Ο διαφημιστικός κολοσσός Publicis Groupe SA προχώρησε σε μια ασυνήθιστη πρόσληψη στελέχους στα μέσα του 2022, ένα ψηφιακό avatar με… κεφάλι λιονταριού, ονόματι Leon, που θα λειτουργούσε ως «chief metaverse officer», καθοδηγώντας τους πελάτες μέσα στην εικονική πραγματικότητα που είχε συναρπάσει τον πλανήτη.

Πέντε μήνες αργότερα, το ChatGPT έκανε το ντεμπούτο του, αντικαθιστώντας τον ενθουσιασμό για το metaverse με την τεχνητή νοημοσύνη. Ο «Leon» και τα άλλα στελέχη που επικεντρώθηκαν στο metaverse – μια καθηλωτική ψηφιακή πραγματικότητα όπου οι άνθρωποι μπορούν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους – μετατράπηκαν γρήγορα σε ένα είδος υπό εξαφάνιση.

Στελέχη που ηγήθηκαν των προσπαθειών για την ανάπτυξη του metaverse στις Walt Disney Co., Procter & Gamble Co. και Creative Artists Agency αποχώρησαν. Το προφίλ το οποίο είχε δημιουργηθεί για τον «Leon» στο LinkedIn δεν υπάρχει πλέον, ενώ δεν υπάρχει καμία αναφορά γι’ αυτόν στον ιστότοπο της εταιρείας, εκτός από το εισαγωγικό δελτίο τύπου.

Αντ’ αυτού, σύμφωνα με το Bloomberg, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να διορίσουν στελέχη τα οποία θα ηγηθούν των τομέων τεχνητής νοημοσύνης, με την Accenture και την GE HealthCare να έχουν ήδη προχωρήσει σε προσλήψεις. Μερικά στελέχη του metaverse έχουν επαναπροσδιοριστεί ως εμπειρογνώμονες τεχνητής νοημοσύνης, μεταβαίνοντας επιδέξια από τη μία τεχνολογία στην επόμενη.

Οι μισθοί για τέτοια στελέχη ξεπερνούν κατά μέσο όρο το $1 εκατ., σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Heidrick & Struggles, η οποία παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα αναζήτησης στελεχών και ηγεσίας. Την περασμένη εβδομάδα, η Publicis δήλωσε ότι θα επενδύσει 300 εκατομμύρια ευρώ (327 εκατομμύρια δολάρια) τα επόμενα τρία χρόνια στην τεχνολογία και στην πρόσληψη εργαζομένων για την τεχνητή νοημοσύνη.

«Έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που είχα συζήτηση με πελάτη για το metaverse», δήλωσε το στέλεχος της Russell Reynolds Associates, Φαγουάντ Μπάτζγουα, προσθέτοντας πως «το metaverse μπορεί να υπάρχει ακόμα, αλλά είναι ένας τομέας στον οποίο δεν υπάρχει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον».

Ο ανασχηματισμός των ανώτατων αυτών θέσεων αναδεικνύει την ευμετάβλητη φύση των τεχνολογικών τάσεων και τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες να διακρίνουν τη διαφημιστική εκστρατεία και το αφήγημα το οποίο προωθούν, από την πραγματικότητα.

Οι περισσότερες εταιρείες έχουν απομακρυνθεί σε μεγάλο βαθμό από το metaverse. Η αναφορά στο metaverse έγινε μόλις δύο φορές στα earnings calls των επιχειρήσεων του S&P 500 το περασμένο τρίμηνο, σε σύγκριση με 63 φορές το α’ τρίμηνο του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία των απομαγνητοφωνημένων πρακτικών του Bloomberg.

Το 2022, οκτώ στους δέκα διευθύνοντες συμβούλους δήλωσαν ότι είτε προσελάμβαναν ανθρώπους με εξειδίκευση στον χώρο είτε επέκτειναν τις αρμοδιότητες των ηγετικών τους ομάδων για να τον καλύψουν. Όλοι κυνηγούσαν ένα κομμάτι μιας παγκόσμιας επιχειρηματικής ευκαιρίας η οποία, σύμφωνα με τους συμβούλους της McKinsey & Co. θα μπορούσε να αγγίξει τα $5 τρισεκατομμύρια σε αξία μέχρι το 2030.

Η απόφαση της Apple να αναφέρεται στο νέο της headset μικτής πραγματικότητας Vision Pro ως συσκευή «spatial computing», χωρίς καμία απολύτως αναφορά στο metaverse, είναι ένα ακόμη σημάδι ότι «οι στόχοι των εταιρειών έχουν, πια, αλλάξει», σύμφωνα με τη διευθύνουσα σύμβουλο και συνιδρυτή της NU Advisory Partners, Νάντα Ουσίνα.

Η Microsoft Corp. ξεπέρασε τον περασμένο μήνα την Apple ως η πολυτιμότερη δημόσια εισηγμένη εταιρεία στον κόσμο, χάρη κυρίως στον ενθουσιασμό των επενδυτών για τις επιθετικές επενδύσεις της στην τεχνητή νοημοσύνη. Ακόμα και ο Ζούκερμπεργκ της Meta φαίνεται πως εστιάζει στη τεχνητή νοημοσύνη, έχοντας ήδη ξοδέψει δισεκατομμύρια σε εξέλιξη εφαρμογών metaverse που απέδωσαν ελάχιστους καρπούς.

Όλα αυτά έχουν οδηγήσει ορισμένα στελέχη εταιρειών σε αναζήτηση νέων ευκαιριών. Η επικεφαλής metaverse officer της CAA, Τζοάνα Πόππερ, εγκατέλειψε το πρακτορείο ταλέντων μετά από ένα μόλις έτος και στη συνέχεια ανέλαβε ρόλο «παρατηρητή του διοικητικού συμβουλίου» στην startup AI Metaphysic.ai, η οποία εστιάζεται στην ψυχαγωγία και η οποία έχει συνεργασία με την CAA. Ο Πρατίκ Θακάρ, ο οποίος ηγήθηκε των metaverse προσπαθειών της Coca-Cola με τη διαδραστική καμπάνια μάρκετινγκ «Real Magic» το 2021, είναι τώρα παγκόσμιος επικεφαλής του generative AI του κολοσσού.

Κάθε ειδικός του metaverse, όμως, δεν μπορεί να ακολουθήσει το παράδειγμά του. Τα σύνολα δεξιοτήτων των ηγετών τεχνητής νοημοσύνης «είναι αρκετά διαφορετικά», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Μπάτζγουα.

Τουλάχιστον ένα στέλεχος του metaverse έπεσε θύμα εταιρικού «πραξικοπήματος». Ο Μάικλ Γουάιτ της Disney αποχώρησε μετά από την επιστροφή του Μπομπ Άιγκερ ο οποίος έβαλε τέλος στο τμήμα metaverse του κολοσσού. Τώρα είναι στέλεχος στην επιχείρηση self-driving αυτοκινήτων της startup Zoox, η οποία ανήκει στην Amazon.com Inc. Η Ιωάννα Ματέι της P&G εγκατέλειψε αθόρυβα την Pampers το περασμένο καλοκαίρι και τώρα είναι στέλεχος σε μια γεωργική εταιρεία.

Κάποιοι επικεφαλής μεταβατικών επιχειρήσεων παραμένουν, όπως η Γιάιζα Ρούμπιο στην ισπανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών Telefonica και η Νέλι Μένσα στην LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE. Παρ’ όλα αυτά, η τεχνογνωσία τους εκτείνεται σε διάφορες αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως το blockchain.

Σύμφωνα με το ανώτατο στέλεχος της Ernst & Young LLP, Τζεφ Γουόνγκ, ο κολοσσός μείωσε κατά το ήμισυ τις επενδύσεις του στο metaverse το τελευταίο έτος. Ο ίδιος δήλωσε πως «πολλοί πιστεύουν πως το metaverse έχει τελειώσει και αποτελεί κάτι απαρχαιωμένο. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν πολλές ευκαιρίες όσον αφορά το τί μπορεί να προσφέρει».

Από την άλλη, EY έχει τώρα δύο ανώτερα στελέχη που ηγούνται του παγκόσμιου προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης της, διασφαλίζοντας ότι η νέα τεχνολογία αυτή θα είναι συνυφασμένη με κάθε πτυχή της επιχείρησης.

Διαβάστε ακόμη

Υπερκάλυψη ρεκόρ για τα ομόλογα των τραπεζών – Τι σηματοδοτούν οι επιτυχείς εκδόσεις

Ακίνητα: «Φέσια» ενοικιαστών στην ΕΥΔΑΠ βαραίνουν τους ιδιοκτήτες

Το αγροτικό μασάζ Βορίδη, η Κεντροαριστερά (ανησυχεί), το ΚΚΕ αναθεωρεί, το κρητικό σφυρί του κ. Παντελή και τα ξενοδοχεία που κονταίνουν

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ