Παρά το τεράστιο πλήγμα που δέχτηκε από την πανδημία, το Αεροδρόμιο του Σίδνεϊ έλαβε αυτό το μήνα νέα προσφορά εξαγοράς Α$22,3 δισ ($16,6 δισ). Η προσφορά αυτή αποτελεί ρεκόρ για την Αυστραλία και ξεπερνά την αποτίμηση του αεροδρομίου κατά 42%. Αν και η προσφορά ακούγεται εξαιρετικά θελκτική, το αεροδρόμιο δεν αποδέχτηκε την πρόταση. 

Η κρίση που δημιουργήθηκε στους τομείς του τουρισμού, από τις αεροπορικές μέχρι τα καζίνο και τα ξενοδοχεία τώρα αποτελεί και στόχο πολλών επενδυτών που ποντάρουν σε ανάκαμψη. Για τα διοικητικά συμβούλια που μελετούν τέτοιες προτάσεις εξαγορών, παρ’ όλα αυτά, η αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει οποιαδήποτε ανάκαμψη και μακροπρόθεσμα ωφέλη κάνει δύσκολη την εκτίμηση των προτάσεων.

Αβέβαιο μέλλον

Η διοίκηση του αεροδρομίου του Σίδνεϊ υπογράμμισε πως η προσφορά των Α$8,25/μετοχή από συνταξιοδοτικά ταμεία συμπεριλαμβανόμενου και αυτού της IFM Investors, είναι μικρότερη από την αξία της μετοχής προ-πανδημίας και υποτιμούσε ένα «στρατηγικό και αναντικατάστατο περιουσιακό στοιχείο». Η μετοχή του αεροδρομίου επέδειξε πτώση 0,9% στα Α$7,73.

«Το Αεροδρόμιο του Σίδνεϊ μπορεί να προσφέρει τεράστια ανάπτυξη όταν αυξηθούν οι εμβολιασμοί και περάσουμε επιτέλους σε μια κανονική πορεία ανάκαμψης μετά την πανδημία», ανέφερε η διοίκηση του αεροδρομίου και επεσήμανε πως θα μελετήσει προτάσεις οι οποίες θα αναγνωρίσουν «την πραγματική, μακροπρόθεσμη αξία του αεροδρομίου».

Το consortium που προσπάθησε να εξαγοράσει το αεροδρόμιο ανταπάντησε, αναφέροντας πως «εξεπλάγη και απογοητεύτηκε». Υπογράμμισε, επίσης, πως οποιαδήποτε σύγκριση με τα προ-πανδημίας επίπεδα τιμών δεν έχει βάση, αφού ο τομέας των αεροπορικών έχει αλλάξει ριζικά.

Οι παγκόσμιες αερομεταφορές, οι οποίες αποτελούν και την πλειονότητα των εσόδων του Αεροδρομίου του Σίδνεϊ μπορεί να μην ανακάμψουν μέχρι το 2023, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ. Ακόμη κι αυτή η εκτίμηση κινδυνεύει από την πρόσφατη αύξηση των κρουσμάτων του στελέχους Δέλτα που πλήττουν τόσο την Αυστραλία, όσο και τις υπόλοιπες οικονομίες του πλανήτη. 

Στο στόχαστρο

Το αεροδρόμιο έχει βρεθεί στο στόχαστρο της κρίσης από τη στιγμή που η κυβέρνηση της Αυστραλίας έκλεισε τα σύνορα τον Μάρτιο του 2020 και απαγόρευσε ακόμη και στους ίδιους τους πολίτες της να ταξιδέψουν. Η επιχείρηση έχασε Α$145,6 εκατ το 2020. Τα σύνορα αναμένεται να παραμείνουν κλειστά μέχρι τα μέσα του 2022 λόγω της καθυστέρησης στο πρόγραμμα εμβολιασμού στη χώρα, επεκτείνοντας την οικονομική απομόνωση του Αεροδρομίου.

Σύμφωνα με τον Χιου Ντάιβ, CIO της Atlas Funds Management του Σίδνεϊ, όμως, η πρόταση ήταν οπορτουνιστική. Η αναλυτής του Bloomberg, Ντενίζ Γουόνγκ υπογράμμισε με τη σειρά της πως «η πρόταση μπορεί να μην αντιπροσωπεύει τις μακροπρόθεσμες ευκαιρίες για την αξιοποίηση των υποδομών του αεροδρομίου».

Οι «μνηστήρες»

Με πολλές επιχειρήσεις να βρίσκονται στο “χείλος του γκρεμού”, οι προτάσεις εξαγορών έχουν αυξηθεί τα τελευταία τέσσερα τρίμηνα. Στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, έχουν λάβει χώρα 18 προτάσεις εξαγορών ύψους $67 δισ, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Τρεις εξ αυτών είτε αποσύρθηκαν, είτε τερματίστηκαν.

Πολλές επιχειρήσεις, πάντως, είναι απρόθυμες να τα βάλουν κάτω και να δεχτούν τέτοιες προτάσεις σε μια περίοδο οικονομικής ανασφάλειας. Αλλες έχουν προτιμήσει την μεταφορά των assets σε μετόχους για να αποφύγουν το ενδιαφέρον ή το μένος πιθανών επενδυτικών “μνηστήρων”.

Ο αυστραλιανός κολοσσός των καζίνο Crown Resorts Ltd δεν έχει ακόμη απαντήσει στην προσφορά συγχώνευσης της Star Entertainment Group η οποία ανακοινώθηκε τον Μάιο. Η προσφορά βρίσκεται στο μικροσκόπιο των αρχών λόγω της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.

Την προηγούμενη εβδομάδα, ο αυστραλιανός κολοσσός στοιχημάτων Tabcorp Holdings αποφάσισε να μην δεχτεί τις προτάσεις των “μνηστήρων” Apollo Global Management Inc και Entain Plc. 

Τα νομικά προβλήματα επίσης αποτελούν εμπόδιο στην εξαγορά του Αεροδρομίου του Σίδνεϊ, αφού η νομοθεσία της χώρας δεν επιτρέπει μερίδιο άνω του 15% σε οποιαδήποτε εταιρεία κατέχει 15% ή άνω των αεροδρομίων του Πέρθ, Μπρίσμπεϊν ή της Μελβούρνης. Η IFM κατέχει το 25% του Αεροδρομίου της Μελβούρνης και το 20% του Μπρίσμπεϊν.

Διαβάστε ακόμα:

Γιώργος Προκοπίου στο newmoney: Αυτά είναι τα σχέδιά μου για τον Σκαραμαγκά

Το παγοδρομικό κέντρο στο Μαρούσι που «πάγωσε» η γραφειοκρατία

ΚPMG: Επιβεβαιώνει έρευνα-εφιάλτη του ΜΙΤ από το 1972