυσικό αέριο της Ρωσίας είχε αναχθεί στον μεταμοντέρνο ενεργειακό λωτό.

Η Γερμανία μέχρι πρόσφατα όχι μόνο δεν τηρούσε τις δεσμεύσεις για αύξηση της συμβολής των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα (είχε μείνει πίσω από τον στόχο της με ένα ποσοστό που μόλις αγγίζει το 19,3%, ενώ η Σουηδία βρίσκεται ήδη στο 60%), αλλά είχε έτοιμο και δεύτερο αγωγό φυσικού αερίου από τη Ρωσία, τον Nordstream 2, ο οποίος φυσικά μας άφησε χρόνους μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Τώρα ψάχνονται μήπως ένα μέρος από το έργο που κόστισε δισεκατομμύρια, τα οποία θα μπορούσαν φυσικά να είχαν διοχετευτεί σε έρευνα και ανάπτυξη των ΑΠΕ, μπορέσει να λειτουργήσει για τη μεταφορά LNG που θα αεριοποιείται σε τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική. Κομψή λεπτομέρεια: οι σταθμοί αυτοί ακόμα δεν έχουν κατασκευαστεί, αλλά ας μην αφήσουμε την πραγματικότητα να μας χαλάσει μια καλή ιστορία.

Η Volkswagen είναι πιθανόν να κατακσευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα με έργεια που θα παράγεται από κάρβουνο….

Στην Ελλάδα, μολονότι ομολογουμένως έχει επιτευχθεί πρόοδος στην ανάπτυξη ενός πιο καθαρού ενεργειακού μείγματος (αυτή τη στιγμή οι ΑΠΕ συμβάλλουν κατά 21,7%, υπερκαλύπτοντας τον στόχο που είχε τεθεί από την ΕΕ), εντούτοις η απολιγνιτοποίηση αφενός έγινε μάλλον βεβιασμένα, αφετέρου ομοίως και αυτή στηρίχτηκε πρωτίστως στην αντικατάστασή της από φυσικό αέριο.

Θα ισχυριστεί κανείς ότι δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει τέτοιου είδους εξελίξεις. Οι διεθνείς εξελίξεις ωστόσο έχουν αυτή την εκνευριστική πιθανότητα να είναι απρόβλεπτες. Η χάραξη εγχώριας στρατηγικής στην ενέργεια ωστόσο είναι θέμα οράματος και κυρίως βούλησης για την υλοποίησή της.

Ξαναγράφω λοιπόν το ποσοστό της συνολικής ενέργειας της Σουηδίας που προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: 60%. Φανταστείτε αυτή τη στιγμή να είχαμε στη χώρα μας ένα αντίστοιχο ποσοστό με τι όρους θα μιλάγαμε. Αλλά δεν έχουμε. Και δυστυχώς δεν είμαστε εμείς η εξαίρεση, είναι η Σουηδία.

Και ενώ λοιπόν όλοι αντιλαμβανόμαστε τη χρησιμότητα της όσο το δυνατόν πιο γρήγορης απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, όχι μόνο για γεωστρατηγικούς λόγους αλλά και για το υπαρκτό και υπερεπείγον πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής, οι συζητήσεις και τα ντιλ για την κατασκευή υποθαλάσσιων, επίγειων (ίσως στο μέλλον και διαστημικών) αγωγών για μεταφορά φυσικού αερίου και πετρελαίου δίνουν και παίρνουν.

Οσο μεγαλύτερη είναι η συμβολή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα μιας χώρας τόσο μεγαλύτερη και η απεξάρτησή της από εξωτερικούς παράγοντες. Στοιχειώδες…

Και σαν μια τεράστια ειρωνεία, την ίδια στιγμή οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκτοξεύονται. Το 2021 πουλήθηκαν παγκοσμίως 6,6 εκατομμύρια, ενώ παρά τις πιέσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, οι πωλήσεις συνέχισαν να αυξάνονται έντονα και μέσα στο 2022, με δύο εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν πουληθεί παγκοσμίως το πρώτο τρίμηνο.

Αναρωτιέμαι, ωστόσο, αν βάζουμε συνολικά το κάρο μπροστά από το άλογο. Τα ποσά που έχουν δαπανηθεί από κρατικές επιδοτήσεις για απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021 ανήλθαν παγκοσμίως σε 30 δισ. δολάρια. Λίγοι τομείς της νέας παγκόσμιας ενεργειακής οικονομίας είναι τόσο δυναμικοί όσο τα ηλεκτρικά οχήματα.

Αλλά είναι μάλλον οξύμωρο ο όμιλος Volkswagen, για παράδειγμα, να διακηρύττει την ίδια στιγμή ότι έχει σχεδόν πουλήσει όλη την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων απ՚ όλες τις μάρκες που διαθέτει, ήτοι περισσότερα από 900.000 κομμάτια για το 2022, και συνάμα να είναι πολύ πιθανό ν’ αναγκαστεί να στραφεί προς το κάρβουνο για να τα κατασκευάσει.

Το αδιέξοδο γίνεται προφανές και στον πιο αδαή. Για να μη μιλήσουμε για άνοδο των τιμών για ορισμένα κρίσιμα ορυκτά που χρειάζονται για την κατασκευή μπαταριών. Οι τιμές για το λίθιο, ορυκτό απολύτως απαραίτητο για την κατασκευή μπαταριών ιόντων λιθίου, ήταν πάνω από επτά φορές υψηλότερες τον Μάιο του 2022 απ՚ ό,τι στις αρχές του 2021 και οι τιμές για το κοβάλτιο και το νικέλιο επίσης αυξήθηκαν.

Η τιμή των ορυκτών που είναι αναγκαία για την κατασκευή μπαταριών, όπως το λίθιο και το νικέλιο, έχει εκτοξευτεί

Ελα όμως που η Ρωσία προμηθεύει το 20% του παγκόσμιου νικελίου. Και ούτε που θέλω να φαντάζομαι τι θα γίνει αν προκύψει μια κρίση με την Κίνα, στα εργοστάσια της οποίας γίνεται πάνω από το 50% της επεξεργασίας και διύλισης λιθίου, κοβαλτίου, για να μιλήσουμε μόνο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η ευθραυστότητα του συστήματος είναι ευθέως ανάλογη με την προετοιμασία, την προνοητικότητα και σε τελική ανάλυση το όραμα για το είδος της ανάπτυξης και της ευημερίας που έχει η ανθρωπότητα. Και αν κρίνω από τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα, λέω να πάω να αγοράσω ένα μαγκάλι για τον χειμώνα…

Διαβάστε ακόμη

Αξιωματούχοι ΗΠΑ στους FT: Το ΝΑΤΟ να είναι έτοιμο να διώξει την Τουρκία

Η Continental θέλει να καλύψει βασικές θέσεις εργασίας μέσω της… μετανάστευσης

Siemens Energy: Το συντομότερο η παράδοση της τουρμπίνας του Nord Stream στη Ρωσία