Η απόφαση ενός εκ των κολοσσών της παγκόσμιας κρουαζιέρας, της MSC, να χρησιμοποιήσει  από  το 2021  τον  Πειραιά ως home port δηλαδή λιμάνι αφετηρίας από όπου θα ξεκινούν και θα καταλήγουν οι κρουαζιέρες του πλοίου MSC Lirica, είναι ίσως  η πιο αισιόδοξη είδηση που έχει ακούσει ο κλάδος τα τελευταία χρόνια.  Η εξέλιξη του Πειραιά ως λιμάνι βάσης είναι ένα μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί για να υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη.

Σύμφωνα με  τη Διεθνή Ένωση Εταιριών Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association – CLIA),  οι  δαπάνες ανά επιβάτη home-porting εκτιμώνται στα 310 δολάρια και είναι τριπλάσιες από εκείνες ενός επιβάτη που περνάει transit. Επίσης στους λιμένες αφετηρίας επίσης τα κρουαζιερόπλοια ανεφοδιάζονται και εκτελούν μικρές επισκευές, εκεί καταφτάνουν, επιβιβάζονται και αποβιβάζονται οι επιβάτες και το πλήρωμα πριν και μετά το ταξίδι αντίστοιχα, ενώ υπάρχουν και πολλαπλές ωφέλειες στην τοπική οικονομία.

Η ανατολική Μεσόγειος είναι ένας προορισμός θελκτικός για τους βορειοευρωπαίους και τους Αμερικάνους   και η ζήτηση για κρουαζιέρες αυξάνει συνεχώς χρόνο με τον χρόνο. Οπότε ο ανταγωνισμός των κολοσσών αυξάνει παράλληλα. Στην εξίσωση πρέπει να προσθέσουμε και τους περιορισμούς που βάζει από  το 2021 η Βενετία για τον αριθμό και το μέγεθος των κρουαζιερόπλοιων που θα καταπλέουν στα νερά της. Οι εταιρείες κρουαζιέρας αναζήτησαν εναλλακτικές λύσεις μία εκ των οποίων είναι ο Πειραιάς.

Μιλώντας στο «NM» ο Angelo Capurro, Διευθύνων Σύμβουλος της MSC Cruises,  τον οποίο συναντήσαμε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας,  εξήγησε τους λόγους που η εταιρεία πήρε την απόφαση αυτή.

– Κύριε Capurro στη διάρκεια της  διαδικασίας λήψης της απόφασης να επιλέξετε το λιμάνι του Πειραιά ως home port  υπήρχαν θέματα που σας προβλημάτισαν;

–  Δεν υπήρχε κανένας προβληματισμός. Το γεγονός  είναι ότι είδαμε πως υπήρχε και υπάρχει  μεγάλο ενδιαφέρον  για κρουαζιέρες στην ανατολική Μεσόγειο από τη βόρεια  Ευρώπη.  Πιστεύω ότι να το έχεις ως λιμάνι home port  τον Πειραιά είναι πιο βολικό  για όλους όσoι θέλουν να επισκεφθούν τα ελληνικά νησιά, το Ισραήλ και την Τουρκία. Είναι βολικότερο από το να ξεκινούν από ένα πιο μακρινό λιμάνι.  Πιστεύω ότι τα λιμάνια τoυ Νότου  πρέπει να αναπτυχθούν περισσότερο ως homeport.

– Οι εξελίξεις  στη Βενετία  πόσο επηρέασαν την απόφασή σας να έρθετε, να «κατεβείτε»  στον Πειραιά;

– Όπως γνωρίζετε έχουμε πολλά πλοία τα οποία έχουν αφετήριο λιμάνι τη Βενετία, η οποία όμως από το 2021 βάζει περιορισμούς στα κρουαζιερόπλοια. Οπότε ο Πειραιάς είναι μία σοβαρή εναλλακτική επιλογή. Παράλληλα,  μεγαλώνει κάθε χρόνο η αγορά τουριστών που προέρχονται από τις ΗΠΑ  και μάλιστα πολύ γρήγορα. Και οι Αμερικάνοι αγαπούν την Ελλάδα και θέλουν  μετά το τέλος της κρουαζιέρας τους να μείνουν στη χώρα   παρατείνοντας τις διακοπές τους. Θέλουμε να καλύψουμε και  αυτή  την παράμετρο, λοιπόν. Σε κάθε περίπτωση όμως Θα χρειαστούμε την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη στήριξη από την τοπική αγορά και για αυτό είμαστε σε συνεννόηση και συνεργασία με το λιμάνι του Πειραιά».

– Τα έργα για την κατασκευή νέας προβλήτας κρουαζιέρας στον Πειραιά ή για να ακριβολογούμε επέκταση της υπάρχουσας   τα λάβατε υπόψη σας;

«Μετά  τις εξελίξεις στην Βενετία  ο Πειραιάς και τα λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου είναι μία αξιόπιστη λύση. Και τα έργα που αναμένεται να ξεκινήσουν για την κατασκευή της  νέας προβλήτας στο λιμάνι του Πειραιά, που θα μπορεί να φιλοξενεί δύο-τρία νέας τεχνολογίας, μεγάλα κρουαζιερόπλοια θα μας επιτρέψει να εκμεταλλευτούμε καλύτερα τον στόλο μας.Καθώς συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε ως εταιρεία και να εισαγάγουμε περισσότερα πλοία στο στόλο μας, κοιτάζoντας το μέλλον είμαι βέβαιος ότι θα έχουμε μεγαλύτερη παρουσία στην Ελλάδα».

– Είχατε σκεφτεί να  κατασκευάσετε  passenger terminal στον Πειραιά και να το εκμεταλλευτείτε;

– Υπάρχει η Cosco στον Πειραιά και είμαστε  ευχαριστημένοι από την οργάνωση και την εξυπηρέτηση.  Όμως αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία από τις υποδομές για εμάς  είναι, σε αυτή τη φάση, να οργανώσουμε σωστά και να στηρίξουμε την επιλογή μας για τον Πειραιά. Γιατί το να μετακινείς κάθε εβδομάδα 2.500 επιβάτες δεν είναι εύκολο. Αλλά έχουμε την τεχνογνωσία να το υποστηρίξουμε».

– Κύριε Capurro ποια είναι η εικόνα που έχετε  για την κρουαζιέρα στην ανατολική Μεσόγειο;

– Η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο αναπτύσσεται συνεχώς. Όπως βλέπετε,  η MSC ενισχύει  την παρουσία της κάθε χρόνο με ένα επιπλέον πλοίο.   Η ζήτηση είναι μεγάλη. Λάβετε υπόψη σας ότι  ήταν αυξημένη η ζήτηση για κρουαζιέρες στην ανατολική Μεσόγειο  ακόμη και χωρίς την Τουρκία η  οποία δεν ήταν τελευταία χρόνια στα σχέδια των εταιρειών.   Τώρα που μπήκε ξανά στον χάρτη της κρουαζιέρας,  η ζήτηση θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο».

Το MSC Lirica με 992 καμπίνες, θα προσφέρει μια νέα, καινοτόμο κρουαζιέρα επτά  διανυκτερεύσεων σε 23 ξεχωριστές διαδρομές μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου 2021 από τον Πειραιά, στις οποίες θα περιλαμβάνονται οι Μύκονος, Χάιφα (Ισραήλ) Λεμεσός (Κύπρος) Ρόδος και Κουσάντασι (Τουρκία) πριν επιστρέψει στον Πειραιά.

Η MSC Cruises σχεδιάζει να φέρει τους επισκέπτες της στην Αθήνα από τη Βόρεια Ευρώπη μέσα από τις προσφορές MSC Fly & Cruise για να επιβιβαστούν στα πλοία της στο ελληνικό λιμάνι.

Νωρίτερα στη διάρκεια  της παρουσίας των νέων σχεδίων της MSC για τον Πειραιά,  ο  Angelo Capurro, Διευθύνων Σύμβουλος της MSC Cruises δήλωσε: «Από τότε που υποδεχθήκαμε για πρώτη φορά τους καλεσμένους μας στα πλοία μας στην Ελλάδα το 2003, η παρουσία μας στη χώρα αυξήθηκε σημαντικά και θα ήθελα να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μας για την απίστευτη υποστήριξη που παρείχε το ελληνικό ταξιδιωτικό εμπόριο για να μας βοηθήσει να οικοδομήσουμε την επιχείρηση και την επιτυχία μας.

Η σχέση με την ελληνική κοινότητα ταξιδιωτικών πρακτορείων έχει αναπτυχθεί με τόσο θετικό ρυθμό, ώστε όλοι μπορούμε να προσβλέπουμε στη συνεργασία μας για το καλοκαίρι του 2021 που αναμένεται πολυάσχολο, όταν ο Πειραιάς θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο πρόγραμμα κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου με τους επισκέπτες να επιβιβάζονται από εκεί για πρώτη φορά».

Η MSC Cruises είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρία κρουαζιέρας στον κόσμο. Με έδρα τη Γενεύη της Ελβετίας, η MSC Cruises είναι μέρος του Τομέα Κρουαζιέρας του MSC Group, του  ιδιωτικού ομίλου ναυτιλίας και μεταφορών με έδρα την Ελβετία.

Ο στόλος των 17 σύγχρονων και καινοτόμων πλοίων της MSC Cruises είναι από τους πλέον περιβαλλοντικά προηγμένους στη βιομηχανία.

Με  σχέδιο μηχανοργάνωσης χωρίς προηγούμενο στον κλάδο, ύψους 11,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα αυξήσει τον στόλο των πλοίων της  σε 25 πλοία έως το 2027. Επιπρόσθετα, το Τμήμα Κρουαζιέρας της MSC Group επενδύει ακόμα 2 δισ. ε υρώ σε ένα νέο εμπορικό σήμα πολυτελών κρουαζιερόπλοιων, το οποίο θα περιλαμβάνει τέσσερα υπερ-σκάφη αναψυχής, ένα για κάθε έτος μεταξύ 2023 και 2026. Στόχο ο τριπλασιασμός της χωρητικότητας έως το 2027.

Έχει  πρόσβαση σε περισσότερους από 200 προορισμούς σε πέντε ηπείρους και  συγκεντρώνει στα πλοία της  περισσότερες από 180 εθνικότητες.