search icon

Bloomberg

Κίνα: Η τακτική των «μηδενικών κρουσμάτων» προκαλεί νέα κρίση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα

Τα lockdowns, οι καθυστερήσεις και ο πόλεμος στην Ουκρανία συνδράμουν στην επιδείνωση της ήδη δύσκολης οικονομικής κατάστασης, αυξάνοντας τον πληθωρισμό περαιτέρω και περιορίζοντας τις προοπτικές ανάπτυξης.

Η τακτική των «μηδενικών κρουσμάτων» της Κίνας αναμένεται να προκαλέσει άλλο ένα κύμα προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα το ερχόμενο καλοκαίρι. Πάνω από δύο χρόνια μετά την εμφάνιση της πανδημίας, η τακτική των κινεζικών αρχών σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία, απειλούν την οικονομική ανάκαμψη και επιδεινώνουν τις πληθωριστικές πιέσεις

«Αναμένουμε αυξημένα προβλήματα φέτος», υποστήριξε ο Jacques Vandermeien, CEO του λιμανιού της Αμβέρσας. «Η τακτική των κινεζικών αρχών θα πλήξει την εφοδιαστική αλυσίδα μέχρι -τουλάχιστον- το τέλος του έτους».

Η Κίνα αποτελεί το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και τα lockdowns στη χώρα έχουν κλείσει πληθώρα βιομηχανιών και αποθηκών, έχουν δημιουργήσει καθυστερήσεις στις παραδόσεις και προβλήματα στη φορτοεκφόρτωση των κοντέινερ. «Όταν ανακάμψουν οι εξαγωγές από την Κίνα στις ΗΠΑ θα αντιμετωπίσουμε πολλά προβλήματα στα αμερικανικά λιμάνια», ανέφερε χαρακτηριστικά η Julie Gerdeman, CEO της Everstream Analytics.

Δεδομένων των προβλημάτων στην παγκόσμια ναυτιλία τα οποία ανέδειξαν η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, αρκετές κυβερνήσεις ανά τον πλανήτη, συμπεριλαμβανόμενης και της αμερικανικής, μελετούν πιθανή ενίσχυση των αδύναμων κρίκων της εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω του «reshoring», δηλαδή μεταφορά των εφοδιαστικών τους αλυσίδων. Για τον Brian Ehrig, της συμβουλευτικής Κearney, «η μεταφορά της εφοδιαστικής αλυσίδας σε “φιλικότερες” χώρες μπορεί να κοστίσει περισσότερο, αλλά η μείωση της παραγωγής λόγω της περιορισμένης ζήτησης θα αντισταθμίσει τις αυξητικές πιέσεις των τιμών». Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση της Kearney, το 78% των ερωτηθέντων CEOs μελετούν ή έχουν ήδη προχωρήσει σε «reshoring». Για τον αναλυτή της εταιρείας Shay Luo, «η παγκοσμιοποίηση δε θα πεθάνει ποτέ, αλλά θα αλλάξει ριζικά».

Οι επιχειρήσεις έχουν καταφέρει -μέχρι τώρα- να αντισταθμίσουν τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα μέσω αύξησης των τιμών τους, ενώ οι καταναλωτές έχουν κληθεί να επωμιστούν το οικονομικό βάρος. Παρ’ όλα αυτά, σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, τα προβλήματα στην Κίνα αποτελούν μεγαλύτερη απειλή για την οικονομία αυτή καθεαυτή.

Εταιρείες όπως Tesla, Bed Bath & Beyond, Alcoa Corp και Continental AG ήδη έχουν αναγκαστεί να μειώσουν ή να ακυρώσουν τις παραγγελίες τους. Σύμφωνα με τον Wang Xin, επικεφαλής της οργάνωσης Shenzhen Cross-Border E-Commerce Association η οποία εκπροσωπεί 3.000 εξαγωγείς: «αρκετοί εξ αυτών έχουν καθυστέρηση αποστολών ενός μήνα».

Αυξημένα είναι και τα προβλήματα στα κινεζικά λιμάνια. Αρκετοί από τους τερματικούς σταθμούς του μεγαλύτερου εμπορικού λιμανιού του κόσμου στη Σαγκάη αναγκάστηκαν να παραμείνουν κλειστοί λόγω του ολικού lockdown που επιβλήθηκε στην πόλη τον προηγούμενο μήνα.

Παρόμοιες είναι και οι καθυστερήσεις στις αερομεταφορμές, συγκεκριμένα στο αεροδρόμιο Shanghai Pudong International Airport. Η «κίνηση» στο αεροδρόμιο αυτό έχει προκαλέσει ντόμινο και στο αντίστοιχο της Shenzhen λόγω της αναδρομολόγησης των πτήσεων.

Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές της Goldman Sachs Group «τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν αποδειχθεί χειρότερα απ’ όσο αναμέναμε, γι αυτό και έχουμε επικαιροποιήσει τις εκτιμήσεις μας όσον αφορά την ανάπτυξη και τον πληθωρισμό».

Σύμφωνα με το στέλεχος της CargoTrans Inc, Stephanie Loomis, «αρκετές από τις εταιρείες έχουν προσπαθήσει να μεταφέρουν τις παραγγελίες τους σε άλλα λιμάνια ή να τις ακυρώσουν. Παρ’ όλα αυτά, αναμένω πως θα υπάρξει τεράστια “έκρηξη” στην αποστολή εμπορευματοκιβωτίων όταν τελειώσουν τα lockdowns στην Κίνα, η οποία θα προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις στα λιμάνια της Δύσης».

Όσο για τα ευρωπαϊκά λιμάνια, η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη από αυτή στις ΗΠΑ, δεδομένης της εγγύτητας του πολέμου στην Ουκρανία. Τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια του Ρότερνταμ, του Αμβούργου και της Αμβέρσας, όπως και τρία από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Βρετανίας είναι υπερπλήρη και δεν μπορούν να υποδεχθούν νέα φορτία αφού απλά δεν έχουν χώρο για την αποθήκευσή τους.

Διαβάστε ακόμα:

Twitter: Τα «απόνερα» του χρυσού deal με τον Έλον Μασκ – Τα αναπάντητα ερωτήματα (vid + tweets)

Πληθωρισμός: Οι κεντρικοί τραπεζίτες τα «θαλάσσωσαν» – Έρχεται ο λογαριασμός σε αγορές και οικονομία

Tesla: «Βουτιά» της μετοχής μία μέρα μετά το deal του Μασκ για το Twitter

Exit mobile version