Νέο «πονοκέφαλο» για την  Boeing και συγκεκριμένα για το αεροσκάφος 737 Max έδωσαν πρόσφατες δοκιμές που αποκάλυψαν ένα νέο θέμα ασφαλείας το οποίο ώθησε τους ρυθμιστές των αεροπορικών συγκοινωνιών στις ΗΠΑ να ζητήσουν περαιτέρω διορθώσεις στο ήδη ακινητοποιημένο τζετ.

Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας ανακάλυψε ότι η επεξεργασία δεδομένων από έναν υπολογιστή πτήσης στο συγκεκριμένο τζετ αποτελεί την βασική αιτία βύθισης του αεροπλάνου με έναν τρόπο, όπου οι χειριστές δεν μπορούν να κάνουν τίποτα για να το επαναφέρουν. Οι δοκιμές αυτές έγιναν  σε εξομοιωτές πτήση.

Παρά το γεγονός ότι αυτό το θέμα ασφαλείας δεν αφορούσε σε δυσλειτουργία του συστήματος MCAS, το οποίο φέρεται να ευθύνεται έως τώρα για τα δυο πολύνεκρα δυστυχήματα, εν τούτοις θα μπορούσε να δημιουργήσει μια ανεξέλεγκτη βύθιση παρόμοια με αυτή που οδήγησε στις συντριβές των δυο αεροσκαφών .

Στο άκουσμα αυτής της πληροφορίας, η μετοχή της Boeing έπεσε 2,8% στα 364,4 δολάρια στη συνεδρίαση του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης, έχοντας την χειρότερη απόδοση μεταξύ των μετοχών που απαρτίζουν τον δείκτη Dow Jones.

Σύμφωνα με τον David Learmount, βρετανό, πρώην πιλότο, της Βασιλικής Αεροπορίας, ο οποίος ασχολείται με την ασφάλεια των πτήσεων στην Flight Global ανέφερε ότι οι λεπτομέρειες του νέου θέματος που προέκυψε δε είναι σαφείς και λεπτομερείς, αλλά , οπωσδήποτε θα καθυστερήσουν περαιτέρω την επαναδρομολόγηση του αεροσκάφους.

Και όπως πρόσθεσε, όταν ο έλγχος του αερσκάφους γίνεται από υπολογιστές σχεδόν πάντοτε , δυνητικά, θα προκύψει κάποιο πρόβλημα.

Από την πλευρά της η Boeing συμφωνεί με τo εύρημα της  FAA και δηλώνει ότι η ασφάλεια των αεροσκαφών είναι η υψηλότερη προτεραιότητα.

Οι ασκήσεις των χειριστών του 737 Max έδειξαν ότι έχουν δυσκολία να ανταποκριθούν στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Το πρόβλημα δείχνει ότι ο οριζόντιος σταθεροποιητής, δηλαδή το οριζόντιο κινητό τμήμα της «ουράς» του αεροσκάφους με το οποίο γίνεται η ανύψωση ή η βύθιση κινείται χωρίς να παίρνει εντολή από τον χειριστή. Η κίνηση προς τα πάνω ή κάτω  γίνεται με ένα μοτέρ  το οποίο παίρνει εντολές είτε από τον χειριστή είτε από το αυτόματο σύστημα MCAS.

Αυτό που πρσπαθεί να εντοπίσει τώρα, τόσο η Boeing όσο και η FAA είναι γιατί το οριζόντιο πτερύγιο της ουράς (stabilizer) δεν βρίσκεται στη σωστή γωνία.

Οι μηχανικοί της FAA αλλά και ανεξάρτητοι τεχνικοί σύμβουλοι εξακολουθούν να εξετάζουν την διόρθωση του λογισμικού.

Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Οργάνωση για την Ασφάλεια Πτήσεων δεν έχει ακόμη εκφέρει άποψη για τα νέα ευρήματα της FAA.

Η Διεθνής Ομοσπονδία Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) πιέζει τους ρυθμιστές των ΗΠΑ αλλά και άλλων κρατών, ώστε να συντονίσουν τις ποσπάθειές τους προκειμένου να επιστρέψει το Max σε επιχειρησιακή λειτουργία.