Οι χώρες της ΕΕ εξετάζουν πιο προσεκτικά ποιος κατασκευάζει, κατέχει και εργάζεται σε βασικές υποδομές όπως λιμάνια, πληροφορική και σιδηρόδρομοι — και αυτή η ανησυχία μετατρέπεται τώρα σε μια σειρά νομοθετικών μέτρων που στοχοποιούν χώρες όπως η Κίνα.

Η Σουηδία είναι η τελευταία που έλαβε μέτρα, προτείνοντας αυτή την εβδομάδα να δοθούν στις τοπικές αρχές νέες εξουσίες για να εμποδίσουν «εχθρικές χώρες» από το να υποβάλλουν προσφορές για υποδομές, εάν η συμμετοχή τους θα μπορούσε να απειλήσει την εθνική ασφάλεια.

«Είναι μέρος ενός ζητήματος Άμυνας», δήλωσε Σουηδός αξιωματούχος στο POLITICO, περιγράφοντας τις αυξανόμενες ανησυχίες για χώρες όπως η Κίνα που αποκτούν πρόσβαση σε δημόσιες υποδομές. «Αντιδρούμε πολύ γρήγορα, καθώς διαβλέπουμε τον κίνδυνο εχθρικά κράτη να προσπαθήσουν να διεισδύσουν σε υποδομές όπως λιμάνια, αλλά και λύσεις πληροφορικής και ενεργειακές υποδομές».

Αυτό αποτελεί επίσης ανησυχία στην Πολωνία, την Αυστρία και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, τα οποία βιάζονται να θεσπίσουν μέτρα προστασίας για να εμποδίσουν, ή τουλάχιστον να παρακολουθήσουν, τις επενδύσεις τρίτων χωρών σε βασικές τεχνολογικές και μεταφορικές υποδομές.

Αυτό που επιτάχυνε την κίνηση της Σουηδίας ήταν μια πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ που αφορούσε τουρκικές και κινεζικές εταιρείες που συμμετείχαν σε διαγωνισμό για δύο σιδηροδρομικά έργα. Οι δικαστές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι προμηθευτές από χώρες που δεν έχουν συνάψει συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την ΕΕ δεν απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα με τις εταιρείες της ΕΕ — μια ερμηνεία που η Στοκχόλμη έλαβε ως πράσινο φως και προειδοποιητική ένδειξη.

Οι νέοι κανόνες της Σουηδίας αναμένεται να τεθούν σε ισχύ το 2027. Δεν αναφέρθηκαν συγκεκριμένες περιπτώσεις, αλλά η έρευνα επανειλημμένα υπέδειξε την Κίνα — η οποία βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο παρόμοιων ανησυχιών στην Πολωνία.

Η Βαρσοβία ανησυχεί εδώ και καιρό για το μέγεθος της κινεζικής συμμετοχής στα λιμάνια της. Ένα νέο σχέδιο νόμου που υπέβαλε ο πρόεδρος της χώρας θα «προσαρμόσει τους υφιστάμενους κανονισμούς σχετικά με τη λειτουργία των λιμένων, και ιδίως την ιδιοκτησία ακινήτων που βρίσκονται εντός των ορίων των λιμένων».

Ο πρόεδρος υποστήριξε ότι το τρέχον μοντέλο — κρατικές λιμενικές αρχές που κατέχουν γη και υποδομές και τις εκμισθώνουν μακροπρόθεσμα σε τερματικούς σταθμούς — πρέπει να ενισχυθεί εάν η χώρα θέλει να διατηρήσει τον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων «θεμελιώδους σημασίας για την εθνική οικονομία».

Ο στρατηγός Ντάριους Λούκζακ, πρώην επικεφαλής της Υπηρεσίας Εσωτερικής Ασφάλειας της Πολωνίας και νυν σύμβουλος της Επιτροπής Ειδικών Υπηρεσιών, δήλωσε στα πολωνικά μέσα ενημέρωσης στα τέλη του περασμένου μήνα ότι «οι πιο σημαντικές διατάξεις είναι αυτές που αφορούν την πρόωρη καταγγελία των συμβάσεων αέναης χρήσης».

Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν η νομοθεσία θα ψηφιστεί, καθώς ο πρόεδρος της χώρας είναι γενικά αντίθετος στην κυβέρνηση του πρωθυπουργού Ντόναλντ Τουσκ.

Η Άννα Μιγκέλ Πέντρο, πορτογαλίδα Ευρωβουλευτής του κεντροδεξιού Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, δήλωσε στο POLITICO ότι η αυξανόμενη παρουσία κινεζικών κρατικών εταιρειών σε ευρωπαϊκούς λιμενικούς τερματικούς σταθμούς «δεν αποτελεί μόνο οικονομικό πρόβλημα, αλλά και στρατηγική ευπάθεια».

Αυτές οι ανησυχίες εμφανίζονται στο νέο πακέτο στρατιωτικής κινητικότητας της Ένωσης, το οποίο καλεί τα κράτη μέλη να θεσπίσουν «αυστηρότερους κανόνες σχετικά με την ιδιοκτησία και τον έλεγχο στρατηγικών υποδομών διπλής χρήσης». Ο Επίτροπος Απόστολος Τζιτζικώστας επεσήμανε επίσης την παρουσία της Κίνας στα λιμάνια και δήλωσε ότι θα συμπεριληφθεί στην επικείμενη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αυτά, η οποία αναμένεται το 2026.

Η Αυστρία έχει επίσης εμπλακεί στη συζήτηση μετά την πρώτη κυκλοφορία των τρένων μεγάλων αποστάσεων που κατασκευάστηκαν από τον κρατικό κατασκευαστή CRRC της Κίνας στη γραμμή Βιέννη-Σάλτσμπουργκ, προκαλώντας πολιτική αντίδραση.

Ο αρμόδιος υπουργός της χώρας, Πέτερ Χάνκε, δήλωσε ότι η ΕΕ πρέπει να ενισχύσει τους κανόνες προμηθειών και ψηφιακής ασφάλειας για τις κρατικές αγορές σιδηροδρομικών μέσων, ενώ η Βιέννη σχεδιάζει να προτείνει νέα νομοθεσία πριν από το τέλος του έτους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Βιομηχανιών Προμηθειών Σιδηροδρόμων υποστήριξε ότι οι κανόνες προμηθειών της Ένωσης είναι απομεινάρια μιας προηγούμενης εποχής και ζήτησε από την Επιτροπή να τους επικαιροποιήσει, ώστε οι εταιρείες από χώρες που αποκλείουν τους υποψηφίους της ΕΕ να μην μπορούν να ανταγωνίζονται ελεύθερα για ευρωπαϊκές συμβάσεις.

Οι ερευνητές της Σουηδίας ανέφεραν τους ίδιους κινδύνους. «Οι προμηθευτές τρίτων χωρών χωρίς συμφωνία δεν πρέπει να έχουν πιο πλεονεκτική θέση από ό,τι έχουν σήμερα και από ό,τι έχουν άλλοι προμηθευτές», δήλωσε στους δημοσιογράφους η Ανέλι Μπέργκλουντ Κρόιτζ.

Οι αναθέτουσες αρχές, προσέθεσε, πρέπει να έχουν τη δυνατότητα «να λαμβάνουν υπόψη την εθνότητα των προμηθευτών και να αποκλείουν επιχειρήσεις από εχθρικές χώρες όταν αυτό προστατεύει την εθνική ασφάλεια».

Διαβάστε ακόμη

Η ευκαιρία των € 2 δισ. στο Defence Tech για τις ελληνικές εταιρείες πληροφορικής και οι εξαγορές

ΥΠΕΘΟΟ – ΑΑΔΕ: Παρατείνεται η προθεσμία πληρωμής οφειλών Νοεμβρίου

Λάμψη Bollywood, JLo και πολιτική ελίτ στον γάμο της Ινδής billionaire κληρονόμου Νέτρα Μαντένα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα