Η Mercedes-Benz αποκάλυψε τα σχέδιά της σε μεγάλους επενδυτές την Πέμπτη, επικεντρώνοντας την προσπάθειά της για μεγαλύτερη κερδοφορία στη λεγόμενη κατηγορία Top End Vehicle, με μοντέλα όπως η G-Class, η εμβληματική S-Class και το τμήμα AMG υψηλών επιδόσεων .

«Προσαρμόζουμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο και το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων μας, προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε τις δυνατότητες της Mercedes-Benz ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες», δήλωσε ο CEO της εταιρείας, Ola Kallenius. «Στόχος μας είναι να κατασκευάζουμε τα πιο επιθυμητά αυτοκίνητα στον κόσμο», πρόσθεσε.

Η στρατηγική βασίζεται σε μια τάση που ώθησε την κερδοφορία σε επίπεδα ρεκόρ κατά τη διάρκεια της κρίσης των ημιαγωγών, αλλά ουδείς ακόμα γνωρίζει αν θα ήταν εξίσου αποτελεσματική όταν η προσφορά ομαλοποιηθεί και οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιστρέψουν στην αναζήτηση μεριδίου αγοράς. Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι μολονότι η Mercedes-Benz πούλησε 10% λιγότερα οχήματα το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, τα κέρδη της αυξήθηκαν κατά 20%.

Η Mercedes-Benz προβλέπει ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην πάνω κατηγορία της γκάμας της θα αυξηθούν κατά 60% έως το 2026, ένα άλμα που θα συμβάλλει στην αύξηση του περιθωρίου του λειτουργικού της κέρδους σε περίπου 14%. Ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία αναγνώρισε ότι οι υπάρχουσες δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένων της αύξησης των τιμών των πρώτων υλών, των προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού και των ευρύτερων οικονομικών κινδύνων, αποτελούν απειλή για τους στόχους της.

Μολαταύτα, η βασική στρατηγική παραμένει ότι τα μοντέλα με μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων στη βάση της γκάμας, όπως η A-Class, θα μειωθούν σε τέσσερα από επτά που είναι σήμερα. Η Mercedes-Benz παράγει επί του παρόντος πολλές εκδόσεις της βασικής πλατφόρμας της A-Class, όπως την Sedan, την CLA και την CLA Shooting Brake μέχρι το μικρότερο SUV της, την GLA.

«Θα μειώσουμε την πολυπλοκότητα σε πολλούς τομείς, που αλλάζουν δραματικά τα logistics», δήλωσε ο Markus Schäfer, επικεφαλής ανάπτυξης του ομίλου Mercedes-Benz. Στους πελάτες θα προσφέρονται προκαθορισμένα πακέτα όταν διαμορφώνουν τα αυτοκίνητά τους με βάση τις τοπικές προτιμήσεις, απλοποιώντας την παραγωγή σε σύγκριση με μοντέλα κατασκευής κατά παραγγελία.

Η Mercedes-Benz ανακοίνωσε ότι θα κατευθύνει το 75% των επενδύσεων σε κορυφαία οχήματα και στις κατηγορίες των C-Class και E-Class που είναι και αυτές με τις υψηλότερες πωλήσεις. «Πάρα πολλοί πελάτες είναι έτοιμοι να πληρώσουν το επιπλέον τίμημα προκειμένου να έχουν κορυφαία ποιότητα και τεχνολογία», είπε ο Schäfer, ο οποίος πρόσθεσε ότι η μείωση του κόστους των μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένει κορυφαία προτεραιότητα.

«Θα θέλαμε να μειώσουμε στο μισό το μέγεθος και το βάρος των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», είπε ο Schäfer, αναφερόμενος στην σχέση της ενεργειακής απόδοσης και του κόστους κατασκευής.

Ο καλύτερος έλεγχος της αλυσίδας εφοδιασμού μέσω συμβάσεων άμεσης προμήθειας και η πιο πρόσφορη επιλογή υλικών θα βοηθούσε επίσης στη μείωση του κόστους, είπε, προβλέποντας ότι το κοβάλτιο, ένα κοινό υλικό στις υπάρχουσες μπαταρίες, είναι πιθανό να καταργηθεί σταδιακά από την παραγωγή.

Μετά τον επιτυχημένο διαχωρισμό της Mercedes-Benz από το τμήμα κατασκευής των φορτηγών της, η διοίκηση εντείνει τις προσπάθειες να εκσυγχρονίσει εκ βάθρων την εταιρεία που εφηύρε το αυτοκίνητο προκειμένου να μπορέσει να ανταγωνιστεί εταιρείες  όπως–πρωτίστως- η Tesla.

Η εταιρεία στοχεύει να διαθέτει μοντέλα με μπαταρίες σε όλες τις κατηγορίες της φέτος, που θα είναι μια καλή αρχή προκειμένου να επιτύχει τον στόχο της να πουλά αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030.

Μολονότι η ιστορική γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι η πιο πολύτιμη εταιρική μάρκα της Ευρώπης, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Interbrand, η Tesla μπορεί να υπερηφανεύεται για κεφαλαιοποίηση αγοράς δέκα φορές μεγαλύτερη από τη Mercedes-Benz.

Την ίδια στιγμή η Porsche του ομίλου Volkswagen αναμένεται να έχει αποτίμηση περίπου 95 δισεκατομμυρίων ευρώ εφόσον πραγματοποιηθεί η προγραμματισμένη πώληση μετοχών, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence. Αυτό σημαίνει ότι θα ξεπεράσει σε κεφαλαιοποίση τη Mercedes-Benz η οποία αποτιμάται στα 74 δισεκατομμύρια ευρώ περίπου.

Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές προειδοποιούν ότι η ώθηση προς πιο κερδοφόρα πολυτελή αυτοκίνητα ενέχει σοβαρό επιχειρηματικό ρίσκο. «Τα υψηλά περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών αυτοκινήτων δεν είναι βιώσιμα και θα μειωθούν και πάλι σημαντικά όταν η αγορά αυτοκινήτων επιστρέψει σε κανονικούς ρυθμούς», εκτιμά ο αναλυτής της Nord/LB, Frank Schwope.

Από τη μία η επίτευξη υψηλότερης κερδοφορίας θα βοηθούσε τη Mercedes-Benz να χρηματοδοτήσει την ακριβή στροφή προς τα EV και την ψηφιακή τεχνολογία αυτοκινήτων. Από την άλλη η δεδομένη χρονική συγκυρία ενέχει κινδύνους, καθώς οι παγκόσμιες οικονομικές προβλέψεις επιδεινώνονται, υπονομεύοντας ενδεχομένως τις προβλέψεις της BCG Consultancy που βλέπει την ανάπτυξη στην κατηγορία των πολυτελών αυτοκινήτων τρεις φορές ταχύτερη από αυτή των κανονικών οχημάτων.

«Η premium αυτοκινητοβιομηχανία από τη Στουτγάρδη έχει ένα απλό σχέδιο: να κατασκευάζει λιγότερα μικρά αυτοκίνητα και περισσότερα μεγάλα και πολυτελή», δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, Daniel Roeska, ο οποίος βλέπει μια ανοδική τιμή 30% της τρέχουσας τιμής της μετοχής της εταιρείας, στα 65 ευρώ περίπου. Υπάρχουν εκτιμήσεις ότι μέχρι το 2025, η μέση τιμή για ένα αυτοκίνητο των premium κατηγοριών μπορεί να αυξηθεί σε περισσότερα από 85.000 ευρώ από 70.000 ευρώ το 2021.