Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου και ο μετέπειτα αποκλεισμός των ουκρανικών λιμανιών στη Μαύρη Θάλασσα, προκάλεσαν μια σοβαρή έλλειψη βασικών πρώτων υλών, κάτι που οδήγησε σε εκτόξευση των τιμών. Άλλωστε, η Ουκρανία είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος εξαγωγέας σιταριού στον κόσμο και αποτελεί τον μεγαλύτερο προμηθευτή σε διάφορες χώρες, όπως η Σομαλία, η Συρία, η Λιβύη κ.α.. 

Για έξι μήνες, όλα αυτά έχουν σταματήσει λόγω του πολέμου. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, ωστόσο, Ουκρανία και Ρωσία (με τη μεσολάβηση της Τουρκίας) συμφώνησαν στη δημιουργία ασφαλών θαλάσσιων διόδων για το εμπόριο σιτηρών και λιπασμάτων, με στόχο να αμβλυνθεί ο αντίκτυπος της επισιτιστικής κρίσης.

Καθώς τρία ουκρανικά λιμάνια αναμένεται να επαναλειτουργήσουν, σύμφωνα με δημοσίευμα του Deutsvhe Welle, συνολικά 17 πλοία είναι ήδη έτοιμα να αποπλεύσουν, έχοντας περισσότερους από 600.000 τόνους εμπορεύματος στα αμπάρια τους.  

Η ασφάλιση της Lloyd’s 

Η Ascot, ο ασφαλιστικός βραχίονας της βρετανικής Lloyd’s, ανακοίνωσε ότι θα ασφαλίσει έως και 50 εκατομμύρια δολάρια ανά φορτηγό πλοίο, σε μια προσπάθεια να ενθαρρύνει τις ναυτιλιακές εταιρείες να αναλάβουν το ρίσκο και να ξεκινήσουν τα δρομολόγια από και προς τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Όμως ακόμα υπάρχει φόβος και διστακτικότητα για δυο βασικούς λόγους: την πιθανή ύπαρξη ναρκών στα λιμάνια και τον κίνδυνο ρωσικής στρατιωτικής επίθεσης.  

Ο διευθυντής της Ascot, Κρις ΜακΓκιλ, δήλωσε στο BBC ότι «η εταιρεία θα αποζημιώσει το πλοίο που θα δεχτεί στρατιωτική επίθεση, όμως διατηρεί το δικαίωμα να ακυρώσει όλα τα υπόλοιπα συμβόλαια αμέσως μετά».  Γι’ αυτό πολλοί πλοιοκτήτες ανησυχούν ότι αν στείλουν τα πλοία τους στην Μαύρη Θάλασσα δεν θα μπορέσουν να τα βγάλουν ξανά, παρά τις διαβεβαιώσεις του ουκρανικού στρατού να βοηθήσει στην είσοδο και έξοδό τους. 

Η βρετανίδα υπουργός Εξωτερικών, Λιζ Τρας, καλωσόρισε την κίνηση της Ascot και κάλεσε τον Πούτιν να σεβαστεί τις διελεύσεις και «να επιτρέψει στα πλοία να φύγουν από την Ουκρανία ώστε να μειώσει την τεράστια ζημιά που έχει προκαλέσει ο πόλεμός του στην επισιτιστική ασφάλεια».  

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το πρώτο πλοίο -όποτε κι αν αποπλεύσει- θα κάνει ένα δοκιμαστικό δρομολόγιο. Τα υπόλοιπα πλοία θα ακολουθήσουν αργότερα με τη μορφή κομβόι. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας, Ντιμίτρο Κουλέμπα, δήλωσε ότι «πρέπει να υπολογιστούν τα πάντα για την πρώτη διαδρομή, να εξεταστούν για ξανά δυο και τρεις φορές». 

Ο προορισμός του πρώτου πλοίου δεν έχει γίνει ακόμα γνωστός, όμως ο επικεφαλής της ανθρωπιστικής βοήθειας των Ηνωμένων Εθνών έχει γνωστοποιήσει ότι προτεραιότητα είναι η Σομαλία, καθώς οχτώ περιοχές της χώρας βρίσκονται ήδη στα όρια του λιμού. 

Διαβάστε επίσης: