Ο βασιλιάς του καφέ στο Ισραήλ ακούει στο όνομα Avi Katz. Η αλυσίδα των καταστημάτων πώλησης ροφημάτων καφέ πρωτολειτούργησε στο Ισραήλ το 2013 και έκτοτε επεκτείνεται συνεχώς.

Το μυστικό της επιτυχίας του; Απλό.

Κοντά την Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας, μια πελάτισσα περιμένει στην ουρά για να πιει καφέ, μέχρι που μαθαίνει ότι ένα καινούργιο coffeehouse πουλά τα προϊόντα του για κάτι λιγότερο από 1 δολάριο. Αποφασίζει λοιπόν να προσπεράσει τα Starbucks και να περιμένει στην ουρά του μικροσκοπικού καφέ που μοιάζει περισσότερο με κιόσκι.

Πρόκειται για την πρώτη αλυσίδα του Ομίλου Cofix στη Ρωσία, αλλά, ο ιδρυτής της, ο Ισραηλινός Avi Katz, είναι βέβαιος ότι δεν θα είναι η τελευταία. Από το δειλό ξεκίνημα του 2013 έχει φτάσει σήμερα να αποτελεί τον κορυφαίο operator σημείων πώλησης καφέ στη χώρα του. Σχεδιάζει επίσης να επεκταθεί σε άλλες δύο μεγάλες αγορές της Ευρώπης: τη Βρετανία και την Τουρκία. Παράλληλα, ετοιμάζεται να ανοίξει γραφεία σε Νέα Υόρκη και Μαδρίτη για τo επενδυτικό fund στον τομέα ακινήτων που έχει δημιουργήσει, το Hagshama Fund, ύψους 650 εκατ. δολαρίων.

katz1

Ο 54χρονος Katz αναφέρει ότι υπολογίζει στο μοντέλο του Cofix: αφαιρεί καρέκλες και σερβιτόρους. Θυσιάζει χώρο και τιμές για ποσότητα. Το πιο σημαντικό είναι να βρίσκει σημεία όπου η διαφορά μεταξύ του τι πληρώνει ο πελάτης και του τι κοστίζει ο καφές στο σπίτι είναι τεράστια. Κι έτσι να μειώνει δραστικά τον ανταγωνισμό.

Ο Katz έγινε πλούσιος το 2008, όταν πούλησε την αλυσίδα ανταλλακτηρίων νομισμάτων που διατηρούσε στο Ισραήλ έναντι 47 εκατ. δολαρίων. Τον επόμενο χρόνο, ίδρυσε τη Hagshama, που είχε ως έργο την τοποθέτηση επενδύσεων σε πρότζεκτ επί της διεθνούς αγορά ακινήτων.

Τώρα το fund έχει περίπου 23.000 επενδυτές και λειτουργεί και δεύτερο γραφείο στο Λονδίνο, ενώ η ετήσια απόδοσή του κυμαίνεται περί του 15%.

Η αλυσίδα Cofix πρωτοάνοιξε στο Τελ Αβίβ δυο χρόνια μετά τις μεγάλες διαδηλώσεις στην ιστορία του Ισράηλ που πυροδοτήθηκαν από την αύξηση των τιμών σε βασικά είδη διατροφής, όπως γαλακτοκομικά προϊόντα. Τότε, οι Ισραηλινοί πλήρωναν σχεδόν 9 φορές το κόστος ενός σπιτικού καπουτσίνο για να πιουν έξω καφέ. Τώρα η Cofix έχει 161 καταστήματα σε όλη τη χώρα.

katz2

Τον Οκτώβριο άνοιξε και το κατάστημα της Μόσχας και σχεδιάζεται να ανοίξουν άλλα 1000 στη Ρωσία, σε μια επένδυση 2 εκατ. δολ.

Στα 50 ρούβλια για το ένα φλιτζάνι καφέ, η τιμή αντιστοιχείστο 1/5 του κόστους ενός καπουτσίνο στα
στα Starbucks. Βασικό, σε μια περίοδο που οι μισθοί των Ρώσων έχουν μειωθεί λόγω των οικονομικών κυρώσεων που έχουν επιβάλει στη χώρα οι ΗΠΑ και η ΕΕ.

Ερώτημα παραμένει αν ο Katz έχει σκεφτεί το κατάλληλο timing για το άνοιγμα σε Τουρκία και Βρετανία. Στη μεν η κατάσταση είναι τεταμένη μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του καλοκαιριού, στη δε επικρατεί πυρετός από τις επιπτώσεις της απόφασης του λαού να αποχωρήσουν από την ΕΕ.