Παρά τα υψηλά επιτόκια, τη γεωπολιτική αστάθεια και τις ευμετάβλητες οικονομικές συνθήκες, η παγκόσμια αγορά τέχνης κατάφερε να σημειώσει πωλήσεις ύψους 65 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023, σύμφωνα με κοινή έκθεση της Art Basel και της UBS Group AG. 

Λιγότερο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι οι πωλήσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται τόσο οι πωλήσεις μέσω δημοπρασιών όσο και οι πωλήσεις μέσω γκαλερί τέχνης, είναι μειωμένες κατά 4% σε αξία σε σχέση με το 2022.

Αυτό δεν λαμβάνει υπόψη τον πληθωρισμό, γεγονός το οποίο θα μπορούσε να σημαίνει ότι η πραγματική αξία της συρρίκνωσης της αγοράς είναι πιο σοβαρή.

«Στην πραγματικότητα εξεπλάγην ελαφρώς ευχάριστα που δεν μειώθηκε περισσότερο», ανέφερε η συγγραφέας της έκθεσης Κλαίρ ΜακΆντριου, προσθέτοντας πως «σύμφωνα με τις συνομιλίες τις οποίες είχα με στελέχη της αγοράς κατά το δ΄τρίμηνο του περασμένου έτους ειδικά, τα πράγματα ήταν αρκετά δύσκολα».

Η ΜακΆντριου, ιδρυτής της συμβουλευτικής Αrts Economics, υποστηρίζει ότι η αγορά τέχνης του 2023 ήταν από πολλές απόψεις το αντίθετο του προηγούμενου έτους.

«Το 2022, τα ακριβότερα έργα τέχνης τα πήγαιναν πολύ καλύτερα και όλα τα υπόλοιπα υποδείκνυαν σχετική επιβράδυνση», υπογράμμισε, αναφερόμενη σε έργα με τιμές εκατομμυρίων δολαρίων.

Σύμφωνα με την έκθεση, οι ΗΠΑ διατήρησαν την κυρίαρχη θέση τους στον κόσμο της τέχνης, αντιπροσωπεύοντας το 42% των πωλήσεων σε αξία, κάτι το οποίο περιλαμβάνει τόσο τις πρωτογενείς όσο και τις δευτερογενείς αγορές.

Σύμφωνα με το Bloomberg, παρά τη σειρά των σχετικά αποτυχημένων δημοπρασιών υψηλού προφίλ, η Κίνα κατάφερε να ξεπεράσει το Ηνωμένο Βασίλειο ως δεύτερη μεγαλύτερη αγορά, με το μερίδιό της να αυξάνεται στο 19%. Το Ηνωμένο Βασίλειο υποχώρησε στην τρίτη θέση, με 17%. Η Γαλλία κατέλαβε την τέταρτη θέση, με 7% των πωλήσεων με συνολική αξία πωλήσεων ύψους 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η επιτυχία στον κλάδο αυτό, όμως, αποτελείται από κάτι περισσότερο από το μερίδιο αγοράς. Βάσει του συνολικού ποσού σε δολάρια, η αγορά των ΗΠΑ κατέγραψε μείωση κατά 10%, στα συνολικά 27,2 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την έκθεση. Οι πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά περίπου 8%.

Μόνο η Κίνα, η οποία, σύμφωνα με την ΜακΆντριου, επωφελήθηκε από ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο πωλήσεων λόγω των lockdowns της πανδημίας, κατέγραψε αύξηση της τάξης του 9% το 2023, στα 12,2 δισεκατομμύρια δολάρια.

«Κατά το β’ εξάμηνο του έτους, η κίνηση στον κλάδο των δημοπρασιών ήταν εξισορροπημένη», ανέφερε η αναλυτής. Χωρίς αυτή την πρώιμη ανοιξιάτικη έξαρση, προσέθεσε, «η περσινή χρονιά θα ήταν πολύ, πολύ χειρότερη τόσο στην Κίνα όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο».

Οι 1.600 dealers έργων τέχνης που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν στους ερευνητές ότι οι συνολικές πωλήσεις τους μειώθηκαν κατά περίπου 3% σε σχέση με πέρυσι, στα 36,1 δισεκατομμύρια δολάρια.

Το πλήγμα ήταν ιδιαίτερα αισθητό για τους εμπόρους οι οποίοι είχαν κύκλο εργασιών άνω των 10 εκατομμυρίων δολαρίων και οι οποίοι ανέφεραν μείωση του μέσου όρου των πωλήσεων της τάξης του 7%. Εν τω μεταξύ, οι μικρότερες επιχειρήσεις, δηλαδή οι έμποροι με τζίρο υπό των 500.000 δολαρίων, είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 12% κατά μέσο όρο.

Η επιβράδυνση των πωλήσεων σε υψηλότερες τιμές θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στο συνολικό οικοσύστημα των γκαλερί, ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Art Basel, Νόα Χόρογουιτς.

Σύμφωνα με την έκθεση, οι συνολικές πωλήσεις σε δημόσιες δημοπρασίες μειώθηκαν κατά 7%, σε 25,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι πωλήσεις άνω των 10 εκατομμυρίων δολαρίων αποτέλεσαν ένα σημαντικό παράγοντα αυτής της μείωσης, με τον αριθμό των έργων τέχνης  που πωλήθηκαν σε αυτή την κατηγορία να καταγράφει μείωση της τάξης του 25% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι συνολικές αξίες μειώθηκαν κατά ένα εντυπωσιακό 40%.

Πάραυτα η αγορά τέχνης εξακολουθεί να κινείται με γοργούς ρυθμούς, σύμφωνα με την έκθεση. Μεγάλο μέρος του τι μέλλει γενέσθαι με την τάση αυτή θα μπορούσε να εξαρτάται από το ισχυρό, ή μη, οικοσύστημα της αγοράς, όπως ανέφερε η ΜακΆντριου.

Εν κατακλείδι, όμως, πολλοί dealers δεν είναι και τόσο αισιόδοξοι. Μόνο το 1/3 των ερωτηθέντων αναμένουν βελτίωση των πωλήσεων το 2024 ενώ μόλις το 23% προέβλεψε ότι οι ανταγωνιστές τους θα καταγράψουν αύξηση των δικών τους πωλήσεων.

Διαβάστε ακόμη 

Γιάννης Μπούρας – Χρήστος Βάρσος: Το νέο στρατηγικό πλάνο της Sarantis, οι στόχοι 5ετίας και νέες εξαγορές

Lamda – Brooklane: Στο επόμενο βήμα η συνεργασία για τον Πύργο με το 4ο ξενοδοχείο στο Ελληνικό

Ταμείο Ανάκαμψης: 20 ορόσημα ως το Πάσχα για να μη χαθούν €3,3 δισ.

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ