Με την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για το πρόγραμμα ναυπήγησης 4 νέων φρεγατών ύψους περίπου 4 δισ ευρώ και αναβάθμισης των παλαιών τύπου ΜΕΚΟ να εκκρεμεί, οι Αμερικανοί της Lockheed Martin επιχειρούν να διαμορφώσουν μία ευρεία συμμαχία ελληνικών επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν στο πρότζεκτ στην περίπτωση που πάρουν τη δουλειά.

Μία συμμαχία που θα ενισχύσει περαιτέρω την επιχειρηματολογία των Αμερικανών ότι οι δαπάνες για το μεγαλύτερο ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα της τελευταίας 20ετίας θα ωφελήσουν σε μεγάλο βαθμό την ελληνική παραγωγή και τον εγχώριο αμυντικό, τεχνολογικό και ναυπηγικό κλάδο που θα κληθεί σε συμπαραγωγή.

Απ’ τα μέχρι τώρα στοιχεία που κοινοποίησε η ίδια η Lockheed Martin στη… «φρεγάτα» της καλεί να μπουν εταιρείες γνωστών επιχειρηματιών. Συγκεκριμένα στα ονόματα των εταιρειών που φιγουράρουν ως συνεργάτες της Lockheed Martin για το τεράστιο project είναι, μεταξύ άλλων, η ΜΕΤΚΑ και η Intracom Defence Electronics. Πρόσφατα, μάλιστα, υπήρξε συνάντηση των στελεχών της Lockheed Martin και των διευθυντικών στελεχών των εταιρειών Oceanking Technical and Trading, Intracom Defense Electronics, Endeavor Integrated Solutions, Akmon, METKA, Aeroservices και ALS Naval Ship Design για την υποστήριξη του προγράμματος αναβάθμισης του Π.Ν.

Από την πρόσφατη συνάντηση των στελεχών της Lockheed Martin και των διευθυντικών στελεχών των εταιρειών Oceanking Technical and Trading, Intracom Defense Electronics, Endeavor Integrated Solutions, Akmon, METKA, Aeroservices και ALS Naval Ship Design για την υποστήριξη του προγράμματος αναβάθμισης του Π.Ν.

Η ΜΕΤΚΑ αν και είναι γνωστή περισσότερο για τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα, τα ενεργειακά projects και τα έργα στη βαριά βιομηχανία που αναλαμβάνει, τις τελευταίες δεκαετίες έχει αναπτύξει δραστηριότητα και στον τομέα της Άμυνας. «Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία αναλαμβάνει και υλοποιεί, ως υπεργολάβος, έργα συμπαραγωγής και κατασκευής με κορυφαίους διεθνείς προμηθευτές αμυντικού εξοπλισμού, διαθέτοντας ιδιαίτερη εμπειρία στους τομείς των χερσαίων αμυντικών συστημάτων και των υποβρύχιων», όπως ενημερώνει η ίδια η εταιρεία.

Η Intracom Defence Electronics, θυγατρική του ομίλου Intracom επίσης θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές αμυντικών ηλεκτρονικών συστημάτων με προηγμένη τεχνολογική υποδομή, και διεθνείς στρατηγικές συμμαχίες που την έχουν βοηθήσει πλέον να παράγει το 95% του κύκλου εργασιών της απ’ τις πωλήσεις που πραγματοποιεί στο εξωτερικό.

Το «παρών» δίδεται επίσης και από την ΑΚΜΩΝ ΑΕ του κ. Τάσου Ροζολή, Προέδρου του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1988, «εξειδικεύεται στα ηλεκτρονικά αμυντικά συστήματα και παράλληλα ενεργεί ως αντιπρόσωπος / τεχνικός σύμβουλος σε αλλοδαπές και εγχώριες εταιρείες για την προώθηση και την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις», όπως αναφέρει η ιστοσελίδα της.

Με τη Lockheed Martin κατεβαίνει και η Aeroservices ΑΕ που ίδρυσαν το 1993 οι κ.κ. Δημήτρης Δάφνης και Στέλιος Μελαχροινός. Μία εταιρεία που ειδικεύεται στα ιπτάμενα μέσα και σήμερα είναι μεταξύ άλλων ο πιστοποιημένος εγχώριος επισκευαστικός φορέας των ελικοπτέρων Sikorsky του ομίλου Lockheed Martin. Με αυτό το ρόλο εξάλλου έχει αναλάβει και την συντήρηση και αναβάθμιση των 11 ελικοπτέρων Aegean Hawk S-70 του Πολεμικού Ναυτικού παραδίδοντας πρόσφατα στην ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων το πρώτο εξ αυτών σε επίσημη εκδήλωση, παρουσία του Αμερικανού πρέσβη και στελεχών της Lockheed.

Οι Αμερικανοί, όπως γνωστοποίησαν, συνεργάζονται και με δύο εταιρείες που ειδικεύονται στο ναυπηγικό σχέδιο και τη ναυπηγική μηχανική.

Η πρώτη είναι η Oceanking των κ.κ. Κώστα Χασιώτη και Πάνου Γιαννούλη. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1989 και έχει ως βάση τον Πειραιά, καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που ξεκινά απ’ το ναυπηγικό σχέδιο, και την κατασκευή, έως τη διαχείριση και την υποστήριξη.

Η δεύτερη είναι η ALS Naval Ship Design, μία ελληνική σχεδιαστική ομάδα που συγκροτήθηκε το 2010 υπό τον κ. Ιωάννη Τζαγκαράκη. Η εταιρεία μάλιστα παρουσίασε πρόσφατα στην Επιτροπή Άμυνας της βουλής αλλά και το ΥΕΘΑ τα δικά της σχέδια για τη νέα ελληνική φρεγάτα.

Τέλος, μεταξύ των Ελλήνων «συμμάχων» που φρόντισε να αποκαλύψει η Lockheed Martin στις διεκδικήσεις της είναι και ο κ. Γιώργος Κοκκάλας, εκ των βασικών μετόχων της «Νεώριο Συμμετοχών» (σ.σ. γιος του εκλιπόντος Κωνσταντίνου Κοκκάλα), μέσω της εταιρείας του Endeavor Integrated Solutions.

Τα ναυπηγεία και ο παράγοντας… Προκοπίου

Και εδώ φυσικά τίθεται και το μείζον ζήτημα. δηλαδή που μπορεί να γίνει η ναυπήγηση των τριών εκ των τεσσάρων φρεγατών που υπόσχεται η Lockheed Martin εφόσον πάρει το συμβόλαιο… (σ.σ. η πρώτη έχουν πει ότι θα ναυπηγηθεί στις εγκαταστάσεις της Fincantieri στην Ιταλία ώστε να λάβουν την τεχνογνωσία οι Έλληνες ναυπηγοί). Αν και μέχρι πρόσφατα οι ίδιοι δήλωναν ότι συζητούν με δύο ελληνικά ναυπηγεία, τελικά φαίνεται πως η εξαγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά απ’ τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου οδηγεί σε εξελίξεις.

Και τούτο διότι φρόντισε ο Αμερικανός πρέσβης κ. Τζέφρι Πάιατ να προσκαλέσει τον κ. Προκοπίου και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά στην ευρεία αυτή «συμμαχία». «Γνωρίζω ότι η Lockheed Martin είναι πρόθυμη να συμμετάσχει στην αναγέννηση της Ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, και είναι απολύτως σύμφωνη να συνεργαστεί με τον Γιώργο Προκοπίου, έναν σπουδαίο φίλο των Ηνωμένων Πολιτειών, ο οποίος μόλις απέκτησε τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Πάιατ στη δήλωση του που συνοδεύει το ανακοινωθέν της αμερικανικής εταιρείας.

«Η Lockheed Martin έχει συνεργαστεί σε παγκόσμιο επίπεδο με κατασκευαστές πλοίων ώστε να παρέχει δυνατότητες με τη συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας», δήλωσε απ’ την πλευρά του ο Tom Rowden, Αντιπρόεδρος Διεθνούς Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Lockheed Martin. Και συμπλήρωσε: «Με την ελληνική βιομηχανία ως στρατηγικό εταίρο, είμαστε πεπεισμένοι, ότι, από κοινού, όχι μόνο παρέχουμε αξεπέραστες δυνατότητες στο Πολεμικό Ναυτικό, αλλά παράλληλα συμβάλλουμε στην ανοικοδόμηση μιας ιστορικής ναυπηγικής βιομηχανίας, όπως είναι αυτή της Ελλάδας».

Ο νέος τύπος φρεγάτας που προτείνει η αμερικανική εταιρεία προς το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ονομάζεται Hellenic Future Frigate ή HF2. Πρόκειται για σκάφος πολλαπλών αποστολών δεύτερης γενιάς, που βασίζεται σε συστήματα δοκιμασμένα από το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, προερχόμενα από τις Arleigh Burke DDG και FREEDOM class LCS.

Διαβάστε ακόμη:

«Πετζετάκις» – Η πρώτη ελληνική πολυεθνική: Από το ένδοξο παρελθόν στο θλιβερό παρόν (pics)

Στα όριά του για δεύτερη μέρα το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας

Εμβολιασμοί: Ορόσημο για το σχέδιο «Ελευθερία» η 15η Αυγούστου – Ποιοι θα κάνουν την τρίτη δόση