Μπορεί το Τείχος του Βερολίνου να έπεσε πριν από 34 χρόνια, όμως ένα μέρος της κομμουνιστικής εποχής παρέμενε ζωντανό: Τα τρένα της πόλης. Παρά το πέρασμα των χρόνων, το σύστημα ταχείας διέλευσης S-Bahn του Βερολίνου λειτουργούσε με 22 τρένα που τέθηκαν σε λειτουργία και κατασκευάστηκαν στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, όταν το Βερολίνο ήταν χωρισμένο από το Τείχος.

Το μοντέλο 485, του οποίου το άλλοτε έντονο χρώμα του είχε χαρίσει το προσωνύμιο «κουτάκι κόκα κόλας», μπήκε στο αμαξοστάσιο στις 12 Νοεμβρίου όταν οι συρμοί πραγματοποίησαν τις τελευταίες διαδρομές τους.

Βέβαια, παρότι η υπηρεσία τους ολοκληρώθηκε μέρος τους θα αποκτήσει μία δεύτερη ζωή καθώς θα μετατραπεί σε έπιπλα ή αναμνηστικά. Μάλιστα, διατίθενται καθίσματα από τα θρυλικά βαγόνια του μοντέλου 485, ώστε οι λάτρεις του τρένου να απολαύσουν λίγο παραπάνω τις «ντυμένες» θέσεις του.

Τα τρένα «υπηρέτησαν» για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα για συγκεκριμένο λόγο. Μπορεί στα τέλη της δεκαετίας του 1970 να δόθηκε η εντολή για την κατασκευή τους σε ένα εργοστάσιο λίγο έξω από την πόλη από την Deutsche Reichsbahn της Ανατολικής Γερμανίας, αλλά τα πρώτα μοντέλα ξεκίνησαν τα δρομολόγια στις αρχές του 1990 όταν η διαδικασία της επανένωσης είχε ήδη ξεκινήσει (δοκιμαστικά είχαν πραγματοποιηθεί τη δεκαετία του 1980).

Τα τρένα, τα οποία κινούνταν σε όλη την πόλη και όχι μόνο στον ανατολικό τομέα για τον οποίο είχαν αρχικά παραγγελθεί, παρέμειναν σε λειτουργία επειδή ο σχεδιασμός τους θεωρήθηκε καινοτόμος. Το κέλυφος από αλουμίνιο της σειράς 485 ήταν ελαφρύτερο από τα υπόλοιπα τρένα, ενώ οι εξωτερικές συρόμενες πόρτες του (σε αντίθεση με τις χωνευτές συρόμενες πόρτες) επέτρεπαν περισσότερο χώρο για παράθυρα. Επιπλέον, ήταν σχεδιασμένο έτσι ώστε να ανακτά ενέργεια από το σύστημα πέδησης, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας. Με λίγα λόγια ήταν καινοτόμο ακόμα και σε επίπεδο βιωσιμότητας.

Ωστόσο, το τρένο είχε ελαττώματα όπως το σύστημα εξαερισμού που το καθιστούσε ευάλωτο σε βλάβες κατά τη διάρκεια έντονης χιονοθύελλας και παρά το γεγονός ότι ήταν σε γενικές γραμμές προσβάσιμα σε αναπηρικά αμαξίδια, όταν σταματούσαν δεν βρίσκονταν στο ίδιο επίπεδο με τις αποβάθρες όπως τα σύγχρονα μοντέλα.

Η λειτουργία τους είναι ακόμα καλή, αν αναλογιστεί κανείς ότι έχουν ξεπεράσει κατά πολύ το… προσδόκιμο ζωής τους. Αποσύρθηκαν για να προωθηθεί η σειρά 481, η οποία διαθέτει περισσότερο χώρο για όρθιους επιβάτες και έχει σημαντικές βελτιώσεις, αλλά και η νεότερη σειρά 483/484, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Σεπτέμβριο του 2023. Αρχικά θα καταργούνταν το 2017, καθώς είχαν σημειωθεί προβλήματα σε άλλους συρμούς του στόλου, ωστόσο 22 από αυτά συνέχισαν να κυκλοφορούν.

Η απόσυρσή τους πραγματοποιείται τώρα καθώς δε συμβαδίζουν με το νέο σύστημα ασφαλείας των τρένων που ισχύει για όλο το Βερολίνο. Ωστόσο, οι αρμόδιοι σχεδιάζουν να διατηρήσουν ένα συρμό προσβάσιμο ως έκθεμα στο Γερμανικό Μουσείο Τεχνολογίας.

Photo: Sbahn.berlin/Andreas Greif

Διαβάστε ακόμη

Οι αλλαγές και οι «κόφτες» στην επιδότηση για τις ανακαινίσεις ακινήτων

Deal ΔΕΠΑ Εμπορίας με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για θερμοηλεκτρικό σταθμό στην Αλβανία

Πλειστηριασμοί: Το δρόμο για το σφυρί πήρε το «Lindos Memories» στη Ρόδο (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ