«Ιδανικό καταφύγιο», αλλά και «παντοτινός προορισμός». Με αυτές τις δύο φράσεις θα μπορούσε να αποδοθεί η σχέση της οικογένειας Dumas με την Ελλάδα, των ανθρώπων δηλαδή που κράτησαν και κρατούν, γενιές τώρα, στα χέρια τους τα ηνία της Hermes, της γαλλικής φίρμας-σύμβολο της απόλυτης πολυτέλειας, που συμπληρώνει φέτος 185 χρόνια παρουσίας στη διεθνή αγορά, πετυχαίνοντας αξιοζήλευτους τζίρους της τάξης των 9 δισ. ευρώ…

Μια σχέση τόσο ακατάλυτη που σφράγισε την πορεία του Ζαν Λουί Ντιμά και της Ελληνίδας συζύγου του Ρένας Γρηγοριάδη τόσο στη ζωή όσο και στον θάνατο, εάν σκεφτούμε ότι τελευταία επιθυμία και των δύο, που «έφυγαν» το 2009 και το 2010, ήταν να ταφούν στα χώματα της αγαπημένης τους Αίγινας.

Εκεί επέστρεφαν κάθε χρόνο και ιδιαίτερα από τότε που το τιμόνι της μυθικής φίρμας ανέλαβαν οι διάδοχοί τους, διαμένοντας επί μήνες, ταυτιζόμενοι με τους κατοίκους του νησιού. Και όπως όλοι μαρτυρούν, δεν υπήρχε τίποτα εξεζητημένο ή, όσο κι αν φαίνεται παράξενο, «πολυτελές» στον τρόπο ζωής τους.

Τους αρκούσε που είχαν την ευτυχία να μοιράζονται το μοναδικό ελληνικό φως, πηγή έμπνευσης τόσο για εκείνον που επί των ημερών του ο γαλλικός όμιλος γιγαντώθηκε, όσο και για εκείνη που διέπρεψε ως αρχιτέκτων εσωτερικών χώρων, διαγράφοντας τη δική της ξεχωριστή καριέρα.

Η Ρένα Ντιμά, που γεννήθηκε το 1937 σε ένα διαμέρισμα στην Αθήνα, με θέα τον Παρθενώνα, ερωτεύτηκε από παιδί το ελληνικό φως. Και δεν το ξέχασε ποτέ, ακόμη κι όταν το 1957 επιβιβάστηκε σε ένα πλοίο για τη Μασσαλία. Η νέα της ζωή στο Παρίσι ξεκίνησε με ορόσημο τη φοίτησή της στην École Nationale Supérieure des Arts Appliqués et des Métiers d’Art. Εκεί γνωρίζει αρχικά τον Φιλίπ Ντιμά, και λίγο αργότερα τον αδελφό του Ζαν-Λουί, με τον οποίο ερωτεύτηκαν, παντρεύτηκαν και απέκτησαν δύο παιδιά, τον Πιέρ-Αλεξίς και τη Σαντρίν.

Μετά την αποφοίτησή της το 1961, επέστρεψε για λίγο στην Ελλάδα, όπου μεταξύ άλλων συμμετείχε στην ομάδα που επιμελήθηκε τον εσωτερικό σχεδιασμό του «Hilton».

Στη συνέχεια αφιερώθηκε στον σχεδιασμό των καταστημάτων της Hermes (μεταξύ αυτών και της Αθήνας) παράλληλα με το προσωπικό της γραφείο, το RDAI (Rena Dumas Architecture Intérieure).

Ο Ζαν-Λουί Ντιμά -πέμπτης γενιάς διάδοχος της οικογένειας- ανέλαβε το 1978 τα ηνία του γαλλικού οίκου και πιστώνεται την απογείωση και τη διεθνοποίησή του. Είναι αυτός που εξέλιξε την Hermes στον σημερινό πανίσχυρο όμιλο εκτοξεύοντας τον τζίρο, ανοίγοντας 300 καταστήματα σε όλο τον κόσμο και διευρύνοντας την προϊόντική γκάμα με κοσμήματα έως και κολόνιες.

Ο Ζαν-Λουί Ντιμά, πέμπτης γενιάς διάδοχος της οικογένειας, ανέλαβε το 1978 τα ηνία του γαλλικού οίκου και πιστώνεται την απογείωση και τη διεθνοποίησή του. Είναι αυτός που εξέλιξε την Hermes στον σημερινό πανίσχυρο όμιλο εκτοξεύοντας τον τζίρο, ανοίγοντας 300 καταστήματα σε όλο τον κόσμο και διευρύνοντας την προϊόντική γκάμα με κοσμήματα έως και κολόνιες

 

Το ορόσημο της Αίγινας

Το αρχοντικό σπίτι του Ζαν-Λουί και της Ρένας Ντιμά στον παραδοσιακό οικισμό Παχιά Ράχη της Αίγινας, ένα χωριό χωρίς καταστήματα και αυτοκίνητα, με αποκατεστημένα τα παλαιά κτίρια, εξακολουθεί να δεσπόζει, ενταγμένο πλήρως στο φυσικό τοπίο.

Η αγάπη για την Ελλάδα και ειδικότερα για την Αίγινα μεταλαμπαδεύτηκε στην επόμενη γενιά, στα παιδιά και τα ανίψια τους, έτσι ώστε οι σημερινοί επικεφαλής του ομίλου να έχουν τα δικά τους «καταφύγια» στο νησί, το οποίο επισκέπτονται πολύ συχνά.

Η ιδιαίτερη σχέση του φημισμένου οίκου με την Αίγινα επισφραγίστηκε κατά κάποιο τρόπο το 2012, όταν, διόλου τυχαία, επελέγη ο αρχαίος ελαιώνας της Παχιάς Ράχης, για τη φωτογράφηση της νέας κολεξιόν, με απαράμιλλο σκηνικό τις αιωνόβιες ελιές. Ηταν, υπό μια άλλη οπτική, και ένας φόρος τιμής στη γη που λάτρεψαν τα δύο εμβληματικά πρόσωπα της Hermes.

Εκεί η ηθοποιός και σκηνοθέτης Σαντρίν Ντιμά γύρισε το φιλμ μικρού μήκους με τον τίτλο «Νόστος» κάνοντας την Αίγινα γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο.

Το αρχοντικό σπίτι του Ζαν-Λουί και της Ρένας Ντιμά στον παραδοσιακό οικισμό Παχιά Ράχη της Αίγινας

 

Η σχέση με την οικογένεια Στράτου

Το νησί του Αργοσαρωνικού ήταν και η αρχή για τη στενότατη σχέση του Ζαν-Λουί Ντιμά και της Ρένας Γρηγοριάδη με την οικογένεια του Φαίδωνα Στράτου και της συζύγου του, διαπρεπούς εικαστικού, Ελένης Πόταγα, οι οποίοι διατηρούσαν τη δική τους οικία στο γειτονικό «Κτήμα Παγώνι».

Μεταξύ τους υπήρχε μια σπάνια χημεία, η οποία εξελίχθηκε σε φιλία και σχέση εμπιστοσύνης.

Η Ρένα Γρηγοριάδη-Ντιμά και η Ελένη Πόταγα, μητέρα της επίσης εικαστικού Δανάης Στράτου (σύζυγος του Γ. Βαρουφάκη), μοιράζονταν, άλλωστε, το πάθος τους για την τέχνη.

Καρπός αυτής της αγάπης των Ντιμά για την Ελλάδα ήταν η απόφαση του Ζαν-Λουί να ανοίξει η Hermes το δικό της κατάστημα στη χώρα μας. Και τι πιο φυσικό από το να εμπιστευτεί τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της νεοσύστατης Hermes Grece στον επιστήθιο φίλο του Φαίδωνα Στράτο, που αποτελούσε έναν από τους πλέον χαρακτηριστικούς εκπροσώπους του λεγόμενου «old money» και της παλιάς μεγαλοαστικής τάξης της Αθήνας.

Το σπίτι του στην οδό Χατζηχρήστου βρίσκεται ακριβώς δίπλα από το Μουσείο της Ακρόπολης και έχει μοναδική θέα προς τον Ιερό Βράχο. Το όνομά του, βέβαια, ήταν ταυτισμένο με την ιστορική Πειραϊκή-Πατραϊκή, τη μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία κλωστοϋφαντουργίας, βάμβακος και έτοιμων ενδυμάτων που ίδρυσε ο πατέρας του Σταμούλης Στράτος μαζί με τον Χριστόφορο Κατσάμπα το 1919.

Αν και τα ηνία της εμβληματικής βιομηχανίας κρατούσε τα κατοπινά χρόνια ο αδελφός του -συγγραφέας και πολιτικός- Χριστόφορος Στράτος, εκείνος από το 1965 μέχρι το 1984 ήταν εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. έχοντας υπό την ευθύνη του τις θυγατρικές της επιχείρησης.

Ο Φαίδων Στράτος, όπως και ο αδελφός του είχε μια τάση προς την πολιτική. Την περίοδο 1975-1985 μάλιστα διετέλεσε μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας. Δηλώνοντας πάντα φιλελεύθερος, δεν προκάλεσε έκπληξη το γεγονός ότι άσκησε δημόσια σκληρή κριτική στον γαμπρό του Γιάνη Βαρουφάκη για τους χειρισμούς του στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές το «ταραγμένο» 2015.

Ο Φαίδων Στράτος με την εικαστικό σύζυγό του Ελένη Πόταγα και την κόρη τους Δανάη, σύζυγο του Γιάνη Βαρουφάκη – Η οικογένεια Στράτου είχε στενές φιλικές σχέσεις με τους Ντιμά

Το opening το 2005

Ο ελληνικός βραχίονας του γαλλικού brand άνοιξε το εμβληματικό κατάστημα στη διασταύρωση των οδών Σταδίου και Βουκουρεστίου τον Νοέμβριο του 2005.

Λίγους μήνες νωρίτερα είχε συγκροτηθεί το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, όπου έδωσαν το «παρών» ο «πατριάρχης» του ομίλου Ζαν-Λουί Ντιμά, ο επίτιμος πρόεδρος της Alpha Bank Γιάννης Kωστόπουλος και ο Φαίδων Στράτος, ως διευθύνων σύμβουλος. Θέση που διατήρησε μέχρι τις αρχές του 2019 -λίγους μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο, έφυγε από τη ζωή-, όταν και τον διαδέχθηκε η υπεύθυνη του ομίλου για την Ιταλία, -τη δεύτερη σημαντικότερη αγορά για την Hermes μετά τη Γαλλία-, την Τουρκία, τώρα και την Ελλάδα, Φραντσέσκα ντι Καρόμπιο.

Ο Φαίδων Στράτος, διευθύνων σύμβουλος της Hermes Grece, θέση που διατήρησε επί 14 χρόνια μέχρι τις αρχές του 2019, με τη διάδοχό του Φραντσέσκα ντι Καρόμπιο

Mπορεί ο Φαίδων Στράτος να παρέμεινε αμετακίνητος επί 14 συναπτά έτη, αλλά δεν συνέβη το ίδιο και με τους προέδρους της Hermes Grece. Tην πρώτη περίοδο και μέχρι το Iούλιο του 2009 τη θέση κατείχε ο Κριστιάν Μπλανσάρ. Mετά ανέλαβε τα ηνία ο Wilfrid Gerard, που κρατήθηκε και στις τρεις ανασυγκροτήσεις του Δ.Σ. οι οποίες ακολούθησαν, με τελευταία τον Mάιο του 2013. Πέντε μήνες αργότερα, υπήρξαν νέες αλλαγές και μετά την παραίτηση του Gerard, τη θέση ανέλαβε η Τζουλιέτ Στράισενμπεργκερ. Εκτοτε και μετά από μια περίοδο συχνών εσωτερικών «ανασχηματισμών» και ανακατατάξεων, επήλθε μια σταθερότητα.

Και η Στράισενμπεργκερ, όμως, αρκετά αργότερα, τον Ιούνιο του 2021, παραιτήθηκε από προέδρος, ενώ τη διαδέχθηκε ο Florian Craen. Ετσι σήμερα η Hermes Grece διοικείται από πενταμέλες Δ.Σ. στο οποίο συμμετέχουν, εκτός από τους δύο επικεφαλής Φλοριάν Καέ και Φραντσέσκα ντι Καρόμπιο, ο Πιερ-Αλεξίς Νιμά και ο Νικολά Μαρτέν.

Ο Ζαν-Λουί Ντιμά και η Ρένα Γρηγοριάδη. Τελευταία επιθυμία και των δύο, που «έφυγαν» το 2009 και το 2010, ήταν να ταφούν στα χώματα της αγαπημένης τους Αίγινας

Οι «χρυσές» επιδόσεις της Hermes Grece

Πάντως, εάν κάτι χαρακτηρίζει την ελληνική θυγατρική είναι ότι, κόντρα στις συνέπειες της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, παρέμεινε σταθερά κερδοφόρα καταγράφοντας αυξανόμενες πωλήσεις.

Αρκεί να αναφερθεί ότι το 2008, όταν η χώρα έμπαινε στο «σκοτεινό τούνελ», ο τζίρος της Hermes Grece ήταν στα 4,8 εκατ. ευρώ, ενώ στη συνέχεια αυξήθηκε στην περιοχή των 6 εκατ. ευρώ. Δείχνοντας την, αν μη τι άλλο, αξιοσημείωτη αντοχή μιας εταιρείας που απευθύνεται φυσικά σε συγκεκριμένο target group, το οποίο μπορεί να πληρώσει αστρονομικά ποσά για τα είδη της. Και δεν μιλάμε μόνο τις διάσημες -χειροποίητες φυσικά- τσάντες Birkin και Kelly, για τις οποίες οι λίστες αναμονής φτάνουν ακόμη και κάποια χρόνια, αλλά για τα πιο «προσιτά» προϊόντα, όπως τα περίφημα μεταξωτά μαντίλια που κοστίζουν 480 ευρώ, τα παντελόνια των 2.000 ευρώ, ακόμη και τα παπούτσια που ξεκινούν από 1.000 ευρώ και φτάνουν μέχρι και 4.250 ευρώ…

Τα τελευταία χρόνια, η Hermes Grece πέτυχε ακόμη πιο ανοδικές επιδόσεις με τον τζίρο, το 2019, την τελευταία χρήση προ της πανδημίας, να ανεβαίνει στα 10,66 εκατ. ευρώ (από 9,27 εκατ. έναν χρόνο πριν) και τα καθαρά κέρδη στο 1,6 εκατ. (έναντι 1,43 εκατ.).

Το 2020 με την έλευση της πανδημίας ούτε η Hermes έμεινε ανεπηρέαστη, καταγράφοντας πάντως τις μικρότερες απώλειες σε σύγκριση με τα άλλα luxury brands.

Ετσι, ο κύκλος εργασιών της Hermes Grece για το 2020 έκλεισε στα 7,63 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 28,49%, με τα καθαρά αποτελέσματα (μετά από φόρους) να διαμορφώνονται σε κέρδη 434.826 ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 72,81%.

Χαρακτηριστικό είναι πάντως το γεγονός ότι η Hermes Grece έλαβε στις 19/11/2020 και στις 15/12/2020 χρηματοδότηση κεφαλαίου κίνησης ύψους 500.000 και 550.000 ευρώ αντίστοιχα από τη μητρική Hermes International (με μέσο επιτόκιο 0,4 %). Αυτός ήταν και ο μόνος δανεισμός της εταιρείας, ο οποίος αποπληρώθηκε μάλιστα εντός του 2021.

Οπως τονιζόταν από πλευράς της διοίκησης του ελληνικού βραχίονα, «η έναρξη του 2020 βρήκε την εταιρεία με υψηλούς στόχους αναμένοντας περαιτέρω αύξηση των πωλήσεων και της λειτουργικής της κερδοφορίας. Ωστόσο, οι εξελίξεις αναφορικά με την εξάπλωση της πανδημίας του COVID-19 από τις αρχές Μαρτίου 2020 επηρέασαν αρνητικά τη δραστηριότητά της».

Παρ’՚όλα αυτά, η εταιρεία έδωσε έστω και μικρό μέρισμα ύψους 351.333,54 ευρώ από τα κέρδη της χρήσης 2020, όταν το προηγούμενο έτος είχε καταβάλει μέρισμα 1,45 εκατ. ευρώ (για το 2019) και νωρίτερα 1,42 εκατ. ευρώ (για το 2018).

Το ζεύγος Ντιμά με την κόρη τους ηθοποιό και σκηνοθέτη Σαντρίν Ντιμά, που γύρισε το φιλμ μικρού μήκους «Νόστος» κάνοντας την Αίγινα γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο

Το «τρίποντο» του 2021

Η επίδοση της Hermes Grece κατά το 2021 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και «τρίποντο», δεδομένου ότι η εταιρεία βελτίωσε όλα τα κρίσιμα μεγέθη (κύκλος εργασιών, μεικτό και καθαρό κέρδος, ταμειακά διαθέσιμα), αφήνοντας πίσω της τις συνέπειες της πανδημίας.

Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 11.039 εκατ. ευρώ, έναντι 7,63 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 44,71%, ενώ το μεικτό κέρδος επί των πωλήσεων κυμάνθηκε στο 45,15% έναντι 36,14% προηγουμένως. Το εντυπωσιακό, όμως, είναι η καθαρή κερδοφορία που εκτοξεύθηκε στο 1,91 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 340,16%…

Ο γιος Πιέρ-Αλεξίς Ντιμά (δεξιά) εγκαινιάζει το κατάστημα του Μπέβερλι Χιλς

Ετσι, στις 30 Μαΐου 2022, το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε να προτείνει τη διανομή μερίσματος ύψους 1,92 εκατ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, η Hermes Grece που συμπληρώνει φέτος 17 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, όχι μόνο δικαιώνει την επιλογή του Ζαν-Λουί Ντιμά, αλλά ενισχύει περαιτέρω τα μεγέθη της. Αποτελώντας, παρά το ένα και μοναδικό της κατάστημα στη χώρα μας, τον απόλυτο προορισμό για όσους αντέχουν οικονομικά να αποζητούν την αξεπέραστη ποιότητα και το μοναδικό στυλ των προϊόντων της.

Διαβάστε ακόμη

HERMES: Οι ελληνικές «ρίζες» και οι «χρυσές» business για το σύμβολο του απόλυτου luxury (pics)

Η ζωή μετά το exit – Nέο ξεκίνημα με νέα projects μετά την εξαγορά των εταιρειών τους

Πιο πάνω και από το 2019 ο Αύγουστος και στα airbnb (πίνακας)