Μετά από χρόνια διαμάχης, η σημαντικότερη τιμή πετρελαίου στον κόσμο πρόκειται να αλλάξει οριστικά, επιτρέποντας στις προμήθειες αργού από το δυτικό Τέξας (WTI) να συμβάλλουν στον καθορισμό της τιμής εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου την ημέρα.

Η αλλαγή οφείλεται στο γεγονός ότι το σημείο αναφοράς, το χρονολογημένο μπρεντ, εξαντλείται σιγά-σιγά από το εμπορεύσιμο πετρέλαιο ώστε να μπορέσει να παραμείνει αξιόπιστο. Γι’ αυτό και ο εκδότης του ο S&P Global Commodity Insights – περισσότερο γνωστός στους traders ως Platts – αναγκάστηκε να προβεί σε μια δραματική αναμόρφωση.

Η μετάβαση αυτή χαρακτηρίστηκε από διαμάχες και προκάλεσε πολλή αναστάτωση στους traders φυσικού πετρελαίου. Ήταν όμως απαραίτητη. Η BP ανακοίνωσε κάποια στιγμή ότι το χρονολογημένο μπρεντ υπόκειται σε «όλο και πιο συχνές διαταραχές».

Αλλά το μέλλον του έχει πλέον καθοριστεί. Από τα φορτία του Ιουνίου και μετά, το WTI Midland, πετρέλαιο από το Permian θα γίνει μία από τις λίγες ποιότητες που καθορίζουν το μπρεντ.

Το Bloomberg σταχυολόγησε τα στοιχεία που έχουν μεγαλύτερη σημασία καθώς πλησιάζειαυτή η μετάβαση:

– Το χρονολογημένο μπρεντ, όπως είναι ευρέως γνωστό, συμβάλλει στον καθορισμό της τιμής περίπου των δύο τρίτων του παγκόσμιου πετρελαίου και καθορίζει ακόμη και την τιμή ορισμένων συμφωνιών για το φυσικό αέριο.

Τα κράτη που παράγουν πετρέλαιο, συχνά πωλούν τα βαρέλια τους με μικρά πριμ ή εκπτώσεις στο χρονολογημένο, οπότε οι ακριβείς μηχανισμοί του τρόπου διαμόρφωσής του έχουν σημασία γι’ αυτά. Επιπλέον, ο δείκτης αναφοράς βρίσκεται στο επίκέντρο ενός πολύπλοκου ιστού παραγώγων, διαμορφώνοντας τελικά τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το πετρέλαιο μπρεντ που διαπραγματεύονται στα χρηματιστήρια.
Το χρονολογημένο επηρεάζει ένα πλήθος τιμών πετρελαίου, οπότε ακόμη και το αργό στο Ντουμπάι θα μπορούσε να νιώσει τις επιπτώσεις.

– Οι έμποροι θα μπορούν να προσφέρουν το WTI Midland προς πώληση από την Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ. Θα παραδίδεται στο Ρότερνταμ και στη συνέχεια η τιμή θα συμψηφίζεται με τη χρήση ενός συντελεστή προσαρμογής των ναύλων, σαν να έχει αποσταλεί από τη Βόρεια Θάλασσα.

Ακολουθώντας μια προσεκτική διαδικασία, ο S&P Global Commodity Insights θα αξιολογήσει αν το πετρέλαιο προσφέρεται σε υψηλότερο ή χαμηλότερο επίπεδο από πέντε ποιότητες που καθορίζουν το Dated – Brent (αυτές είναι οι Brent, Forties, Oseberg, Ekofisk or Troll ή BFOET).
Εάν κρίνει ότι το WTI Midland είναι η πιο ανταγωνιστική τιμή που προσφέρεται – ή που πωλείται πραγματικά – τότε θα μπορούσε να ορίσει το Dated.
Έτσι, το WTI Midland θα μπορούσε να επηρεάσει την τιμή που χρεώνει ο πωλητής ενός βαρελιού από τον Ατλαντικό σε ένα διυλιστήριο στην Κίνα.

-Οι υπάρχουσες κατηγορίες με ημερομηνία λήξης, οι οποίες φέρουν το ακρωνύμιο BFOET, είναι στα 80 δολάρια το βαρέλι.

Ένας έμπορος θα μπορούσε να παραλάβει ένα φορτίο WTI Midland στα 79 δολάρια από ένα τερματικό σταθμό στον Κόλπο των ΗΠΑ με 2 δολάρια επιπλέον κόστος παράδοσης στο Ρότερνταμ – πάνω από 6.000 μίλια και περίπου 17 ημέρες πλεύσης.

Ο S&P Global Commodity Insights θα πρέπει να κάνει αυτό το προς παράδοση φορτίο συγκρίσιμο με τις υπάρχουσες ποιότητες.
Για να το κάνει αυτό, θα χρησιμοποιήσει αυτό που αποκαλεί συντελεστή προσαρμογής ναύλου, αφαιρώντας το εκτιμώμενο κόστος μεταφοράς μέσω της Βόρειας Θάλασσας στο Ρότερνταμ. Εάν αυτό ήταν 1 δολάριο το βαρέλι, τότε η τεκμαρτή τιμή FOB του WTI Midland στη Βόρεια Θάλασσα θα ήταν περίπου 80 δολάρια.

Η διαδικασία θα δώσει έμφαση στις εκτιμήσεις του S&P Global Commodity Insights για το κόστος των δεξαμενόπλοιων.

– Ορισμένες αλλαγές έχουν ήδη δρομολογηθεί. Τον Φεβρουάριο, ο S&P Global Commodity Insights άρχισε να αξιολογεί τις προθεσμιακές τιμές με βάση τη νέα αξιολόγηση. Πραγματικά φορτία αργού από τις ΗΠΑ θα μπορούν να συμπεριληφθούν στα νέα δεδομένα από τις αρχές Μαΐου

– Μόνο τον Μάρτιο, περίπου 60 δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν περίπου 1,8 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως αναμένεται να φτάσουν στην Ευρώπη, το υψηλότερο ποσοστό από το 2016, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Κάπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως του WTI Midland θα είναι θεωρητικά επιλέξιμα για ένταξη στο Dated, αν και οι όγκοι μπορεί να είναι οριακοί έως ότου η διαπραγμάτευση των νέων Dated επιταχυνθεί.

– Ποιες είναι οι κύριες ανησυχίες; Κανένα αργό πετρέλαιο δεν είναι πανομοιότυπο και τελικά ο S&P Global Commodity Insights θα πρέπει να αξιολογήσει ακριβώς πώς συγκρίνεται το WTI Midland με άλλες ποιότητες.

Το WTI είναι στην πραγματικότητα ένα μείγμα διαφορετικών αργών καυσίμων. Θα αποτελούσε πρόβλημα εάν ένα φορτίο πετρελαίου – που αγοράστηκε ή πωλήθηκε με σκοπό τον καθορισμό ενός παγκόσμιου σημείου αναφοράς που στηρίζει τις τιμές σε παγκόσμιο επίπεδο – διαπιστωνόταν ότι έχει κάποιο ελάττωμα.

Οι διαχειριστές τερματικών σταθμών στις ΗΠΑ λένε ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Λένε ότι τα 11 εγκεκριμένα από τον S&P Global Commodity Insights τερματικά που θα στέλνουν αργό είναι όλα σε θέση να διασφαλίσουν σταθερά υψηλή ποιότητα για να ταιριάζει στο Dated.

Ένα άλλο ζήτημα είναι τα μεγέθη φορτίου που θα επιτραπεί να συμπεριληφθούν. Στα 700.000 βαρέλια, δεν ανταποκρίνονται στην τρέχουσα πραγματικότητα της εμπορίας πετρελαίου των ΗΠΑ.

Υπήρξε μια πληθώρα από υπερδεξαμενόπλοια που φέρνουν φορτία 2 εκατομμυρίων βαρελιών στον Ατλαντικό. Αυτά δεν θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στον καθορισμό του Dated.

Τέλος, όλες οι ποιότητες της BFOET συνοδεύονται από τα δικά τους προγράμματα φόρτωσης με κάθε φορτίο να έχει το δικό του μοναδικό αναγνωριστικό. Αυτό δίνει στους εμπόρους σαφή ορατότητα σχετικά με την προσφορά πετρελαίου. Αυτό δεν ισχύει ακόμη για το WTI Midland και θα μπορούσε να προκαλέσει κάποια αβεβαιότητα σχετικά με το πόσα φορτία προσφέρονται.

Διαβάστε ακόμη:

Ρομπέρ Γκοσί (Εθνική Ασφαλιστική): Το σχέδιο για την επόμενη μέρα της αρχαιότερης ασφαλιστικής

Στέφεν Ντουκ (Moody’s): «Τι θα κρίνει την απόφαση να αναβαθμίσουμε την Ελλάδα» (pics)

Εφορία: Μαζικό «ξεκαθάρισμα» οφειλών και επιστροφών φόρων για να εκταμιευτούν τα… ρέστα