Η στρατηγική της Κίνας περί «μηδενικής ανοχής» έναντι στην Covid-19, την οποία εφαρμόζει ξανά εδώ και τουλάχιστον έναν μήνα, φαίνεται ότι επηρεάζει δραματικά τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη. Το πρόσφατο παράδειγμα της Σαγκάης, όπου εκατομμύρια άνθρωποι έχουν σταματήσει να εργάζονται και παραμένουν εγκλωβισμένοι στο σπίτι, είναι κάτι παραπάνω από ενδεικτικό. 

Στόχος αυτής της «σκληρής» κυβερνητικής πολιτικής είναι η πλήρης εξάλειψη του ιού στην κοινότητα. Όμως, οι επιπτώσεις στην οικονομία, τη μεταποίηση, το εμπόριο, τον πληθωρισμό και τα τρόφιμα χαρακτηρίζονται ήδη ως μεγάλες, θέτοντας σε κίνδυνο την ανοδική πορεία του ΑΕΠ. 

Οι οικονομολόγοι της κυβέρνησης θεωρούν ότι ο στόχος της φετινής ανάπτυξης (+5,5%) έχει ήδη χαθεί, καθώς η μεταβολή δεν πρόκειται να ξεπεράσει το +5%.  Μια εκτίμηση, η οποία μπορεί να αναθεωρεί εκ νέου επί τα χείρω, αν συνεχιστεί η μεγάλη διασπορά του κορωνοϊού στις κινεζικές μεγαλουπόλεις. 

Ας δούμε, λοιπόν, πώς ακριβώς τα lockdowns έχουν αρχίσει να επηρεάζουν βασικούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας της δεύτερης πιο σημαντικής χώρας για το παγκόσμιο ΑΕΠ.

Εμπορεύματα 

Οι εισαγωγές εμπορευμάτων υπέστησαν σημαντική βουτιά τον Μάρτιο, με τις αγορές φυσικού αερίου να δέχονται το μεγαλύτερο «πλήγμα», υποχωρώντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του 2020. Σημαντικά χαμηλότερές αποδείχθηκαν και οι προμήθειες πετρελαίου – άνθρακα, κάτι που οφείλεται τόσο στις αυξημένες τιμές από τον ουκρανικό πόλεμο όσο κυρίως, στην πτώση της ζήτησης από τα αυστηρά και διαδοχικά lockdownς.  

Μόνο η ζήτηση για αεροπορικά καύσιμα αναμένεται να υποχωρήσει κατά 25.000 βαρέλια ανά ημέρα σε σχέση με πέρυσι, καθώς ήδη οι ημερήσιες πτήσεις στην Κίνα έχουν διολισθήσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών, με λιγότερες από 2.700 ημερησίως. 

Τα εργοστάσια μετάλλων, την ίδια ώρα, αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα τόσο στη μεταφορά όσο και στη παραγωγή, η οποία έχει περιοριστεί αισθητά. Δεν είναι τυχαίο ότι έξι στα 12 εργοστάσια χαλκού στη Σαγκάη έχουν «παγώσει» ή σχεδιάζουν να «παγώσουν» την παραγωγή.  

Στο μεταξύ, η καθίζηση της ζήτησης έχει οδηγήσει τους Κινέζους σε δραματική μείωση των προμηθειών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η οποία στο α’ τρίμηνο διαμορφώθηκε στο -14%. Ας σημειωθεί ότι η Κίνα αποτελεί τον Νο.1 εισαγωγέα LNG παγκοσμίως.  

Λιμάνι

Το ευρύ και παρατεταμένο lockdown στη Σαγκάη έχει προκαλέσει κομφούζιο στο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, με τις ουρές των πλοίων να είναι τεράστιες και να αναγκάζουν αρκετά τάνκερ σε εκτροπή του δρομολογίου τους. Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, τα πλοία που βρίσκονται σε αναμονή (για να «δέσουν» στο λιμάνι) είναι αυξημένα κατά 15% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.  Οι ελλείψεις σε εργαζομένους, άλλωστε, επιβραδύνουν τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και το ξεφόρτωμα των κοντέινερς, ενώ όσα πλοία μεταφέρουν μέταλλα παραμένουν «παρκαρισμένα», λόγω της αδυναμίας μεταφοράς των φορτίων στα εργοστάσια. 

Μεταποίηση 

Ο μεταποιητικό δείκτης PMI έδειξε σημάδια ύφεσης του κλάδου τον Μάρτιο, καθώς μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις επηρεάστηκαν και συνεχίζουν να επηρεάζονται από τις εξελίξεις. Ο δείκτης Caixin, ο οποίος αφορά τις μικρότερες επιχειρήσεις, υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο από το ξέσπασμα της πανδημίας.  

Κάποιες μεγάλες μεταποιητικές εταιρείες προσπαθούν να μείνουν εν λειτουργία, κρατώντας τους εργαζόμενους «εγκλωβισμένους» στα εργοστάσια. Όμως και πάλι, οι εμπορικές συναλλαγές με το εξωτερικό παραμένουν δύσκολες, παρουσιάζοντας ποικίλα προβλήματα. 

Οι εταιρείες ηλιακών πάνελ, επίσης, υφίστανται σημαντικό πλήγμα τόσο σε επίπεδο παραγωγής όσο και σε επίπεδο εγκατάστασης, ενώ εξίσου μεγάλος είναι ο πονοκέφαλος για τους 17,3 εκατομμύρια οδηγούς φορτηγών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες και περιορισμούς στο να μεταφέρουν προϊόντα και να γεμίσουν τα ράφια των καταστημάτων. 

Τεχνολογία  

Ορισμένες τεχνολογικές εταιρείες έχουν αναστείλει την παραγωγή τους, κάτι που επιτείνει το έλλειμμα σε «τσιπάκια» (ημιαγωγούς). Βέβαια, οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς, όπως οι Semiconductor Manufacturing International, Taiwan Semiconductor Manufacturing και Foxconn Technology, έχουν καταφέρει να κρατήσουν ανοιχτά τα εργοστάσια, χάρη στο σύστημα των «εσώκλειστων» εργαζομένων. Μέχρι και χθες, σε κάθε περίπτωση, περισσότερες από 30 εταιρείες στην Ταϊβάν είχαν «παγώσει» την παραγωγή στο μεγαλύτερο ηλεκτρονικό hub της ανατολικής Κίνας, λόγω των περιορισμών του lockdown. 

Αυτοκινητοβιομηχανίες 

Οι πωλήσεις των Ι.Χ. οχημάτων διολίσθησαν κατά 10,9% τον Μάρτιο, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναγκαστεί να περιορίσουν δραματικά την παραγωγή. Το εργοστάσιο της Tesla, για παράδειγμα, συνήθως παράγει 2.000 αυτοκίνητα κάθε μέρα. Σήμερα η παραγωγή είναι… μηδενική, καθώς οι εγκαταστάσεις έχουν κλείσει.  Το ίδιο ισχύει και στη Volkswagen αλλά και στη Nio, το «καμάρι» των Κινέζων στην ηλεκτροκίνηση.

Κατασκευές 

Οι εγχώριες πωλήσεις εκσκαφέων, βασικός δείκτης για τον κατασκευαστικό δείκτη, «βούλιαξαν» κατά 64% τον Μάρτιο, με τις πωλήσεις κατοικιών να υποχωρούν (επίσης) δραματικά, αποτυπώνοντας τις επιπτώσεις των περιοριστικών μέτρων στον ευαίσθητο κλάδο των ακινήτων, ο οποίος διαθέτει υψηλό μερίδιο στη διαμόρφωση του ΑΕΠ. 

Πληθωρισμός 

Τα lockdowns έχουν επιπτώσεις και στον πληθωρισμό, αυξάνοντας το κόστος τροφίμων και θέτοντας σε κίνδυνο την ικανότητα της χώρας να εξασφαλίσει επαρκείς ποσότητες σιτηρών, καθώς οι περιορισμοί θέτουν προσκόμματα στη διαδικασία της εμφύτευσης των νέων σπόρων. Ως απόρροια όλων αυτών, οι τιμές των φρέσκων λαχανικών έχουν ήδη αυξηθεί κατά 17,2% σε σχέση με πέρυσι. 

Διαβάστε επίσης:

Λαγκάρντ: Tι θα γίνει με τα επιτόκια – «Κλειδί» ο πληθωρισμός

«Sell Ethereum»: Άλμα… 1.636% στις αναζητήσεις του Google

Σήμερα οι τελικές προσφορές για την πώληση της Τσέλσι – Πάνω από 2 δισ. το αντίτιμο