Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών φορτηγών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 74% τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, καθώς οι μεγάλες εταιρείες κούριερ αλλά και άλλες επιχειρήσεις άρχισαν να τιμούν τις δεσμεύσεις τους για μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών ανήλθαν σε 49.512 έως τα τέλη Μαΐου, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας έρευνας αγοράς Dataforce, ξεπερνώντας τη βενζίνη για να γίνει το δεύτερο πιο δημοφιλές σύστημα πρόωσης για φορτηγά μετά το ντίζελ.

Το μεγάλο van Ford E-Transit ήταν το πρώτο σε πωλήσεις με 4.849 ταξινομήσεις, ακολουθούμενο από το μεσαίο van Volkswagen ID Buzz και το Opel Vivaro-e. Η μεγαλύτερη μάρκα ηλεκτρικών van τους πρώτους πέντε μήνες ήταν η Peugeot, με 6.837 πωλήσεις, ακολουθούμενη από τις Opel και Citroen, δίνοντας στη Stellantis το αδιαμφισβήτητο προβάδισμα.

Ωστόσο, παρά την αύξηση των πωλήσεων, τα ηλεκτρικά φορτηγά αντιπροσώπευαν μόλις το 7% των συνολικών ταξινομήσεων φορτηγών για την ίδια περίοδο. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από την άλλη πλευρά, αντιπροσώπευαν το 14% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη την αντίστοιχη περίοδο, σύμφωνα με την ACEA.

Τόσο τα αυτοκίνητα όσο και τα ημιφορτηγά έχουν την ίδια προθεσμία (έως το 2035) για να προχωρήσουν σε πωλήσεις οχημάτων μηδενικών εκπομπών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πράγμα που σημαίνει ότι τα φορτηγά υστερούν. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών εξαρτώνται σημαντικά από εταιρείες που βάζουν οι ίδιες αυστηρότερους στόχους ουδετερότητας άνθρακα.

«Είναι γενικά οι εταιρείες παράδοσης στο σπίτι που θέλουν να γίνουν πράσινες αυτές που παραγγέλνουν ηλεκτρικά φορτηγά» δήλωσε ο αναλυτής αυτοκινήτων της Dataforce, Benjamin Kibies.

Αυτές οι εταιρείες περιλαμβάνουν τον όμιλο DHL της Deutsche Post, ο οποίος τον Δεκέμβριο ανακοίνωσε ότι είχε παραγγείλει 2.000 Ford E-Transit για παράδοση μέχρι το τέλος του 2023. Η εταιρεία επιδιώκει να κάνει το 60% του στόλου διανομής της ηλεκτρικό μέχρι το 2030.

Στη Γαλλία η εταιρεία παράδοσης La Poste ισχυρίζεται ότι διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους ηλεκτρικών διανομών παγκοσμίως και ήταν ένας από τους πρώτους αγοραστές του ηλεκτρικού Kangoo της Renault. Συνολικά η Γαλλία ήταν η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών φορτηγών τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, με 10.568 πωλήσεις και best-seller το Renault Kangoo ZE.

Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν δεύτερο, με 8.355 πωλήσεις, ενώ η Γερμανία ήταν τρίτη με 6.691. Το Mercedes eVito ήταν το κορυφαίο σε πωλήσεις ηλεκτρικό van στη Γερμανία κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

H παροχή κινήτρων είναι πολύ σημαντική για τις αυξημένες πωλήσεις σε πολλές αγορές. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, οι αγοραστές φορτηγών μπορούν να διεκδικήσουν έως και το 40% της μικτής τιμής του ηλεκτρικού ελαφρού επαγγελματικού οχήματος κάτω από 3,5 μετρικούς τόνους, με πλαφόν τα 6.000 ευρώ εάν αγοράζονται ιδιωτικά και τα 4.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις. Στην Ελλάδα η επιχορήγηση είναι ακόμα πιο γενναιόδωρη, αφού φτάνει έως και τα €9.000.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο διατίθεται έκπτωση 5.000 λιρών (5.830 ευρώ) για μεγάλα φορτηγά και 2.500 λιρών για μικρά φορτηγά. Το προβάδισμα της Stellantis στα ηλεκτρικά φορτηγά σήμαινε ότι κατέλαβε σχεδόν το μισό όλων των πωλήσεων τους πρώτους πέντε μήνες με 24.296 κομμάτια.

Ωστόσο, την επόμενη χρονιά η Ford, η μεγαλύτερη μάρκα LCV συνολικά στην Ευρώπη κατά τους πρώτους πέντε μήνες, θα λανσάρει και το μεσαίο ηλεκτρικό van E-Transit Custom, που θα κατασκευάζεται στην Τουρκία.

Η εταιρεία αναμένεται επίσης να κατασκευάσει μια έκδοση του van για τη Volkswagen ως μέρος της συνεργασίας τους για την από κοινού παραγωγή οχτώ εκατομμυρίων επαγγελματικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των pick-up Ford Ranger και VW Amarok. Η Ford θα λανσάρει επίσης το E-Transit Courier το επόμενο έτος. Το compact van θα κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Ford στην Κραϊόβα της Ρουμανίας

Παρά τις προβλέψεις ότι οι νεοσύστατες επιχειρήσεις θα δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες στον χώρο των ηλεκτρικών van, οι παραδοσιακές μάρκες κατέλαβαν εννέα από τις 10 κορυφαίες θέσεις τους πρώτους πέντε μήνες, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce. Μόνο η Maxus, που ανήκει στην κινεζική SAIC, κατάφερε να μπει στην δεκάδα, στην ένατη θέση, με 2.880 πωλήσεις.

Σε όλα τα φορτηγά, ανεξαρτήτως συστήματος πρόωσης, η Mercedes-Benz πήρε την πρώτη θέση μετά από πέντε μήνες με το Sprinter και 43.936 πωλήσεις, ξεπερνώντας τόσο το Ford Transit Custom όσο και το Ford Transit.

Το Renault Master ήταν τέταρτο και το VW Transporter πέμπτο. Η Ford ήταν η μάρκα van με τις περισσότερες συνολικά πωλήσεις με 131.832 ταξινομήσεις, μπροστά από τη Renault (110.393).  Οι συνολικές πωλήσεις van στην Ευρώπη ανήλθαν σε 747.962 μέχρι τον Μάιο, αυξημένες κατά 9,5% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Τα pick-up, τα οποία συχνά πωλούνται ως επαγγελματικά οχήματα και όχι ως επιβατικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 11% τους πρώτους πέντε μήνες, σε 53.647, ειδικά μετά το λανσάρισμα του νέου Ford Ranger, του μοντέλου με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, μπροστά από το Toyota Hilux. Το Ranger αντιπροσώπευε λίγο λιγότερο από το μισό όλων των πωλήσεων pick-up στις 24.669.

Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στο κινεζικό Maxus T90, το πρώτο ηλεκτρικό pick-up, καθώς και την έκδοση του Ineos Grenadier με διπλή καμπίνα, η οποία είναι εμπνευσμένη από την προηγούμενη γενιά Land Rover Defender.

Διαβάστε ακόμη

Ενοικιάζεται για 2,5 εκατ. ευρώ την εβδομάδα – Το πιο πολυσυζητημένο νέο γιοτ βγαίνει στη θάλασσα

Oι επιχειρηματικές οικογένειες που κυριαρχούν στο ελληνικό Yachting (pics)

Avis: Επένδυση πάνω από 1 δισ. ευρώ για αγορά ηλεκτρικών και καθαρών αυτοκινήτων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ