Όταν ο Σερτζ Μπράντσγουιγκ έφτασε στη Ρώμη πριν από σχεδόν πέντε χρόνια, προκειμένου να αναλάβει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Fendi, κλήθηκε να αντιμετωπίσει ένα σοβαρό ζήτημα: η εταιρεία πάσχιζε να βρει εργαζομένους.

Η Ιταλία ωστόσο, ανέκαθεν φημιζόταν για τους τεχνίτες της, από τους κατασκευαστές βιολιών, τους σχεδιαστές υφασμάτων και τους ζωγράφους της Αναγέννησης μέχρι τους θρύλους της σύγχρονης μόδας. Εξάλλου, δεξιοτεχνία και Ιταλία είναι άρρηκτα συνυφασμένες.

«Αυτή η χώρα διαθέτει εξαιρετικούς ανθρώπους, απίστευτα αφοσιωμένους, που είναι έτοιμοι να κάνουν το κάτι παραπάνω», δηλώνει χαρακτηριστικά  ο Μπράντσγουιγκ από το γραφείο του στα εμβληματικά κεντρικά γραφεία της Fendi. Αλλά το ερώτημα τώρα είναι ένα. «Πού είναι η επόμενη γενιά;» αναρωτιέται.

Η πρόκληση του Μπράντσγουιγκ είναι η ίδια που αντιμετωπίζουν τα στελέχη σε όλο τον κόσμο. Παρά τους αυξανόμενους κινδύνους ύφεσης καθώς πλησιάζει το τέλος του 2022, οι εταιρείες αγωνίζονται να βρουν ταλαντούχο προσωπικό καθώς η πανδημία συρρίκνωσε το εργατικό δυναμικό σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο.

Στην Ιταλία, η αδυναμία πρόσληψης νεότερων εργαζομένων δεν αποτελεί πρόβλημα μόνο για τη Fendi, η οποία ανήκει στον όμιλο πολυτελών ειδών LVMH. Πολλές μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με το ίδιο ζήτημα. Ορισμένες μάλιστα, αναγκάζονται να κλείνουν, αυξάνοντας την προοπτική ότι η Ιταλία θα μπορούσε να χάσει αυτή την πολύτιμη τεχνογνωσία που έχει βοηθήσει στην ανάπτυξη της οικονομίας της εδώ και αιώνες.

Οι ιταλικές εταιρείες πολυτελείας καταφέρνουν να καλύψουν μόνο τις μισές περίπου θέσεις που διαφημίζουν, σύμφωνα με τη Στεφανία Λατζαρόνι, γενική διευθύντρια του εμπορικού ομίλου Altagamma. Αυτό σημαίνει ότι ο κλάδος θα χάσει περίπου 94.000 εργαζομένους τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Η Ιταλία θα έχει έλλειμμα 346.000 ειδικευμένων εργαζομένων έως το 2026. Όπως και το αφεντικό του, Μπερνάρ Αρνό, και ο Μπράντσγουιγκ είναι απόφοιτος της περίφημης γαλλικής Ecole Polytechnique, γνωστής για τη στρατιωτική της εκπαίδευση και το αυστηρό πρόγραμμα σπουδών στην επιστήμη και τη μηχανική. Εργάστηκε στο Παρίσι και το Χονγκ Κονγκ κατά τη διάρκεια μιας καριέρας άνω των 20 ετών αναπτύσσοντας τις κορυφαίες μάρκες της LVMH – συμπεριλαμβανομένων των Dior και Louis Vuitton – πριν φτάσει στη Ρώμη με αποστολή να καθοδηγήσει στην κορυφή το διάσημο οίκο μόδας.

Έτσι ο Μπράντσγουιγκ αποφάσισε ότι η Fendi θα έπρεπε να αναλάβει έναν πιο ενεργό ρόλο στη διατήρηση και την καλλιέργεια αυτών των παραδόσεων. Ήθελε να δημιουργήσει ένα περιβάλλον που θα έφερνε τους νέους σε επαφή με τους μεγαλύτερους τεχνίτες για να μάθουν τις δεξιότητές τους, γι’ αυτό επέλεξε την κεντρική περιοχή του Marche, όπου τα εργαστήρια παράγουν παπούτσια για περισσότερα από 500 χρόνια.

Το νέο εργοστάσιο Fendi άνοιξε φέτος σε ένα περίπτερο σχεδιαστών κοντά στη μεσαιωνική πόλη Fermo. Με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και μια βελούδινη καντίνα, έχει περισσότερη αίσθηση εκκίνησης τεχνολογίας από ό,τι θα περίμενε κανείς από ένα εργοστάσιο υποδημάτων. Αλλά ακόμη και σε μια χώρα με 24% ανεργία στους νέους, δεν έβλεπε το ενδιαφέρον που περίμενε. Το πρόβλημα, ανακάλυψε, ήταν ότι οι νέοι Ιταλοί δεν συνδέουν τη βιομηχανία πολυτελείας με τις παραδόσεις των αναγεννησιακών τεχνιτών, σκέφτονται τις δύσκολες συνθήκες εργοστασίων και τις χαμηλές αμοιβές της πιο πρόσφατης ιστορίας.

«Οι άνθρωποι βλέπουν την υποδηματοποιία ως δουλειά για τους χαμένους», εξηγεί η Μπεατρίς Τζιομαρίνι, 18 ετών, ασκούμενη στο εργοστάσιο Fendi που αρχικά ήθελε να ασχοληθεί με την κομμωτική. Υποστηρίζει ότι βλέποντας τη μητέρα της να φτιάχνει παπούτσια αποσπασματικά ως παιδί την έκανε να φοβάται μην καταλήξει στην ίδια θέση. «Δούλευε στο σπίτι πολλές, πολλές ώρες», αναφέρει. «Ήταν πολύ αγχωτικό».

Για να αλλάξει αυτές οι στάσεις, ο Μπράντσγουιγκ προσέγγισε το ιταλικό σχολικό σύστημα. Στη γενέτειρά του τη Γαλλία, οι εμπορικές σχολές είναι κοινός και αποτελεσματικός τρόπος προετοιμασίας των ανθρώπων σας για εξειδικευμένες θέσεις εργασίας, με περίπου 240.000 μαθητές σε όλη τη χώρα. Στην Ιταλία, ο αριθμός είναι περίπου 17.000, σύμφωνα με την Altagamma. Το πρόβλημα είναι ότι πολλές ιταλικές οικογένειες βλέπουν τις εμπορικές σχολές ως μια επιλογή δεύτερης κατηγορίας για τα παιδιά που δυσκολεύονται ακαδημαϊκά, παρά ως μια διαδρομή σε ένα καλά αμειβόμενο εμπόριο.

Η Fendi συνεργάζεται με τον εμπορικό όμιλο Altagamma και το Υπουργείο Παιδείας της Ιταλίας για τη δημιουργία καλύτερων δεσμών μεταξύ των σχολείων και της βιομηχανίας παρέχοντας πρακτική άσκηση για μαθητές, μαζί με άλλες εταιρείες όπως η Bulgari, η Salvatore Ferragamo και η Gucci.«Η παρουσία μιας φημισμένης μάρκας βοηθάει πολύ», παραδέχεται η Άννα Μαρία Μπερναρντίνι, διευθύντρια ενός σχολείου στο Fermo που συμμετέχει στο πρόγραμμα. Η Αλέσια Μπάλα, μια 18χρονη οικότροφος, δεν πίστευε στα μάτια της όταν επισκέφτηκε για πρώτη φορά το εργοστάσιο.

Κοιτάζει καθώς μια υπάλληλος βάζει τις τελευταίες πινελιές σε ένα ζευγάρι κομψές μπότες των οποίων τα τακούνια που αψηφούν τη βαρύτητα είναι τόσο περίπλοκα που οι μηχανικοί μελέτησαν πώς να κατανέμουν αποτελεσματικά το βάρος πριν ξεκινήσει η παραγωγή. «Όλα ξεκινούν στο χαρτί από μια ιδέα, αλλά μετά είναι υπέροχο να την βλέπεις να εξελίσσεται», περιγράφει η Μπάλα. «Ελπίζω να έρθω εδώ για να δουλέψω μια μέρα». Αλλά ο Μπράντσγουιγκ δεν επαναπαύεται. Έχει ήδη ανοίξει ένα δεύτερο εργοστάσιο στην Τοσκάνη – για τσάντες – και σκέφτεται ιδέες για το επόμενο στάδιο της επανάστασής του στις ιταλικές στάσεις.

Διαβάστε ακόμη:

Terracom: Η τεχνολογική εταιρεία από τα Γιάννενα που «ασφάλισε» το Μουντιάλ του Κατάρ

«Κοντοβερός» (Freskot): Σε «κλοιό» πλειστηριασμών και για το εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο (pics)

Πόσες ώρες τη μέρα ξοδεύουμε στα social media – Ποια πλατφόρμα κυριαρχεί (λίστα)