Έπειτα από μία πολυετή προσπάθεια για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δημόσιο αφήγημα, η υιοθεσία της νέας τεχνολογίας επιταχύνεται σημαντικά, σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg Green.

Πριν από ένα έτος, μόλις 19 χώρες είχαν ξεπεράσει το σημείο καμπής της ηλεκτροκίνησης, το οποίο λαμβάνει χώρα όταν το 5% των πωλήσεων νέων οχημάτων αφορούν ηλεκτροκίνητα.

Από τότε μέχρι σήμερα, τέσσερις χώρες, δη η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Ισπανία, η Ταϊλάνδη και η Ουγγαρία εισέρχονται στο γκρουπ κρατών όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και το μεγαλύτερο μέρος της δυτικής Ευρώπης.

Ο ρόλος του 5%

Οι περισσότερες νέες τεχνολογίες και η υιοθεσία τους, όπως οι τηλεοράσεις, τα κινητά τηλέφωνα, οι λάμπες LED και άλλα, ακολούθησαν την καμπύλη σχήματος «S», βάσει της οποίας οι πωλήσεις αυξάνονται αργά αλλά σταθερά στην αρχή και επιταχύνονται σημαντικά όταν οι τεχνολογίες αυτές επιτύχουν το σημείο καμπής.

Στις ΗΠΑ, το σημείο αυτό επιτεύχθηκε στα τέλη του 2021, σχετικά αργά για μία χώρα με τόσο σημαντική αγοραστική δύναμη. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα, όμως, έχουν αυξηθεί κατά 42% το β’ τρίμηνο του 2023 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους και ενδέχεται να επιταχυνθούν περαιτέρω με το λανσάρισμα της νέας γκάμας ηλεκτρικών SUVs από τις Tesla, Chevrolet, Ford, Jeep και Ram. 

Την ίδια στιγμή, η Ινδία ενδέχεται κι αυτή να επιτύχει το σημείο καμπής, δεδομένων των κινήσεων τόσο της Tesla όσο και των εγχώριων αυτοκινητοβιομηχανιών στην ινδική αγορά.

Αντιθέτως, στη Νορβηγία η ανάπτυξη αυτή επιδεικνύει σημάδια επιβράδυνσης στην «κορυφή του S», μετά από την επίτευξη ποσοστού 80%. 

Υβριδικά αυτοκίνητα

Η ανάλυση του Bloomberg Green αυτή προσηλώνεται μόνο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ορισμένες χώρες, κυρίως ευρωπαϊκές, έχουν ήδη υιοθετήσει μεγάλο αριθμό υβριδικών. Σε αντίθεση, η Κίνα και οι ΗΠΑ αγνόησαν ως επί το πλείστον τα υβριδικά και μετέβησαν κατευθείαν στα ηλεκτρικά. 

Δεδομένου του ότι η κατασκευή υβριδικών αυτοκινήτων δε χρειάζεται τόσο μεγάλη επένδυση σε υποδομές, η αρχική υιοθεσία τους ήταν εξαιρετικά μεταβλητή και δεν υποδείκνυε μία γενικότερη στροφή των καταναλωτικών συνηθειών.

Αυτοκινητοβιομηχανίες

Η συνεχιζόμενη ανάπτυξη στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξαρτάται από την ικανότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών να αυξήσουν τις επενδύσεις τους σε τέτοιου είδους υποδομές και τεχνολογίες χωρίς να έχουν ενδείξεις για ανάλογα αυξημένη ζήτηση. Το κόστος της μετάβασης αυτό πολλές φορές είναι δυσβάσταχτο μέχρι αυτή να ολοκληρωθεί.

Μαζικός εξηλεκτρισμός

Μέχρι τώρα, το 90% των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων προέρχονται από τις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει πως οι χώρες οι οποίες ευθύνονται για το 1/3 των παγκόσμιων πωλήσεων δεν έχουν περάσει ακόμα το σημείο καμπής. Μόλις 4 εκ των 20 χωρών με τον υψηλότερο αριθμό πληθυσμού έχουν μπει σε αυτή τη λίστα.

Σημειωτέον πως, ακόμα κι αν η ζήτηση συνεχίσει την αυξητική της τάση, κανείς δε γνωρίζει εάν οι εξορυκτικές θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτήν, δεδομένων των σπάνιων γαιών οι οποίες είναι απαραίτητες για την κατασκευή των μπαταριών.

Πάραυτα, οι πωλήσεις οχημάτων εσωτερικής καύσης κατέγραψαν υψηλό ρεκόρ το 2017. Οποιαδήποτε ανάπτυξη των πωλήσεων στην βιομηχανία των αυτοκινήτων, πια, οφείλεται στα ηλεκτρικά οχήματα, κάτι το οποίο αναμένεται να συνεχιστεί, σύμφωνα με το BloombergNEF. 

Τα μέτρα στήριξης πολλών κυβερνήσεων παίζουν κι αυτά τον ρόλο τους, μέσω επιδοτήσεων και οικονομικών κινήτρων προς τις επιχειρήσεις αλλά και τους καταναλωτές.

Διαβάστε ακόμη

Με δορυφόρο θα παρακολουθεί η ΑΑΔΕ τα φορτηγά σε όλη την Ελλάδα

Τα μυστήρια του (όχι και τόσο wow) Stephanos, οι Ινδοί αγοράζουν ξενοδοχεία στην Κρήτη, στην Ελούντα γίνεται πάρτι αυθαιρεσίας και όλοι ψάχνουν τον λαγό του Σωκ.

Low cost διεθνείς πτήσεις: Στο 36%, από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, το μερίδιο στην Ελλάδα για το 2023 (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ