Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων –αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών– διπλασιάστηκαν παγκοσμίως το 2021 σε 6,6 εκατομμύρια, αλλά αυτή η ταχεία ανάπτυξη έχει τεντώσει περαιτέρω τις αλυσίδες εφοδιασμού που ήδη δοκιμάζονται  από την πανδημία, τις ελλείψεις σε ημιαγωγούς και τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας σε ετήσια έκθεση προοπτικών για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Απαραίτητα υλικά όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο διατρέχουν ιδιαίτερο κίνδυνο, ανέφερε ο ΔΟΕ, σημειώνοντας ότι οι τιμές για το λίθιο –βασικό συστατικό των μπαταριών EV– ήταν επτά φορές υψηλότερες τον Μάιο απ’  ό,τι στην αρχή του 2021.

Οι τιμές του κοβαλτίου υπερδιπλασιάστηκαν και οι τιμές του νικελίου σχεδόν διπλασιάστηκαν.

Αυτή η αύξηση ήταν αποτέλεσμα της «άνευ προηγουμένου» ζήτησης μπαταριών και της «έλλειψης διαρθρωτικών επενδύσεων που θα ανταποκρίνονταν στη ζήτηση», ανέφερε η έκθεση.

Αυτό είχε άμεσο αντίκτυπο στην τιμή των μπαταριών, οι οποίες αποτελούν περίπου το ένα τρίτο του κόστους των νέων ηλεκτρικών αυητοκινήτων. Οι τιμές των μπαταριών μειώθηκαν κατά 6% στα 124 ευρώ ανά kWh το 2021, δηλαδή με σαφώς βραδύτερο ρυθμό μείωσης από το 2020, που έφτανε στο 13%, ανέφερε η IEA.

«Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, τα στελέχη του κλάδου και οι επενδυτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και επινοητικοί για να μειώσουν τους κινδύνους διακοπής του εφοδιασμού και να εξασφαλίσουν βιώσιμες προμήθειες κρίσιμων ορυκτών», δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ΔΟΕ, Fatih Birol.

Ο Οργανισμός ανέφερε ότι οι συνεχιζόμενες υψηλές τιμές για τα μέταλλα θα μπορούσαν να σημαίνουν αύξηση έως και 15% στις τιμές των μπαταριών φέτος – ενδεχομένως περαιτέρω καθυστέρηση στην πολυπόθητη ισοτιμία κόστους μεταξύ ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, που θεωρείται βασικό σημείο καμπής στην υιοθέτηση των EV.

Οι εταιρείες επενδύουν πολλά χρήματα στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που θα μειώσουν το κόστος της κατασκευής μπαταριών για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα

Ο ΔΟΕ εκτιμά ότι χρειάζονται νέες βραχυπρόθεσμες επενδύσεις στην εξόρυξη, ειδικά για το λίθιο. Η παγκόσμια ζήτηση για λίθιο αναμένεται να αυξηθεί κατά 600% έως το 2030, απαιτώντας 50 νέα ορυχεία μέσου μεγέθους, αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση.

Από την άλλη πλευρά ο ΔΟΕ σημείωσε  ότι η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί δυνητικά να προσαρμοστεί στις αυξανόμενες τιμές των πρώτων υλών, με τη βελτίωση της χημικής σύστασης των μπαταριών και την αύξηση της ανακύκλωσής τους.

Κάποια επιπλέον ενδιαφέροντα συμπεράσματα της έκθεσης είναι τα εξής:

  • Η μέση αυτονομία των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε στα 350 km, αύξηση 3,5% σε σχέση με το 2020, αλλά υστερεί σε σχέση με τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (9% ) από το 2015.
  • Η μέση αυτονομία μόνο για μπαταρίες στα υβριδικά plug-in μοντέλα ήταν λίγο πάνω από 60 km, μια αύξηση κατά 8,5% από το 2020, καθώς τα plug-in μοντέλα απέκτησαν μεγαλύτερες μπαταρίες για να μειώσουν τις εκπομπές CO2.
  • Καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν, οι δαπάνες της ευρωπαϊκής κυβέρνησης για επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν από 2,8 δισ. ευρώ το 2019 σε 7,5 δισ. ευρώ το 2020 και 11,7 δισ. ευρώ το 2021, με μέσο όρο περίπου 5.200 ευρώ ανά αυτοκίνητο.
  • Η μέση τιμή για ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη ήταν περίπου €45.000 και €54.500 για ένα plug-in υβριδικό. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών) είναι περίπου 45 έως 50% πιο ακριβά από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
  • Μέχρι το 2030, η Ευρώπη θα μπορούσε να δει μείωση των εσόδων από τη φορολογία καυσίμων κατά 32,8 δισ. ευρώ –τη μεγαλύτερη καθαρή απώλεια ανά περιοχή του Πλανήτη– καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποκτούν ολοένα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς.

    Μια από τις βασικές προτεραιότητες της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η κατασκευή μονάδων ανακύκλωσης μπαταριών

Τα ενθαρρυντικά νέα πάντως είναι ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν θετικό αντίκτυπο στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Σύμφωνα με τον ΔΟΕ πέρυσι τα ηλεκτρικά οχήματα ήταν υπεύθυνα για καθαρή μείωση κατά 40 εκατομμύρια τόνους αερίων του θερμοκηπίου με βάση την αρχή «από το πηγάδι [εξόρυξη ορυκτού καυσίμου] στον τροχό» (well to wheel) σε σύγκριση με ό,τι θα εκπέμπονταν από αντίστοιχου αριθμού οχήματα εσωτερικής καύσης).

Σύμφωνα με τον ΔΟΕ το παραπάνω νούμερο είναι ίσο με το σύνολο των εκπομπών ενέργειας της Φινλανδίας. Καθώς περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας συμμετέχουν στο δίκτυο και πωλούνται περισσότερα EV, ο αριθμός αυτός θα επιταχυνθεί σε έως και 460 εκατομμύρια (λιγότερους) τόνους CO2 το 2030.

Διαβάστε ακόμα:

Ταμείο Ανάκαμψης: Τα 65 «πρέπει» για να εισπράξουμε 5,3 δισ. ευρώ μέσα στο 2022

Απάτες στο Champions League – Πώς να αποφύγετε τους απατεώνες και να απολαύσετε το ποδόσφαιρο

Στο 1,5% η ύφεση της αμερικανικής οικονομίας – Βουτιά για τα εταιρικά κέρδη στο α’ τρίμηνο