Μια σουηδική εταιρεία, η NorthVolt που ιδρύθηκε από το πρώην στέλεχος της Tesla, Peter Carlsson, επιδιώκει να δημιουργήσει την επόμενη λέξη στις μπαταρίες λιθίου που διοχετεύουν ενέργεια στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπερ σημαίνει τη μείωση κατά 50% του κόστους των μπαταριών που αποθηκεύουν ενέργεια. Σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία, αυτό θα επιτευχθεί μέσω εντός εργοστασίου παραγωγής μπαταριών λιθίου προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ.

Η εταιρεία του Peter Carlsson, με έδρα τη Στοκχόλμη θέλει να συγκεντρώσει 1 δισ. ευρώ ως το 2018, για να δημιουργήσει αυτό το εργοστάσιο στο β’ μισό του επόμενου έτους. Σε διάστημα ενός μηνός, η NorthVolt ετοιμάζεται να ανακοινώσει μια λίστα με πιθανές εγκαταστάσεις παραγωγής εντός της Σουηδίας.

«Η Ευρώπη θα αποτελέσει μια πολύ σημαντική αγορά στον τομέα αποθήκευσης ενέργειας», αναφέρει ο Carlsson. «Υπάρχει τεράστια ανάγκη για εφεδρική ενέργεια. Υπάρχει επίσης μια ευμεγέθης βιομηχανία αυτοκινήτου που, σύμφωνα με ισχυρές ενδείξεις, θα μετατραπεί σε βιομηχανία ηλεκτροκίνητων οχημάτων».

Η αποθήκευση ενέργειας φαίνεται ως ο κρίκος της αλυσίδας που λείπει στην παγκόσμια μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικής εκπομπής ρύπων. Οι μπαταρίες μπορούν να γεμίσουν τα ενεργειακά κενά από τη διακοπτόμενη ηλιακή και αιολική ενέργεια.

Ο 46χρονος Carlsson έχει ήδη πείσει τη μεγαλύτερη εταιρεία κοινής ωφέλειας της Σουηδίας, τη Vattenfall να επενδύσει 5 εκατ. κορώνες ή 550.000 δολάρια κι έχει συγκεντρώσει 14 εκατ. δολ. μέχρι στιγμής. Παράλληλα, αναζητούνται επενδυτές ενώ η NorthVolt κάνει άιτηση και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη λήψη δανείου, ενώ θα μπορούσε επίσης να εκδώσει πράσινα ομόλογα για χρηματοδότηση.

cars

Όπως αναφέρει ο Carlsson, στην ΕΕ πωλούνται 19 εκατ. αυτοκίνητα κατ’ έτος. Ακόμα κι αν το 10% εξ αυτών γίνουν ηλεκτροκίνητα, εκτίμηση που είναι συντηρητική για το 2025, τότε αυτό αποτελεί τεράστια ευκαιρία για εμάς».

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες «τρέχουν» να προλάβουν την παραγωγή ηλεκτροκίνητων βερσιόν των οχημάτων τους ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της Συνθήκης του Παρισιού, για τη μείωση εκπομπών ρύπων ως το 2025. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Tesla, Nissan Motor και General Motors, πωλούν ήδη ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ η Volkswagen σχεδιάζει να κατασκευάσει 30 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2025.

autoo

Κι ενώ ακούγεται ότι η Tesla σκέφτεται να επεκταθεί στην Ευρώπη, ο Carlsson εστιάζει στο να προμηθεύει τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες και όχι την ίδια την Tesla, καθώς, όπως λέει, όλες οι μπαταρίες της Tesla θα υποστηρίξουν τα προϊόντα της, «ωστόσο υπάρχει πολλή ζήτηση από άλλους παίκτες εκεί έξω».

Αυτή τη στιγμή, οι μπαταρίες είναι το πιο ακριβό εξάρτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς κοστίζουν περί τα 200 δολ. ανά κιλοβατώρα, ενώ το Bloomberg υπολογίζει ότι θα κοστίζουν περί τα 109 δολ. ανά KWh μέχρι το 2025. Το 2026 η Tesla υπολογίζεται ότι θα μειώσει την τιμή σε λιγότερα από τα 100 δολάρια, ενώ στόχος της σουηδικής είναι να μειώσει το κόστος σημαντικά μέχρι το 2022.

fall1