Στις αρχές του 2024 από την Καβάλα, θα πραγματοποιηθεί ένα πρωτοφανές για τα ελληνικά και ευρωπαϊκά δεδομένα δρομολόγιο μεταφοράς εμπορευμάτων. Το μεγάλο ιπτάμενο όχημα που θα τα μεταφέρει, δεν έχει πιλότο, παρά μόνο χειριστές εδάφους.

Η εταιρεία Dronamics, η πρώτη που έχει λάβει άδεια για μεταφορές cargo με drones στην ΕΕ, δηλώνει πανέτοιμη να ξεκινήσει μια επανάσταση στο χώρο των μεταφορών με το πρώτο της τέτοιο όχημα, το οποίο ονομάζει «Μαύρο Κύκνο». «Η πρώτη εταιρεία cargo drones στον κόσμο» και «Παραδίδουμε την ίδια μέρα».

Έτσι διαφημίζεται η εταιρεία Dronamics που ίδρυσε ο Βούλγαρος μηχανικός Κονσταντίν Ρανγκέλοφ, μαζί με τον αδερφό του, Σβίλεν, το 2014 και κατάφερε να πάρει τα «ΟΚ» από τις ευρωπαϊκές αρχές ασφαλείας πτήσεων, ώστε να μεταφέρει εμπορεύματα με μη επανδρωμένα οχήματα. Ήδη, η βουλγαρική εταιρεία η οποία έδωσε το παρών στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη δημιουργία ενός drone port, δηλαδή της βάσης απογείωσης και προσγείωσης των drones στην Καβάλα και προχωρά στις δοκιμές για τις πρώτες εμπορικές πτήσεις.

Σε πρώτη φάση, τα drones της Dronamics, τα οποία έχουν άνοιγμα φτερών 16 μέτρα και έχουν δυνατότητα μεταφοράς φορτίων μέχρι 350 κιλά, θα εκτελούν αυθημερόν μεταφορές αλληλογραφίας και δεμάτων που αποστέλλονται από εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου. Τα ατού που προσφέρει αυτός ο τρόπος μεταφοράς, είναι πολλά.

Πρώτα-πρώτα το κόστος: Οι υπεύθυνοι της εταιρείας υπόσχονται ότι μια αυθημερόν μεταφορά ενός δέματος κοστίζει ως και 50% χαμηλότερα από την ίδια διαδικασία με αεροπλάνο. Στην πράξη, το κόστος προσδιορίζεται σε λιγότερα από 5 ευρώ ανά κιλό βάρους του δέματος, καθώς από το αυτό αφαιρούνται κόστη καυσίμων, τέλη αεροδρομίων κ.α.. Έπειτα, είναι η ταχύτητα και η διαδικασία.

Η φόρτωση μπορεί να γίνεται γρηγορότερα και ευκολότερα στο drone port της εταιρείας και να παραδίδεται ταχύτατα (κατά κανόνα εντός της ίδιας μέρας) στον προορισμό του, καθώς «παρακάμπτεται» μια σειρά διαδικασιών που σχετίζεται με την ασφάλεια των αεροδρομίων. Η εταιρεία υπόσχεται ότι ο χρόνος μεταφοράς μπορεί να μειωθεί ως και κατά 80%, ενώ, λόγω του μεγέθους των ιπτάμενων μέσων, οι εκπομπές ρύπων είναι μειωμένες κατά 60% σε σχέση με τις άλλες εταιρείες μεταφορών. Το «μόνο» το οποίο χρειάζεται είναι ένας διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης ο οποίος δεν θα είναι μεγαλύτερος από 400 μέτρα.

Και γιατί Καβάλα;

Η πόλη της Βόρειας Ελλάδας επιλέχθηκε από τη Dronamics επειδή αποτελεί ιδανικό port για την εκκίνηση των εργασιών της. Έχει εύκολη πρόσβαση σε λιμάνι και σε αυτοκινητόδρομο, βρίσκεται κοντά στη συμπρωτεύουσα ώστε να αποτελέσει «κόμβο» για την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά κυρίως βρίσκεται σε «γεωστρατηγική» θέση σε ό,τι αφορά τον μελλοντικό σχεδιασμό της Dronamics.

Η με έδρα τη Βουλγαρία εταιρεία, σκοπεύει να ξεκινήσει με ένα μόνο drone, το οποίο αρχικά θα πραγματοποιεί μόνο συγκεκριμένα δρομολόγια, σε συγκεκριμένη γραμμή. Εάν το εγχείρημα πετύχει και πάνε όλα σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο στόλος της εταιρείας σταδιακά θα αυξηθεί και θα επεκταθούμε σε όλη την Ελλάδα, με τελικό στόχο να εξυπηρετούνται οι γρήγορες και φτηνές μεταφορές από και προς όλα τα ελληνικά νησιά.

Η εκκίνηση της δραστηριότητας της Dronamics στην Καβάλα και στη συνέχεια την υπόλοιπη χώρα θα αποτελέσει οδηγό για την πραγματοποίηση πτήσεων σε περισσότερες από 12 χώρες στις οποίες έχει εγκαταστήσει την παρουσία της η Dronamics με το δυναμικό των περίπου 170 ατόμων.

Όχι τυχαία, άλλωστε, αφού έλαβε την ευρωπαϊκή άδεια για μεταφορές ξηρού και νωπού φορτίου με drones, η Dronamics επιδίωξε και πέτυχε συμφωνία με την ελληνικών συμφερόντων εξειδικευμένη στις αεροπορικές μεταφορές φορτίων και handling, Golden Cargo για να εκκινήσει τις δραστηριότητές της πρώτα από την Ελλάδα και στη συνέχεια την Κύπρο.

Θα ακολουθήσει το Ηνωμένο Βασίλειο -όπου έχει ήδη έτοιμες εγκαταστάσεις και τη μητρική της εταιρεία DronamicsGlobal, η οποία αποτιμάται σε περισσότερα από 125 εκατομμύρια ευρώ- η Βουλγαρία και άλλες χώρες. Έχει, άλλωστε, υπογράψει συμφωνίες για την πραγματοποίηση πτήσεων με περισσότερα από 40 αεροδρόμια στην Ευρώπη και 20 στον υπόλοιπο κόσμο.

Έχει δε υπογράψει δύο συμφωνίες με τις εταιρείες Quick Step στην Αυστραλία και Cotessa στη Γερμανία για την κατασκευή και προμήθεια των εξειδικευμένων στη μεταφορά φορτίων drones, ώστε να μεγαλώσει τον στόλο της, όσο θα... μεγαλώνει και το φορτίο που θα διαχειρίζεται η εταιρεία.

Με τα drones -που έχουν το σχήμα των κλασικών μονοκινητήριων αεροπλάνων- να έχουν αυτονομία 2.500 χιλιομέτρων, τελική ταχύτητα 200 χιλιομέτρων ανά ώρα και μέγιστο ύψος πτήσης τα 20.000 πόδια, η «επανάσταση» είναι ότι αυτά δεν είναι ηλεκτρικά όπως οι περισσότερες λύσεις που παρουσιάζονται.

Καταναλώνουν συμβατικά καύσιμα, υδρογόνο, βιοκαύσιμα ή συνθετικά καύσιμα (σήμερα κινείται με αεροπορικού τύπου Ε10 και εντός του έτους θα ξεκινήσει να κινείται με βιοαιθανόλη, ή υδρογόνο), με κινητήρες που είναι εστιασμένοι στην υψηλή απόδοση και τη χαμηλή κατανάλωση -και άρα χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Το πρώτο της μοντέλο ονομάζεται «Μαύρος Κύκνος», λόγω του χρώματός του…

Διαβάστε ακόμη

Δύο σενάρια για επιβολή ειδικού περιβαλλοντικού τέλους

Ο Κικίλιας και το Μαξίμου, ο ΣΥΡΙΖΑ στον αστερισμό του Bob (του μάστορα), το παρεάκι της κονόμας και ο Ιρλανδός γαιοκτήμων του Πόρτο Χέλι 

Ελ. Βενιζέλος: Το Ισραήλ πρώτη ξένη αγορά εκτός Ευρώπης για τον Αύγουστο, πάνω και από τις ΗΠΑ (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ