Η εκκίνηση του 2024 αφήνει μέχρι τώρα μεγάλες κερδισμένες των αγορών τις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αυξήσει κάθετα το κόστος των θαλάσσιων ναύλων, γεγονός που θα αποφέρει παχυλά κέρδη στις μεταφορικές.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αποφασίσει να αποφύγουν τη διέλευση από την περιοχή από τα μέσα Νοεμβρίου. Μάλιστα, μόλις σήμερα η Maersk, που ελέγχει από μόνη της περίπου το ένα έκτο της παγκόσμιας μεταφοράς κοντέινερς επιβεβαίωσε πως τα εμπορικά της πλοία θα συνεχίσουν να αποφεύγουν επ’ αόριστον την περιοχή επιλέγοντας αντ’ αυτού τον πιο μακρύ και ακριβό δρόμο του γύρου της Αφρικής.

Ουσιαστικά εταιρείες που ελέγχουν πάνω από το 85% της παγκόσμιας χωρητικότητας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν πλέον αποφασίσει να αποφύγουν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ.

Ο διάπλους της Αφρικής επιμηκύνει από δύο έως και τέσσερις εβδομάδες τη χρονική διάρκεια των ταξιδιών, με αποτέλεσμα οι ναύλοι από την Ασία προς την Ευρώπη να έχουν ήδη υπερδιπλασιαστεί ξεπερνώντας τα 4.000 δολάρια/FEU.

Το αυξημένο κόστος και η χρονική διάρκεια των θαλάσσιων μεταφορών προφανώς αποτελεί αρνητική εξέλιξη για τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες και είναι βέβαιο ότι σταδιακά η δαπάνη θα «περάσει» και στους καταναλωτές. Όμως, για τους ναυτιλιακούς ομίλους μεταφράζεται σε αυξημένα κέρδη για τα ταμεία τους.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι μετοχές των εταιρειών του κλάδου αποτελούν μακράν τις μεγαλύτερες κερδισμένες των πρώτων ημερών του νέου έτους.

Ενδεικτικά η μετοχή της Maersk έχει ενισχυθεί κατά πάνω από 17% το τελευταίο πενθήμερο, που είναι το μεγαλύτερο εβδομαδιαίο άλμα της από τον Απρίλιο του 2009. Με την επίδοση αυτή, μάλιστα, έχει κατακτήσει και τα «σκήπτρα» του πανευρωπαϊκού δείκτη Stoxx 600 για την πρώτη χρηματιστηριακή εβδομάδα του 2024.

Συνολικά δε, από τα μέσα Δεκεμβρίου τα κέρδη για τη μετοχή του δανέζικού ομίλου φτάνουν το 40%!

Αντιστοίχως η μετοχή της γερμανικής Hapag Lloyd βρίσκεται περίπου στο +23% για την εβδομάδα, που είναι επίσης η μεγαλύτερη εβδομαδιαία αύξηση της από το Μάρτιο του 2022, ενώ τα κέρδη της Frontline ξεπερνούν το 8% και της ιταλικής D’Amico το 3,5%.

Πρόκειται ουσιαστικά για μια ριζική ανατροπή τοπίου για τον κλάδο που δεν είχε μια ιδιαίτερα καλή πορεία την περσινή χρονιά, λόγω της μειωμένης ζήτησης, διαφόρων προβλημάτων στα λιμάνια και του περιορισμού των κερδών.

Μάλιστα, μόλις τον περασμένο Νοέμβριο η Maersk είχε ανακοινώσει ότι θα αναγκαστεί να προχωρήσει στην περικοπή 10.000 θέσεων εργασίας μετά την κάθετη πτώση των κερδών της για το τρίτο τρίμηνο, ενώ η μετοχή της είχε κάνει «βουτιά» στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 3,5 ετών.

Αντιστοίχως, η Hapag Lloyd κατέγραψε ελεύθερη πτώση ύψους 77% στα καθαρά κέρδη της για τους πρώτους εννέα μήνες του έτους.

Παρά τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί πως η ασφάλεια στην περιοχή θα βελτιωθεί μετά τη διεθνή task force που δημιούργησαν οι Αμερικανοί, το κύμα των νέων επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης επανάφεραν το κλίμα αβεβαιότητας αναγκάζοντας τις εταιρείες να διακόψουν και πάλι τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα.

Αναλυτές δε, εκφράζουν φόβους ότι η αστάθεια στην περιοχή θα παραταθεί για αρκετούς μήνες πυροδοτώντας ένα αρνητικό ντόμινο στο διεθνές εμπόριο και την καταναλωτική αγορά.

Διαβάστε ακόμη

Σκρέκας: Από τον Μάρτιο μείωση τιμών στα ράφια – Έλεγχοι σε 2 εταιρείες βρεφικού γάλακτος (vid)

Μιλάνο: Τα πρωτοχρονιάτικα πυροτεχνήματα αύξησαν την ρύπανση κατά 500% (vid)

Bella Vita: Ξανά στο σφυρί και με «σκόντο» το διαμάντι των Παξών (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ