search icon

Αυτοκίνητο

Γιατί το ενδιαφέρον για το υδρογόνο επιστρέφει δριμύτερο

Η BMW, η Toyota, η Bosch και πολλοί άλλοι βλέπουν τις δυνατότητες του υδρογόνου για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα στην Ευρώπη και όχι μόνο.

Μόλις περάσεις την πόρτα του εργοστασίου της Bosch ουσιαστικά αντικρίζεις δίπλα δίπλα τον κόσμο που απέρχεται και αυτόν που ανατέλλει. Στα αριστερά, υπάρχει μια γραμμή συναρμολόγησης που κατασκευάζει αντλίες ντίζελ υψηλής πίεσης, ένα από τα πιο βασικά προϊόντα για μεγάλο χρονικό διάστημα των 114 ετών ζωής της εταιρείας.

Στα δεξιά, ένας μικρός διάδρομος οδηγεί σε μια περιοχή όπου η Bosch άρχισε να παράγει τον Ιούνιο μονάδες ισχύος κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Αλλού στο ίδιο κτίριο, ο μεγαλύτερος προμηθευτής στον κόσμο συναρμολογεί πρωτότυπα εξαρτημάτων για ηλεκτρολύτες, βιομηχανικές συσκευές που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που προορίζονται για μαζική παραγωγή εντός τριών ετών.

«Η Bosch έχει μεγάλη τεχνογνωσία γύρω από το υδρογόνο και βασίζεται σε αυτό για την ανάπτυξή της», δήλωσε ο πρόεδρος Stefan Hartung. Το πόσο πολύ, το αποδεικνύει το γεγονός ότι η εταιρεία επενδύει 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ στην τεχνολογία υδρογόνου έως το 2026. Αυτό δείχνει βέβαια και τις αυξανόμενες παγκόσμιες προοπτικές του υδρογόνου ως βιώσιμης πηγής καθαρής ενέργειας.

Η Toyota, το BMW Group, η Daimler Trucks και πολλοί άλλοι είναι αισιόδοξοι για τις κυψέλες καυσίμου υδρογόνου -και σε ορισμένες περιπτώσεις, την καύση υδρογόνου- ως μέσο για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα. Το υποπροϊόν και από τις δύο εφαρμογές είναι σκέτο νερό.

Η Bosch αναμένει έσοδα άνω των πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ από την τεχνολογία υδρογόνου έως το 2030. Η δυναμική του υδρογόνου επιταχύνεται παγκοσμίως, σύμφωνα με έκθεση του Μαΐου από την εταιρεία συμβούλων McKinsey &; Co., η οποία ανέφερε ότι γίνονται επενδύσεις ύψους 293 δισεκατομμυρίων δολαρίων για περισσότερα από 1.040 έργα που σχετίζονται με το υδρογόνο έως το 2030.

Η θέρμη της ανάπτυξης της τεχνολογίας υδρογόνου είναι παρόμοια με την κατασκευή παγκόσμιων σιδηροδρομικών δικτύων το 1800, έγραψαν χαρακτηριστικά αναλυτές της Aurora Energy Research τον Οκτώβριο.

Το υδρογόνο άλλωστε είναι το πιο άφθονο στοιχείο στον κόσμο και η απλή χημεία που εμπλέκεται στην παραγωγή του σημαίνει ότι παρουσιάζει μια εναλλακτική λύση στις περισσότερες από τις επίπονες τεχνικές εξόρυξης που απαιτούνται για την εξόρυξη υλικών μπαταριών και τις γεωπολιτικές πολυπλοκότητες που συνδέονται με τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα.

Φαντάζει το ιδανικό καύσιμο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία ξεκίνησε έντονες προσπάθειες να απογαλακτιστεί από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Το σχέδιο «REPower» της ΕΕ στοχεύει στην παραγωγή 10 εκατομμυρίων τόνων εγχώριου ανανεώσιμου υδρογόνου και 10 εκατομμυρίων τόνων εισαγωγών μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.

Ο ρόλος του υδρογόνου στην προώθηση της ενεργειακής ανεξαρτησίας συμπίπτει με τη δυνατότητά του να αντιστρέψει την κλιματική αλλαγή. Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 25% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, και ο τομέας -σε ξηρά, θάλασσα και αέρα- βασίζεται στο πετρέλαιο για το 91% της ενέργειάς του.

Το υδρογόνο μπορεί να αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο για τη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων. Μέχρι το 2030 θα είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος ενεργειακός πόρος στις χώρες της G20, σύμφωνα με έκθεση του Ιανουαρίου που εκδόθηκε από την παγκόσμια εταιρεία συμβούλων Gartner.

«Το ενδιαφέρον για το υδρογόνο, το οποίο κορυφώθηκε για πρώτη φορά γύρω στα τέλη του 20ού αιώνα και έσβησε λίγο αργότερα, παίρνει πλέον την εκδίκησή του», έγραψαν οι συντάκτες της έκθεσης.

Το υδρογόνο προσφέρει σημαντικά οφέλη σε σχέση με τα ηλεκτρικά οχήματα σε εφαρμογές μεταφορών. «Το συγκεκριμένο στοιχείο είναι επτά φορές πιο ενεργειακά πυκνό από τις σημερινές τυπικές μπαταρίες ιόντων λιθίου», δήλωσε ο Stephan Herbst, επικεφαλής της επιχειρηματικής μονάδας κινητήρων υδρογόνου και κυψελών καυσίμου της Toyota.

Οι βαριές μπαταρίες κλέβουν χώρο από το ωφέλιμο φορτίο στις μεταφορές, ένα σημαντικό ζήτημα στη λειτουργία των επαγγελματικών οχημάτων, σε αντίθεση με τις δεξαμενές υδρογόνου. Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων δεν χρειάζονται υποδομές φόρτισης ούτε γκαράζ στο σπίτι. Οι κυψέλες υδρογόνου μπορούν να ξαναγεμίσουν μέσα σε 3 έως 4 λεπτά.

Ωστόσο, το υδρογόνο αντιμετωπίζει -όπως συμβαίνει εδώ και δεκαετίες- κάποιες σοβαρές προκλήσεις. Η χρήση του έχει περιβαλλοντικό όφελος μόνο εφόσον παράγεται από ΑΠΕ. Αυτό δεν συμβαίνει, τουλάχιστον όχι ακόμα. Η Gartner διαπίστωσε ότι το 96% της τρέχουσας παραγωγής υδρογόνου επιτυγχάνεται με αναμόρφωση μεθανίου με ατμό, μια διαδικασία που εξαρτάται από τα ορυκτά καύσιμα.

Το υδρογόνο παραμένει ακριβό σε σύγκριση με τη βενζίνη και το ντίζελ. Κοστίζει περίπου 11 ευρώ ανά κιλό στην αντλία σήμερα, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών, αν και η τιμή αυτή αναμένεται να μειωθεί.

Ωστόσο η μεγαλύτερη δυσκολία έγκειται στην εμπέδωση εμπιστοσύνης σε ένα εκκολαπτόμενο επιχειρηματικό οικοσύστημα. Οι κατασκευαστές είναι απρόθυμοι να κατασκευάσουν οχήματα εάν οι επίδοξοι ιδιοκτήτες θα δυσκολευτούν να βρουν επιλογές ανεφοδιασμού. Ομοίως, οι παραγωγοί υδρογόνου ανησυχούν για την αύξηση των προσπαθειών τους εάν υπάρχουν λίγοι πελάτες.

Οι κυβερνήσεις διαδραματίζουν (για άλλη μία φορά) έναν δυναμικό ρόλο στην επίλυση αυτής κατάστασης «κότας και αυγού». Τον Ιούλιο, η Γερμανία επικαιροποίησε την εθνική στρατηγική της για το υδρογόνο, αυξάνοντας την προβλεπόμενη ζήτηση σε 95 έως 130 τεραβατώρες έως το 2030. Αυτό είναι διπλάσιο από το ποσό που προβλέπεται σε μια στρατηγική που καθορίστηκε το 2020.

Τον ίδιο μήνα, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέσπισε νόμο που ονομάζεται «Κανονισμός Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων» (AFIR). Απαιτεί ισχυρά δίκτυα τόσο για την επαναφόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία όσο και για τις επιλογές ανεφοδιασμού με υδρογόνο.

Σχετικά με το τελευταίο, o AFIR περιγράφει ένα σχέδιο για σταθμούς ανεφοδιασμού H2 κάθε 200 χιλιόμετρα κατά μήκος των κύριων οδικών διαδρόμων της ΕΕ. Οι σταθμοί πρέπει να εξυπηρετούν τόσο επιβατικά αυτοκίνητα όσο και φορτηγά.

Περίπου 275 σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου λειτουργούν ήδη σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με το Συμβούλιο Υδρογόνου που εδρεύει στις Βρυξέλλες. Ο νέος νόμος αναμένεται να αυξήσει τον αριθμό αυτό σε 650 έως το 2030.

Ο Tom Stephenson, διευθύνων Σύμβουλος της Pajarito Powder, κατασκευαστή καταλυτών που χρησιμοποιούνται σε κυψέλες καυσίμου και ηλεκτρολύτες, δήλωσε ότι αυτό είναι αρκετό για να ικανοποιήσει μια κρίσιμη μάζα χρηστών. «Εάν είμαι εταιρεία φορτηγών με στόλο ή ακόμα και από την πλευρά των καταναλωτών, θα το εξετάσω και θα πω: “Το άγχος της αυτονομίας μου αντιμετωπίζεται“».

Ενώ οι δυνατότητες του υδρογόνου στα φορτηγά προκαλούν μεγάλη προσοχή, η BMW και η Toyota πιστεύουν ότι οι δυνατότητες επιβατικών αυτοκινήτων δεν πρέπει να παραβλεφθούν.

Οι δύο εταιρείες συνεργάζονται για την ανάπτυξη κυψελών καυσίμου εδώ και μια δεκαετία. Νωρίτερα φέτος, η BMW ανέπτυξε ένα στόλο δοκιμών περίπου 80 iX5 υδρογόνου σε μεγάλες παγκόσμιες αγορές ως προοίμιο για πιθανή μαζική παραγωγή μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Η Toyota έχει προωθήσει το υπάρχουν μοντέλο της με κυψέλες υδρογόνου, Mirai, σε στόλους ταξί. Περίπου 115 είναι διαθέσιμα σήμερα μέσω της εφαρμογής Uber στο Βερολίνο, με σχέδια να αυξηθεί ο αριθμός αυτός σε 200. Τριάντα αναπτύσσονται στο Αμβούργο και ένας στόλος 500 Mirai σχεδιάζεται για το Παρίσι.

Οι φιλοδοξίες βέβαια είναι μεγαλύτερες. Τα στελέχη της Toyota δήλωσαν τον Ιούλιο ότι φιλοδοξούν να πουλήσουν 200.000 υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα και φορτηγά σε όλη την Ευρώπη μέχρι το 2030.

Το Mirai παραμένει το θεμέλιο αυτών των σχεδίων. «Το επιβατικό αυτοκίνητο είναι απαραίτητο για την κλιμάκωση», δήλωσε ο Herbst. Ωστόσο, ο ενθουσιασμός για το υδρογόνο είναι μεγαλύτερος μεταξύ των κατασκευαστών φορτηγών και των προμηθευτών τους.

Η Bosch εκτιμά ότι το 20% των βαρέων φορτηγών που θα πωληθούν το 2030 θα βασίζονται στην πρόωση υδρογόνου. Οι μονάδες κυψελών καυσίμου της εταιρείας θα τροφοδοτήσουν πρώτα τα ημιφορτηγά κλάσης 8 της Nikola.

Στο Hofolding, μια μικρή βαυαρική πόλη λίγο έξω από το Μόναχο, ένας νέος σταθμός υδρογόνου άρχισε να παρέχει καύσιμα για 10 λεωφορεία δημόσιων συγκοινωνιών κυψελών καυσίμου Solaris που εκτελούν δρομολόγια στο Μόναχο και το Ebersberg κάθε μέρα. Σύντομα θα είναι σε θέση να τροφοδοτήσει έως και 25 φορτηγά ή λεωφορεία σε καθημερινή βάση.

Ο συγκεκριμένος σταθμός ωστόσο θα μπορεί να εφαρμόζει επίσης μία επιχειρησιακή καινοτομία που αναδεικνύει την ευελιξία του υδρογόνου σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά οχήματα. Αντί να χρησιμοποιεί σταθερή αποθήκευση, τα κινητά ρυμουλκούμενα γεμίζουν με πράσινο υδρογόνο που παράγεται σε ηλεκτρολύτη και μεταφέρονται εδώ για να αντικαταστήσουν αυτά που έχουν αδειάσει, ανάλογα με τις ανάγκες.

Κάθε ρυμουλκούμενο περιέχει 1.250 κιλά υδρογόνου, την ισοδύναμη ενέργεια που απαιτείται για την πλήρη φόρτιση 695 μεσαίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με τον HY2B Wasserstoff, έναν από τους εταίρους του έργου.

Ένα εξίσου κρίσιμο πρόβλημα που πρέπει να λυθεί για περαιτέρω ανάπτυξη του υδρογόνου είναι το εξής: Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η ηλιακή και η αιολική, παρέχουν διαλείπουσα ενέργεια με βάση τις καιρικές συνθήκες. Αυτή η μη προβλεψιμότητα είναι ανησυχητική για τη σταθερότητα του δικτύου, ιδίως καθώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παρέχουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο ηλεκτρικής ενέργειας.

Και πάλι, το υδρογόνο παρέχει μια λύση. Η ηλιακή και η αιολική ενέργεια, όταν είναι διαθέσιμες, μπορούν να τροφοδοτήσουν ηλεκτρολύτες που παράγουν υδρογόνο. Στη συνέχεια, το σενάριο αντιστρέφεται. Το υδρογόνο μπορεί να αποθηκευτεί και να χρησιμοποιηθεί για την τροφοδοσία του δικτύου όταν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας υστερούν.

«Για την ιδέα ενός συστήματος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, το υδρογόνο είναι απαραίτητο», δήλωσε ο Tobias Brunner, διευθύνων σύμβουλος της Hynergy, μιας εταιρείας μηχανικής κινητικότητας που συμμετέχει στο έργο Hofolding.

Ο Brunner, πρώην στέλεχος της BMW, πιστεύει ότι οι μεταφορές θα είναι ο πρώτος κλάδος που θα αγκαλιάσει το υδρογόνο, εν μέρει επειδή αναμένει ότι το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας θα γίνει γρήγορα ανταγωνιστικό με το ντίζελ.

Το υδρογόνο επίσης μπορεί να προσφέρει στις παραδοσιακές εταιρείες μεταφορών -όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές- ευκαιρίες να επανεφεύρουν τον εαυτό τους και να ενταχθούν σε ένα νέο ενεργειακό οικοσύστημα.

Για παράδειγμα, η Toyota συνεργάστηκε με τη θυγατρική της Woven Planet για την ανάπτυξη δοχείων μεγέθους θερμός που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως φορητά δοχεία αποθήκευσης υδρογόνου και να τροφοδοτήσουν οικιακές συσκευές. Η Bosch λανσάρει προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε όλες τις πτυχές του οικοσυστήματος υδρογόνου, σε όλη την παραγωγή, την αποθήκευση, τη διανομή και τη χρήση.

Η Bosch εκτιμά ότι η αγορά ηλεκτρόλυσης θα αυξάνεται έως και 60% ετησίως, με την Ευρώπη να σημειώνει τους ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης. Μέχρι το 2030, η εταιρεία εκτιμά τον όγκο της παγκόσμιας αγοράς στα 15,2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Διαβάστε ακόμα

Πετρέλαιο: Τι δείχνει η αναβολή της Συνόδου του ΟΠΕΚ+ – Θα διατηρηθεί ο στόχος των $100 ανά βαρέλι;

Binance: Πώς φτάσαμε στην ενοχή του Τσάνπενγκ Ζάο – Η «ταφόπλακα» για τους crypto-billionaires

Νέο οικιστικό project από την AVAX Development στην Κρήτη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version