Η Oxford Street, που κάποτε θεωρούνταν το στολίδι του λιανεμπορίου της Βρετανίας, υπέστη μείωση επισκέψεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας και έδωσε αγώνα για να ανακάμψει. Πριν από δύο χρόνια, εργάτες αποσυναρμολόγησαν ένα ύψωμα 25 μέτρων από σκαλωσιές. Αυτό γιατί οι τοπικοί πολιτικοί ήλπιζαν ότι θα προσέλκυε ξανά τουρίστες στα δυτικά του δρόμου. Ο λόφος Marble Arch Hill, που μέχρι τότε είχε καλυφθεί από σαπισμένη βλάστηση, χλευάστηκε από τους επικριτές ως επιτηδευμένο, κακόγουστο και ακριβό – χαρακτηριστικά που απέχουν πολύ από αυτά που θα ήθελε να συνδεθεί μια παγκοσμίως γνωστή εμπορική περιοχή.

«Η επισκεψιμότητα στην Oxford Street παραμένει υποτονική και πολλά καταστήματα μένουν κενά. Ο δρόμος είχε γεμίσει με ζαχαροπλαστεία αμερικανικού τύπου, στα οποία ύστερα συνέχεια έγιναν έφοδοι με την υποψία φοροδιαφυγής, και οι εμπορικές επενδύσεις σταμάτησαν σχεδόν εντελώς», σύμφωνα με έναν τραπεζίτη ακινήτων.

Έκτοτε, έχει αρχίσει μια σταθερή ανάκαμψη. Η γραμμή «Elizabeth Line» – μια νέα υπηρεσία μετρό αξίας 23,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων – άρχισε να εξυπηρετεί τους τοπικούς σταθμούς αργότερα το 2022, ενώ διακεκριμένοι λιανοπωλητές ανοίγουν νέα καταστήματα και σχεδιάζεται μια ανάπλαση ύψους 114 εκατομμυρίων δολαρίων. Η Oxford Street εξακολουθεί να κατατάσσεται ως ο πιο πολυσύχναστος προορισμός λιανικού εμπορίου μεταξύ των πρωτευουσών της Ευρώπης, σύμφωνα με το Bloomberg.

«Η κατάσταση του δρόμου είναι εξαιρετική και έχει αλλάξει τόσο σημαντικά τους τελευταίους 12 μήνες», δήλωσε ο Άλαν Σπένσερ, επικεφαλής λιανικής πώλησης στο Ηνωμένο Βασίλειο στην κτηματομεσιτική εταιρεία Savills. «Πρόκειται πραγματικά για μια εξαιρετική μεταμόρφωση».

 

Ακολουθεί γράφημα με τα νέα καταστήματα στην Oxford Street το 2023:

Ο αριθμός των επισκεπτών στην Oxford Street ανέκαμψε δυναμικά πέρυσι, με το ανατολικό τμήμα να παρουσιάζει αύξηση 19% σε σύγκριση με το 2022 – την ταχύτερη αύξηση από οποιαδήποτε άλλη σημαντική περιοχή του West End. Η άνοδος «οφείλεται στον συνδυασμό λιανικής πώλησης και αναψυχής», σύμφωνα με έκθεση της New West End Company.

Πιστώνεται επίσης η Elizabeth Line, η οποία φέρνει εκατοντάδες χιλιάδες επιπλέον ανθρώπους στην περιοχή κάθε μέρα. Η Transport for London διαπίστωσε ότι οι πέντε πιο δημοφιλείς διαδρομές της υπηρεσίας περιλαμβάνουν όλες το σταθμό Tottenham Court Road, στο ανατολικό άκρο της Oxford Street.

 

Ακολουθεί γράφημα με την ετήσια αύξηση της επισκεψιμότητας στο West End:

Παρόλα αυτά, η επισκεψιμότητα παραμένει χαμηλότερη σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία. Στο σύνολο της Oxford Street, τα στοιχεία της NWEC δείχνουν αύξηση κατά 12% σε ετήσια βάση το 2023, αλλά πτώση κατά 23% σε σύγκριση με το 2019.

Τα ενοίκια έχουν επίσης μειωθεί, σύμφωνα με τον Φέργκους Κέιν, επικεφαλής επενδύσεων στο κεντρικό Λονδίνο στην επιχείρηση ακινήτων της BNP Paribas, ο οποίος δήλωσε ότι το λιανικό εμπόριο του Ηνωμένου Βασιλείου «είχε τη διόρθωσή του και φαίνεται πολύ ελκυστικό». «Πολλοί επενδυτές, ειδικά οι παγκόσμιοι, που θέλουν περιουσίες στο Λονδίνο, επιστρέφουν τώρα για το λιανικό εμπόριο», πρόσθεσε.

Η ύφεση του κλάδου ξεκίνησε πριν από την πανδημία, καθώς οι καταναλωτές έκαναν όλο και περισσότερες αγορές μέσω διαδικτύου. Ωστόσο, τα υψηλά επιτόκια και η συνεχιζόμενη δημοτικότητα της απομακρυσμένης εργασίας συνέτριψαν τις αποτιμήσεις των γραφείων σε όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ. Σε ορισμένες αγορές, το λιανικό εμπόριο φαίνεται ξαφνικά -και απροσδόκητα- ως η πιο ελκυστική επιλογή για τους επενδυτές ακινήτων.

«Αφού ο τομέας λιανικού εμπορίου αντιμετώπισε δυσκολίες στο Ηνωμένο Βασίλειο, τώρα αρχίζει να ανακάμπτει».
«Η Great Portland Estates, μια εταιρεία επενδύσεων σε ακίνητα με έδρα το Λονδίνο, έχει λάβει στρατηγική απόφαση να επενδύσει κατά μήκος της διαδρομής της γραμμής Elizabeth Line», δήλωσε η Σάρα Γκόλντμαν, επικεφαλής του τμήματος λιανικού εμπορίου. «Αυτό περιλαμβάνει οικοδομικά τετράγωνα κατά μήκος της Oxford Street, όπου στεγάζονται εμπορικά σήματα όπως η εταιρεία λιανικής πώλησης κοσμημάτων Pandora».

Η Γκόλντμαν δήλωσε ότι κατά μήκος του δρόμου «έκλεισε πέρυσι ένας πρωτοφανής αριθμός συμφωνιών μίσθωσης», προσθέτοντας ότι η ανάκαμψη της εμπορικής συνοικίας «θα πρέπει να επιταχύνεται με κάθε νέο κατάστημα που ανοίγει». Ο Κέιν δήλωσε ότι το 2023 επενδύθηκαν «περίπου 126 εκατομμύρια δολάρια», ποσό που αναμένει ότι θα είναι τρεις ή τέσσερις φορές υψηλότερο φέτος.

 

 

Η εταιρεία λιανικής πώλησης μουσικής HMV επέστρεψε στην Oxford Street τον Νοέμβριο, αντικαθιστώντας ένα από τα δημοφιλέστερα ζαχαροπλαστεία του δρόμου, ενώ ένα υποκατάστημα της Ikea αναμένεται να ανοίξει τελικά αυτό το φθινόπωρο μετά από καθυστερήσεις. Η εταιρεία Krispy Kreme Doughnuts εγκαινιάζει ένα νέο κατάστημα την Παρασκευή, το οποίο σχεδιάζει να παραμείνει ανοιχτό μέχρι τις 9 μ.μ. για να προλάβει τους τουρίστες που φεύγουν από τις παραστάσεις του West End και τα κοντινά εστιατόρια. Άλλες πρόσφατες αφίξεις περιλαμβάνουν την Under Armour, την Steve Madden και ένα κατάστημα για την ποδοσφαιρική ομάδα Paris Saint-Germain.

Η απόφαση της Ikea να αντικαταστήσει το πρώην κατάστημα Topshop στο Oxford Circus προκάλεσε εντύπωση. Ωστόσο, είναι ένα από τα πολλά νέα καταστήματα λιανικής πώλησης στον δρόμο που πιστεύουν ότι οι αγοραστές θέλουν μια προσωπική εμπειρία αντί να βασίζονται εξ ολοκλήρου σε ηλεκτρονικές αγορές.

«Οι πελάτες μας θέλουν να μυρίζουν, θέλουν να γεύονται», δήλωσε ο Πίτερ Τζέλκεμπι, επικεφαλής του τμήματος Ηνωμένου Βασιλείου και Ιρλανδίας της Ikea. «Θέλουν να καθίσουν, θέλουν να αγγίξουν και να αισθανθούν. Θέλουν να βγουν έξω και να αλληλεπιδράσουν».

Η εμπειρία της επίσκεψης στην Oxford Street έχει ως βασικό ρόλο την ανάκαμψη και τη σχεδιαζόμενη αναβίωσή της. «Καταφέραμε να βρεθούμε σε ένα σημείο όπου όλοι είναι αισιόδοξοι για επενδύσεις και εμπόριο», δήλωσε ο Τζεφ Μπάρακλου, δημοτικός σύμβουλος του Westminster, αρμόδιος για τον προγραμματισμό και την ανάπτυξη.

Ωστόσο, η πολιτική γύρω από την Oxford Street παραμένει πρόκληση. Η Marks & Spencer, βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη με την κυβέρνηση για το σχέδιό της να κατεδαφίσει και να ανοικοδομήσει το εμβληματικό art deco κατάστημά της στην οδό.

Ο Μάικλ Γκόουβ, υπουργός στέγασης και κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου, μπλόκαρε την ανάπτυξη το περασμένο καλοκαίρι λόγω ανησυχιών σχετικά με τις επιπτώσεις στα κοντινά μνημεία και τη βιωσιμότητα του κτιρίου – μια κίνηση που περιγράφεται ως «εντελώς αξιολύπητη» από τον διευθύνοντα σύμβουλο Στιούαρτ Μάτσιν. Η διαμάχη έφτασε στο Ανώτατο Δικαστήριο αυτή την εβδομάδα.

Άλλοι έμποροι λιανικής πώλησης έχουν υποστηρίξει τα σχέδια, τα οποία, σύμφωνα με την M&S, είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της στην Oxford Street και την ευημερία του West End του Λονδίνου. Η Γκόλντμαν συμφωνεί: «Η απόφαση του Γκόουβ μας δίνει περιορισμένη εμπιστοσύνη, ως προγραμματιστές, ότι μπορούμε να επενδύσουμε σε αυτή την πόλη», δήλωσε.

Τα παράπονα με τη συντηρητική κυβέρνηση περιλαμβάνουν επίσης μια φοροαπαλλαγή για τους ξένους αγοραστές που έληξε όταν η Βρετανία αποχώρησε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Ρίσι Σουνάκ, ο σημερινός πρωθυπουργός που ήταν τότε υπουργός Οικονομικών, αρνήθηκε να επαναφέρει την πολιτική αυτή, την οποία το υπουργείο Οικονομικών θεωρεί ακριβή και δυνητικά ευάλωτη στην απάτη. Οι ακτιβιστές επικαλούνται μελέτη του Κέντρου Οικονομικών και Επιχειρηματικών Ερευνών, σύμφωνα με την οποία ο λεγόμενος «τουριστικός φόρος» κοστίζει στη βρετανική οικονομία περίπου 14 δισεκατομμύρια δολάρια και αποτρέπει δύο εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως.

Ο Τζέρεμι Χαντ διέταξε νωρίτερα αυτόν τον μήνα την επανεξέταση των τουριστικών αγορών χωρίς ΦΠΑ από το Γραφείο Ευθύνης του Προϋπολογισμού, τον δημοσιονομικό ελεγκτή του Ηνωμένου Βασιλείου. Τα πορίσματά της αναμένεται να ανακοινωθούν στις 6 Μαρτίου.

Παρ’ όλα αυτά, οι μεγάλοι λιανοπωλητές του δρόμου φαίνονται χαρούμενοι που βρίσκονται εκεί. Η John Lewis, η αλυσίδα πολυκαταστημάτων που ανήκει στους υπαλλήλους της, δήλωσε ότι η επισκεψιμότητα στη ναυαρχίδα της στον επτά όροφο του δρόμου αυξήθηκε πέρυσι, εν μέρει λόγω των τουριστών, αλλά και επειδή οι Βρετανοί καταναλωτές «ανακαλύπτουν ξανά τη χαρά των προσωπικών αγορών» μετά τον Covid.

«Η Oxford Street εμπορεύεται πολύ, πολύ καλά», πρόσθεσε ο Ίαν Τοντζ, οικονομικός διευθυντής της Associated British Foods Plc στην οποία ανήκει η αλυσίδα μόδας Primark. «Σίγουρα έχουμε δει μια πολύ καλή επιστροφή στην Oxford Street, που βοηθήθηκε από τον τουρισμό».

Η πτώση των τελευταίων ετών αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία αγοράς, σύμφωνα με τον Κέιν. «Λέω στους πελάτες μου αυτή τη στιγμή, μπείτε τώρα, είναι στον πάτο, θα βγάλετε πολλά χρήματα», είπε. «Αυτό τους λέω – και κάποιοι από αυτούς ακούνε».

Διαβάστε ακόμη:

Μεσοπρόθεσμο: Αύξηση στο όριο δαπανών «ψαλιδίζει» τα περιθώρια για έκτακτες παροχές

Το μυστικό της Ελβετίας: Γιατί έχει τόσους δισεκατομμυριούχους (vid)

Αν το 2023 ήταν θερμό το 2024 αναμένεται χειρότερο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ