BLOOMBERG

Οι επιθέσεις των Χούθι αλλάζουν τις θαλάσσιες ρότες – Το «ντόμινο» με Σουέζ και Παναμά (πίνακες)

Καθυστερήσεις στην παγκόσμια ναυτιλία, δεδομένων και των προβλημάτων στη Διώρυγα του Παναμά - Οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου αυξήθηκαν εως και 13%, τα futures του Brent κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 3,9%

Η ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα έχει σταματήσει, με τα πετρελαιοφόρα να αδρανούν και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αναγκάζονται να αλλάξουν δρομολόγιο και να κάνουν το γύρο της Αφρικής, καθώς ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς έχει αρχίσει να υπονομεύει την παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο.

Δύο ευρωπαϊκοί κολοσσοί υδρογονανθράκων ανακοίνωσαν την περασμένη Δευτέρα πως τα τάνκερ τους θα αποφύγουν τα ανοιχτά της Υεμένης, σημείο το οποίο καλούνται να περάσουν εάν θέλουν να καταλήξουν στη Διώρυγα του Σουέζ.

Πρόκειται για τα νέα «θύματα» της λίστας των μεγάλων ναυτιλιακών οι οποίες έχουν ήδη αποσυρθεί από την περιοχή, καθώς οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν μαχητές Χούθι έχουν αρχίσει να εντείνουν τις επιθέσεις τους προς υποστήριξη της Χαμάς.

Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ ανέφερε πως η χώρα του, μαζί με τη Βρετανία, τον Καναδά και τη Γαλλία, έχουν συμφωνήσει να δημιουργήσουν μία ομάδα κρούσης πολεμικού ναυτικού για την αντιμετώπιση των επιθέσεων σε πλοία στην περιοχή. 

Οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου αυξήθηκαν εως και 13% εν μέσω της κρίσης αυτής, ενώ τα futures του Brent κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 3,9%.

Από την BP Plc έως την Α.P. Moller-Maersk A/S, οι εταιρείες οι οποίες μεταφέρουν καταναλωτικά αγαθά και εμπορεύματα βρίσκονται αντιμέτωπες με μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια.

Αν και υπάρχει κάποια χαλαρότητα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, το απότομο κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ το 2021 ανέδειξε το πόσο εύθραυστα είναι τα δίκτυα αυτά όταν οι κόμβοι μπλοκάρουν. 

Τα περιστατικά αυτά απειλούν έναν σημαντικότατο εμπορικό δίαυλο μέσω του οποίου διέρχεται το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Λαμβάνουν χώρα, μάλιστα, σε μία εποχή όπου η άλλη ζωτικής σημασία θαλάσσια οδός της Διώρυγας του Παναμά αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω της ξηρασίας.

Παράλληλα, όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που οι κεντρικές τράπεζες φαίνονταν έτοιμες να σταματήσουν τη σύσφιξη της νομισματικής τους πολιτικής λόγω του πληθωρισμού.

«Η αυξανόμενη αβεβαιότητα στη Διώρυγα του Σουέζ σε συνδυασμό με την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας λόγω της χαλάρωσης των χρηματοπιστωτικών συνθηκών θα μπορούσε να ασκήσει ανοδικές πιέσεις στον πληθωρισμό τους επόμενους μήνες», ανέφερε το στέλεχος της Apollo Global Management, Τόρστεν Σλοκ.

Σύμφωνα με το Bloomberg, 56 εμπορικά πλοία εισήλθαν ή εξήλθαν από την Ερυθρά Θάλασσα το περασμένο Σαββατοκύριακο, αριθμός μειωμένος κατά 35% σε σχέση με τις αρχές του μήνα.

Η ΒΡ δήλωσε πως «θα διατηρήσουμε αυτή την προληπτική παύση και θα προχωρούμε σε διαρκή επανεξέταση των συνθηκών όπως αυτές εξελίσσονται στην περιοχή». Υπογράμμισε πως κανένα από τα πλοία της δε θα περάσει από την Ερυθρά Θάλασσα. 

Την ανακοίνωσή της ακολούθησε λίγες ώρες αργότερα η νορβηγική Equinor ASA η οποία δήλωσε πως θα αλλάξει το δρομολόγιο των πλοίων της.

Η Mosaic Co, ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς φωσφορικών και καλιούχων λιπασμάτων του κόσμου, εκτρέπει ένα από τα πλοία της που ταξίδευε από τη Σαουδική Αραβία προς τη Νέα Ορλεάνη. Οι αποφάσεις αυτές ελήφθησαν μετά από πολλαπλές επιθέσεις κατά πλοίων.

Οι Χούθι υποστηρίζουν πως στοχοποιούν κάθε σκάφος το οποίο έχει σχέση με το Ισραήλ, ως αντίποινα για τον πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας. 

Όπως αναφέρει και η Rieber & Son, όμως, όσον αφορά το τάνκερ με ονομασία Swan Atlantic το οποίο πρόσφατα επλήγη από επίθεση, «η ιδιοκτησία υπόκειται στη Νορβηγία, η τεχνική διαχείριση στη Σιγκαπούρη και κανένα μέρος της υλικοτεχνικής αλυσίδας ή του μεταφερόμενου φορτίου δεν έχει σχέση με το Ισραήλ».

Το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πρώτη ύλη βιοκαυσίμων στην Ρεϋνιόν από τη Γαλλία. Δεν υπήρξαν τραυματισμοί λόγω της επίθεσης ενώ το πλοίο συνεχίζει να πλέει κανονικά.

Η Joint War Committee η οποία συμβουλεύει τους ασφαλιστές της Lloyd’s σχετικά με τον κίνδυνο, διεύρυνε τη Δευτέρα το τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας το οποίο θεωρεί πως ανήκει στα πιο επικίνδυνα ύδατα του κόσμου.

Αυτό, με τη σειρά του σημαίνει πως θα αυξηθεί το χρονικό διάστημα όπου τα πλοία χρειάζονται κάλυψη έναντι των κινδύνων πολέμου. Σημειωτέον πως το κόστος της ασφαλιστικής κάλυψης αυτής έχει εκτοξευθεί σχεδόν στο 10πλάσιο από τότε που ξεκίνησαν οι επιθέσεις. 

Tρία πλοία φορτωμένα με εμπορευματοκιβώτια δέχθηκαν επιθέσεις σε διάστημα 24 ωρών στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, γεγονός το οποίο ώθησε τους πλοιοκτήτες, μεταξύ των οποίων οι MSC Mediterranean Shipping Co. SA, A.P. Moller-Maersk και CMA CGM στην ανακοίνωση των σχεδίων αποφυγής της περιοχής.

Την Δευτέρα, η γερμανική εταιρεία Hapag-Lloyd AG δήλωσε πως έχει αλλάξει το δρομολόγιο αρκετών πλοίων, κάτι το οποίο θα συνεχιστεί ωσότου η Διώρυγα του Σουέζ και η Ερυθρά Θάλασσα είναι και πάλι ασφαλείς.

Υπάρχουν 46 πλοία τα οποία έχουν επιλέξει την πλοήγηση γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής και άλλα 78 τα οποία περιμένουν οδηγίες, όπως αναφέρει ο ιδρυτής της εταιρείας logistics, Flexport, Ράιαν Πίτερσεν. 

Ήδη οι τιμές για τη μεταφορά εμπορευμάτων από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξάνονται. Σύμφωνα με την πλατφόρμα booking και πληρωμών για διεθνείς μεταφορές, Freightos.com, η τιμή για τη συγκεκριμένη διαδρομή μέσω Σουέζ την Κυριακή κυμαινόταν στα $2,414 για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, τιμή αυξημένη κατά 62% σε σχέση με τα τέλη Νοεμβρίου.

Η Διώρυγα του Σουέζ έχει επίσης αναδειχθεί ως μία σημαντικότατη διαδρομή για το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) τα τελευταία δύο χρόνια, δεδομένης της αυξημένης ζήτησης της Ευρώπης για το καύσιμο ως αντικατάσταση των ρωσικών ροών φυσικού αερίου

Η σημασία της Διώρυγας έχει ενισχυθεί φέτος, καθώς τα φορτία τα οποία κατευθύνονται προς την Ασία  έχουν αναγκαστεί να ακολουθήσουν μεγαλύτερης απόστασης διαδρομές λόγω της συμφόρησης που προκαλεί η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά.

Τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου έχουν, επίσης, αναγκαστεί να αλλάξουν το δρομολόγιό τους, ακολουθώντας την μακρύτερη και συνάμα ακριβότερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. 

«Η κατάσταση σημαίνει αύξηση του κόστους μεταφοράς και κάποιες βραχυπρόθεσμες καθυστερήσεις στην παράδοση», δήλωσε ο διευθυντής της Eurasia Group, Χένινγκ Γκλόιστιν, προσθέτοντας πως «όλα αυτά τα κόστη δυστυχώς θα μεταφερθούν στους καταναλωτές και τα ράφια των σούπερ μάρκετ».

Διαβάστε ακόμα

Εμπορεύματα: Oι προβλέψεις για τις τιμές και 5 γραφήματα-κλειδιά (πίνακες)

DBRS: Ισχυρές και το 2024 οι ευρωπαϊκές τράπεζες – Η θέση της Ελλάδας, τι «βλέπει» για την οικονομία (γραφήματα)

Toshiba: Εκτός Χρηματιστηρίου μετά από 74 χρόνια – Η νέα πορεία του θρυλικού ιαπωνικού brand

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

string(0) ""