Εκείνη τη χρονιά, λοιπόν, Ο Κάρλος Γκον είχε παραιτηθεί από διευθύνων σύμβουλος της Renault μετά τη σύλληψή του στο Τόκιο και αργότερα το ίδιο έτος η γαλλική εταιρεία είχε ορίσει την Κλοντίτ Ντελμπός ως προσωρινή διευθύνοντα σύμβουλο. Η λέσχη του Ντεσάνζ παραδοσιακά κάνει αριστείνδην μέλη τους επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών της Γαλλίας, αλλά αυτή τη φορά δεν μπορούσε: η L’Auto, όπως είναι πιο γνωστή, δεν δέχεται γυναίκες μέλη.

«Θα μπορούσαμε να της δώσουμε μια κάρτα που να της παρέχει τα ίδια δικαιώματα με τη σύζυγο ενός μέλους», είπε ο Ντεσάνζ σε μια συνέντευξη. Ευτυχώς για εκείνον και το ίδρυμά του –το παλαιότερο του είδους του στον κόσμο– η θητεία της Ντελμπός ήταν βραχύβια, αφού σύντομα αντικαταστάθηκε από τον Λούκα ντε Μέο, ο οποίος θα λάβει κανονικά την ιδιότητα μέλους της λέσχης.

Αν και δεν είναι η μοναδική αποκλειστικά ανδρική λέσχη στον κόσμο, το L’Auto είναι από τις ελάχιστες που δημιουργήθηκαν γύρω από μια βιομηχανία της οποίας τα κορυφαία κλιμάκια καταλαμβάνονται από ολοένα και περισσότερες γυναίκες.

Ο 76χρονος πρόεδρος του L’Auto, Λουί Ντεσάνζ, αρνείται κατηγορηματικά την ειδοχή γυναικών μελών, επικαλούμενος τη θέληση της πλειονότητας των 2.000 μελών της λέσχης

Η Ντελμπός, για παράδειγμα, παραμένει αναπληρώτρια διευθύνων σύμβουλος της Renault. Στην Stellantis, μάλιστα, οι επικεφαλής των Peugeot, DS και Chrysler είναι γυναίκες. Η εταιρεία κατασκευής ελαστικών Michelin έχει τέσσερις γυναίκες στην 11μελή εκτελεστική επιτροπή της. Στις ΗΠΑ, η Mary Barra είναι επικεφαλής της General Motors.

«Το να έχεις ένα κλαμπ σαν αυτό, κολλημένο στον 19ο αιώνα και κλειστό για τις γυναίκες, μειώνει όλες τις προσπάθειες που γίνονται από την αυτοκινητοβιομηχανία για να ανοιχτεί στις γυναίκες», δήλωσε η Ελίζαμπεθ Γιανγκ, η οποία εργάζεται στον τομέα για τρεις δεκαετίες και είναι συν- ιδρυτής και πρόεδρος του Women and Vehicles in Europe, ή Wave, μιας ένωσης που δημιουργήθηκε το 2008 για να προσελκύσει περισσότερες γυναίκες στον χώρο. «Πρόκειται για ένα εξαιρετικά αναχρονιστικό σύμβολο που προβάλλει την εικόνα μιας αυτοκινητοβιομηχανίας που είναι προνόμιο των ανδρών».

Αυτό ελάχιστα κλονίζει την αποφασιστικότητα του Ντεσάνζ  να κρατήσει τις γυναίκες εκτός των μελών της λέσχης στην οποία προεδρεύει. «Καμία γυναίκα δεν μπόρεσε να συμμετάσχει επειδή η διαδικασία χρειάζεται την υποστήριξη δύο υπαρχόντων μελών, και αυτό δεν θα γίνει, τουλάχιστον όσο είμαι πρόεδρος», είπε ο 74χρονος. «Θεωρώ ότι τα τρία τέταρτα των περίπου 2.000 μελών μας δεν θέλουν αυτό να αλλάξει και είμαι πολύ δημοκρατικός για να επιβάλλω κάτι που δεν θέλουν. Εχουμε άλλες ευκαιρίες να συναντήσουμε γυναίκες στο Παρίσι».

Μπορεί η CEO tτης Peugeot, Linda Jackson, να ηγείται σε μία τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες σε Γαλλία και Ευρώπη, αλλά μέλος της L’ Auto δεν μπορεί να γίνει…

Δημιουργημένο το 1895, την εποχή που εφευρέθηκαν τα μηχανοκίνητα οχήματα, το L’Auto στεγάζεται σε ένα πολυτελές μέγαρο στο κέντρο του Παρισιού, με θέα στην Place de la Concorde και το μεγαλοπρεπές Hotel de Crillon.

Στεγασμένο σε ένα μεγαλοπρεπές μέγαρο στο κέντρο του Παρισιού, το Automobile Club de France φημίζεται για την εκλεπτυσμένη αισθητική του και τις αναχρονιστικές απόψεις του

Μέσα στα αυστηρά περιχαρακωμένα όρια του, ο Ντεσάνζ είναι επιφορτισμένος με τη διατήρηση των παραδόσεων του savoir faire, της διακριτικότητας και της προνομιακής ιδιότητας μέλους. Το «επίχρυσο» ίδρυμα περιλαμβάνει μεταξύ των μελών τον πρόεδρο της Renault, Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ, τον Κάρλος Ταβάρες, επικεφαλής της Stellantis και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Valeo, Ζακ Άσενμπροιχ.

«Για τον κλάδο, το ACF είναι κάτι περισσότερο από μια κοινωνική λέσχη», είπε η Γιανγκ. «Φιλοξενεί πολλές εκδηλώσεις αυτοκινήτου, συναντήσεις και συνέδρια. Είναι ένα ισχυρό εργαλείο σε ένα απίστευτα όμορφο περιβάλλον. Γιατί να αποκλείονται οι γυναίκες από τη συμμετοχή;». Η απαγόρευση των γυναικών δεν αναγράφεται στο καταστατικό της L’Auto. Είναι η παράδοση που υπαγορεύει ότι καμία γυναίκα δεν προτείνεται ποτέ για ένταξη. Οι σύζυγοι μπορούν να έρθουν ως καλεσμένες, να δανειστούν βιβλία από τη βιβλιοθήκη, να παρακολουθήσουν κάποιες εκδηλώσεις και να γευματίσουν με φίλους, αλλά αποκλείονται από καθορισμένους χώρους, συμπεριλαμβανομένης της περίφημης υπόγειας πισίνας.

Οι αριστοκράτες δημιουργοί του L’Auto το έφτιαξαν με πρότυπα τα βρετανικά κλαμπ κυρίων και δεν είναι το μόνο στο Παρίσι που εξακολουθεί να αποκλείει τις γυναίκες. Πάντως το Royal Automobile Club στο Λονδίνο δημιουργήθηκε από λάτρεις της αυτοκινητοβιομηχανίας ένα χρόνο μετά το L’Auto και έχει μια αμοιβαία συμφωνία με το κλαμπ του Παρισιού. Αλλά σε αντίθεση με τον Γάλλο ομόλογό του, άρχισε να εγγράφει γυναίκες μέλη το 1999.

Το παράδοξο είναι ότι οι πιο ένθερμοι πολέμιοι είναι περισσότερο τα νεαρότερα μέλη, δίνοντας την εντύπωση ότι θέλουν να διατηρήσουν ένα είδος αδελφότητας κολεγιακού τύπου των ΗΠΑ. Ενώ το L’Auto δεν είναι οργανικό μέλος του λόμπι αυτοκινήτων της Γαλλίας, δεν έχει δηλαδή επίσημο ρόλο, ο σύλλογος είναι συνυφασμένος με την ανάπτυξη του κλάδου στη χώρα, έχοντας οργανώσει εκθέσεις αυτοκινήτων και αγώνες. Οργάνωσε το πρώτο γαλλικό Grand Prix που έβαλε τη χώρα στον χάρτη του motorsport. Πολλά μέλη του συλλόγου εξακολουθούν να κατέχουν ρόλους-κλειδιά στην γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία.

«Η “εξουσία” μας είναι περισσότερο ηθική, ενώ έχουμε και έναν άτυπο ρόλο στη στάθμιση και την επίλυση διαφόρων ζητημάτων της βιομηχανίας» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ντεσάνζ, ο οποίος είναι σφοδρός πολέμιος της απότομης στροφής προς τον εξηλεκτρισμό, υποστηρίζοντας ότι ο ρυθμός είναι υπερβολικά γρήγορος για τους καταναλωτές και θα δημιουργήσει ανταγωνιστικό μειονέκτημα στην γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία έναντι της Κίνας στην πορεία. Ο Ντεσάνζ πιέζει επίσης να εξαιρεθούν από τους προγραμματισμένους αυστηρούς κανόνες εκπομπών ρύπων στις μεγάλες γαλλικές πόλεις τα κλασικά αυτοκίνητα.

Αυτές ακριβώς τις απόψεις αντιμάχεται ο σύνδεσμος Wave που εκπροσωπεί η Ελίζαμπεθ Γιανγκ: «Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι καθώς στρέφεται προς τα ηλεκτρικά οχήματα, τις νέες μορφές κινητικότητας και τον διαμοιρασμό οχημάτων και χρειάζεται όλα τα ταλέντα που μπορεί να βρει για να προοδεύσει. Τα μισά από όλα τα ταλέντα εκεί έξω είναι γένους θηλυκού».

Αρκετά στελέχη του κλάδου βλέπουν το L’Auto ως ένα άσχετο, ξεπερασμένο κλαμπ για σνομπ ηλικιωμένους που αρνούνται να συμβαδίσουν με την πραγματικότητα. Ο Ντεσάνζ απορρίπτει αυτούς τους ισχυρισμούς, επισημαίνοντας ότι ο μέσος όρος ηλικίας των μελών είναι λίγο κάτω από τα 55. Επισημαίνει δε ότι τα τελευταία χρόνια η λέσχη έχει αρχίσει επίσης να δίνει ετήσια βραβεία σε πολλά υποσχόμενες start-up εταιρείες τεχνολγίας αιχμής.

Στο συνέδριο του γαλλικού λόμπι αυτοκινήτου τον Οκτώβριο, όπου μίλησαν ο υπουργός Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ και οι διευθύνοντες σύμβουλοι της Renault και της Michelin, ο Ντεσάνζ και ο γόνος της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας Thierry Peugeot – αμφότεροι φορώντας τις μπλε γραβάτες του συλλόγου με κόκκινες ρίγες – ανέβηκαν επίσης στο βήμα για να επιβραβεύσουν τους διακριθέντες της χρονιάς.

Το L’Auto είναι ένα παραδοσιακό μέρος παρά ένα μέρος για ηλικιωμένους, ισχυρίζεται ο  Ντεσάνζ. «Είναι πιο μοντέρνο απ’ όσο φαίνεται».

Διαβάστε ακόμα:

Παράταση έως τις 28 Φεβρουαρίου 2022 στην υποβολή δηλώσεων για αναδρομικά και άλλα εισοδήματα

Κίνα: Για ποιον λόγο χρειάζεται τα σιτηρά όλου του πλανήτη

Eurostat: Ποιες χώρες είναι «πρωταθλήτριες» στις online πωλήσεις (γράφημα)