Το όνομα Kafea Terra μπορεί να μη λέει πολλά στους μη γνώστες της αγοράς του καφέ. Ωστόσο, το επιχειρηματικό δημιούργημα του Γιάννη Ιωσηφίδη και της Νιόβης Καλλέργη, που ξεκίνησε πριν από 35 χρόνια στον Πειραιά, είναι αυτό που ουσιαστικά συνέβαλε όσο κανείς άλλος ώστε το ελληνικό κοινό να μάθει τον espresso. Φτάνει να αντιληφθεί κάποιος ότι πρόκειται για την εταιρεία που λάνσαρε στις αρχές του ’90 τη συνταγή του «freddo» που τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει κατά κράτος στην αγορά HORECA.

Η εταιρεία, που παράγει στο εργοστάσιο της προϊόντα καφέ με το brand Dimello αλλά και αντιπροσωπεύει και διακινεί -από την ίδρυσή της το 1988- τα προϊόντα του γνωστού ιταλικού οίκου illycaffe SpA, ξεκινά πλέον ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της. Ενα κεφάλαιο που συνοδεύεται από σχέδιο επέκτασης εντός και εκτός συνόρων, στο πλαίσιο του οποίου γίνονται σημαντικές επενδύσεις, αλλά και μία διοικητική μετάβαση, καθώς πλέον η δεύτερη γενιά της οικογένειας έχει πιάσει το τιμόνι μιας εταιρείας που από ένα μικρό εμπορικό γραφείο έχει εξελιχθεί πλέον σε βιομηχανία, κάνοντας πριν χρόνια την αρχή για την παραγωγή «ελληνικού espresso».

Για τον Ιορδάνη Ιωσηφίδη, ο οποίος πλέον έχει αναλάβει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, το στοίχημα είναι μεγάλο. Ωστόσο, το γεγονός ότι έχει μεγαλώσει μέσα στην εταιρεία αλλά και η στήριξη των γονέων του τού προσφέρουν τη σιγουριά ότι η πορεία επιτυχίας των 35 χρόνων δεν θα διαταραχθεί και τα φιλόδοξα σχέδια του μέλλοντος μπορούν να υλοποιηθούν. Σε αυτά περιλαμβάνονται η επέκταση στο εξωτερικό, όπου ήδη είναι σε εξέλιξη μια προσπάθεια, αλλά και η ενίσχυση της παρουσίας στα λεγόμενα specialties, που αποτελεί και νέο πεδίο ανταγωνισμού στην αγορά.

«Η στρατηγική μας είναι να επικεντρωνόμαστε στον καφέ. Και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, απλώς με κάποιες αλλαγές», λέει ο κ. Ιωσηφίδης, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο εισόδου σε κατηγορίες προϊόντων που διασυνδέονται με τον καφέ. «Τα δύο βασικά μας μπραντ, Dimello και Illy, εξακολουθούν να έχουν προτεραιότητα, μια και θεωρούμε ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης ακόμα. Από εκεί και έπειτα, έχουμε και κάποια πιο μικρά μπραντ, όπως τον καφέ Distillo και Area51, που θέλουμε να τα αναπτύξουμε. Είναι μπραντ στη specialty κατηγορία καφέ, που τελευταία αποκτά το δικό της κοινό». Βέβαια ο ίδιος δεν θεωρεί ότι οι πιο εξειδικευμένοι και premium καφέδες θα γίνουν το mainstream της αγοράς, όπως εκτιμούν μερικοί.

Σήμερα το 95% του τζίρου της Kafea Terra γίνεται από τα δύο πιο αναγνωρίσιμα μπραντ (Illy, Dimello). Επίσης το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου εξακολουθεί να γίνεται από τα σημεία HORECA και όχι τόσο μέσα από το κανάλι της λιανικής. Κάτι ωστόσο που φιλοδοξεί να αλλάξει σε έναν βαθμό η διοίκηση της εταιρείας μέσα από το επαναλανσάρισμα της κάψουλας Dimello. «Στο κανάλι της λιανικής μπήκαμε περίπου πριν από πέντε χρόνια, με τον Dimello. Εκεί που ξεκινήσαμε με έναν τζίρο περίπου 5 εκατ. ευρώ, πλέον φέτος όλα δείχνουν ότι θα φθάσουμε τα 13 εκατ. ευρώ, περίπου δηλαδή το 12% του τζίρου μας. Δεν είναι πολύ, όμως δεν είναι και λίγο εάν αναλογιστεί κανείς την εξέλιξη. Είμαστε leader στον αλεσμένο espresso. Επίσης μπήκαμε στην αγορά του φίλτρου και πάμε καλά, ήδη είμαστε ο τρίτος μεγαλύτερος “παίκτης” μετά τη Jacobs και την ιδιωτική ετικέτα. Το μεγάλο στοίχημα όμως είναι η κάψουλα. Εκεί ίσως καθυστερήσαμε έναντι του πολυεθνικού ανταγωνισμού και μείναμε πίσω. Είναι όμως μία μεγάλη κατηγορία στην οποία ποντάρουμε και γι’ αυτό ετοιμάζουμε το επαναλανσάρισμα», σημειώνει.

Τονίζει βέβαια πως η HORECA εξακολουθεί να είναι η αγορά-ρυθμιστής για την εταιρεία. «Θα συνεχίσουμε να δίνουμε μεγάλο βάρος σε αυτή», λέει ο κ. Ιωσηφίδης. «Θεωρούμε ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια ακόμα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, παρά την αύξηση του ανταγωνισμού», επισημαίνει.

Οι εξαγωγές

Το κομμάτι των εξαγωγών αποτελεί έναν από τους τομείς στους οποίους θα επενδύσει η Kafea Terra. «Είναι κάτι που ξεκινήσαμε πριν από 5-6 χρόνια με αρκετή καθυστέρηση. Ωστόσο, από πρόπερσι άρχισε να φέρνει αποτελέσματα. Φέτος περιμένουμε να κάνει 3 εκατ. ευρώ τζίρο, περίπου το 3%. Στόχος είναι στην πενταετία να φθάσει το 10% επί του κύκλου εργασιών μας. Ηδη έχουμε ανοίξει θυγατρικές σε Αγγλία, Κύπρο και Βουλγαρία και παράλληλα έχουμε 20 διανομείς σε άλλες χώρες, κυρίως Βαλκάνια και Μ. Ανατολή, που φθάνουν ως τη Ν. Ζηλανδία!», λέει ο κ. Ιωσηφίδης. Οπως εξηγεί, προτεραιότητα και εκεί έχει δοθεί στη HORECA με βάση το μοντέλο που έχει ακολουθήσει η Kafea Terra επί δεκαετίες στην Ελλάδα. Αυτό δηλαδή του συνεργάτη και όχι του απλού προμηθευτή.

Οι επενδύσεις

Προκειμένου να επιτευχθούν όλα αυτά, η εταιρεία τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις με αιχμή τις παραγωγικές της δυνατότητες και τα logistics, τις οποίες, όπως λέει ο κ. Ιωσηφίδης, θα συνεχίσει. Ηδη τα τελευταία τέσσερα χρόνια επενδύθηκαν περίπου 27 εκατ. ευρώ θέτοντας τις βάσεις εξέλιξης της Kafea Terra σε μια σύγχρονη βιομηχανία επεξεργασίας και συσκευασίας καφέ. Το νέο πενταετές επενδυτικό πλάνο, που διαμορφώνεται αυτή την εποχή, πιθανόν να φθάσει τα 10 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Ιωσηφίδη.

Στον νέο κύκλο επενδύσεων περιλαμβάνονται: η δημιουργία υποκαταστήματος (γραφεία, αποθήκη logistics, μονάδα service) στη Θεσσαλονίκη, που μόλις ολοκληρώθηκε, νέες εγκαταστάσεις στο Μαρκόπουλο όπου θα δημιουργηθεί μονάδα service και αποθήκη logistics, προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024, επέκταση του εργοστασίου στην Παιανία (απ’ όπου οι αποθηκευτικοί χώροι θα μετακινηθούν στο Μαρκόπουλο) με νέα μονάδα καβουρδίσματος, ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024 και προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, που αναμένεται να καλύψουν το 50% του συνόλου των ενεργειακών αναγκών του εργοστασίου και των κεντρικών γραφείων της εταιρείας.

«Γενικώς τα logistics και οι μονάδες παραγωγής αποτελούν προτεραιότητα των επενδύσεών μας», λέει ο κ. Ιωσηφίδης, σπεύδοντας να επισημάνει επίσης πως οι ετήσιες επενδύσεις της εταιρείας σε μηχανές καφέ που χορηγεί στους πελάτες της θα αυξηθούν πάνω από τα 4,5 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα.

Η συνεργασία με την Illy

Το νέο επενδυτικό σχέδιο εξάλλου καταρτίζεται με τη σιγουριά της συνεργασίας με την ιταλική illycaffe SpA. «Μόλις ανανεώσαμε το 5ετές συμβόλαιό μας, οπότε η συνεργασία μας, που μετρά 35 χρόνια, θα συνεχιστεί κανονικά», λέει ο ίδιος. «Είναι μία εξαιρετική συνεργασία που βοήθησε εμάς ώστε να γίνουμε η εταιρεία που είμαστε τώρα, αλλά ήταν ιδιαίτερα επωφελής και για τους Ιταλούς. Σκεφτείτε ότι ως πριν από τρία χρόνια ήμασταν ο μεγαλύτερος αντιπρόσωπός τους στον κόσμο, ξεπερνώντας σε όγκους ακόμα και τη θυγατρική που είχαν στήσει στις ΗΠΑ. Σήμερα είμαστε ο Νο 2, αφού και οι Αμερικανοί άρχισαν να πίνουν espresso!».

Επιδόσεις

Παρά τις προκλήσεις που κρύβει και η φετινή χρονιά, η ανάπτυξη της Kafea Terra συνεχίζεται. «Μέχρι στιγμής φέτος κινούμαστε με έναν ρυθμό +17%, τον οποίο για να είμαι ειλικρινής δεν περιμέναμε. Η εκτίμησή μας ήταν για 10%-12%. Το HORECA έχει επιδράσει 80% στο να έχουμε αυτή την ανάπτυξη και από 10% περίπου η λιανική και οι εξαγωγές. Πιστεύω ότι η χρονιά θα κλείσει με περίπου +15%», σημειώνει ο ίδιος.

Κάτι που σημαίνει ότι ο κύκλος εργασιών της εταιρείας θα κυμανθεί στα 110 εκατ. ευρώ περίπου, από 96 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022 ή περίπου στα 97 εκατ. ευρώ εξαιρώντας τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, από 84 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Σε κάθε περίπτωση, μία εντυπωσιακή πορεία που σύμφωνα με τον κ. Ιωσηφίδη βασίζεται εν μέρει μόνο στις ανατιμήσεις που έχουν γίνει. «Ο κόσμος κάνει στροφή από τις μεγάλες αλυσίδες στα ανεξάρτητα καφέ. Και έπειτα διαρκώς διευρύνουμε το μερίδιο αγοράς που έχουμε», απαντά ο ίδιος αναφορικά με τους λόγους αυτής της ανοδικής πορείας. «Γενικά υπάρχει στροφή του καταναλωτή σε ποιοτικό ρόφημα με βάση τον espresso. Oπότε αρχίζει να φθίνει ο στιγμιαίος. Επίσης, όσον αφορά τον espresso ο κόσμος, όσο εκπαιδεύεται, θέλει να πίνει καλύτερο ρόφημα, και αυτό για εμάς είναι καλό επειδή έχουμε την τεχνογνωσία να κάνουμε τις καφετέριες, τους συνεργάτες μας να σερβίρουν ένα πολύ καλό ρόφημα, οπότε αυτό μας βοηθάει. Επίσης βοηθά και ο τουρισμός».

Παράλληλα με τα οικονομικά μεγέθη αυξάνονται και οι θέσεις εργασίας στην εταιρεία. «Πλέον έχουμε φθάσει περίπου τους 200 ανθρώπους. Και συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε», λέει.

Γενικά η Kafea Terra δραστηριοποιείται σε 8 τομείς, μεταξύ των οποίων η εισαγωγή, παραγωγή, διανομή, εξαγωγή, έρευνα και ανάπτυξη, οι υπηρεσίες quality control, η τεχνική υποστήριξη και πιστοποιημένη εκπαίδευση. Πέραν του εργοστασίου στην Παιανία, διαθέτει 3 σύγχρονα κέντρα logistics συνολικής επιφάνειας 7.000 τ.μ. και 1.124 προμηθευτές.

Οι νέες τάσεις

Η συζήτηση βέβαια δεν μπορεί να μην πάει και στις νέες τάσεις στην αγορά. «Η τάση του specialty coffee, η τάση για τα φυτικά γάλατα κερδίζουν έδαφος. Πολλοί π.χ. ζητούν πλέον γάλα αμυγδάλου ή σόγιας στον καφέ. Λανσάραμε ένα τέτοιο προϊόν στη HORECA φέτος. Το λέμε instead of milk, είναι ιταλικό φυτικό γάλα που έχει καρύδα, αμύγδαλο και σόγια που είναι ειδικά παρασκευασμένο για τους baristas. Μια άλλη τάση είναι το sustainability, που θα το βλέπουμε πιο συχνά και στον καφέ. Π.χ. αρχίζουν να βγαίνουν μηχανές που καταναλώνουν λιγότερο ρεύμα, νέες συσκευασίες μακριά από το πλαστικό. To cool brew είναι επίσης μία τάση. Είναι για κρύο καφέ. Ουσιαστικά είναι παγωμένος καφές φίλτρου αν και η διαδικασία διαφέρει, είναι η κρύα απόσταξη φίλτρου. Στο εξωτερικό, που δεν έχουν το freddo, είναι μία σημαντική τάση», σημειώνει.

Σταθμοί της εταιρείας

1988: Ιδρύεται η Kafea Εμπορική Τεχνική Α.Ε., αναλαμβάνοντας την αποκλειστική αντιπροσωπεία και εμπορία του καφέ illy στην Ελλάδα.

1991: Η ομάδα της Kafea στην Ελλάδα επινοεί τη συνταγή για «freddo» (ροφήματα κρύου καφέ με βάση τον espresso) με καφέ illy.

1994: Ξεκινά η επέκταση του πανελλήνιου δικτύου εμπορικών συνεργατών.

1997: Ιδρύεται υποκατάστημα της Kafea στη Θεσσαλονίκη.

2002: Ιδρύεται η Attica Terra ΑΕΒΕ με σκοπό την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος για την παραγωγή του καφέ Dimello.

2006: Εγκαινιάζονται οι νέες εγκαταστάσεις υπερσύγχρονης βιομηχανικής μονάδας επεξεργασίας καφέ στην Παιανία και λανσάρεται στην ελληνική αγορά ο καφές Dimello.

2006: Ιδρύεται συνδεδεμένη εταιρεία της Kafea στη Βουλγαρία.

2009: Εγκαινιάζεται το Università del Caffè de la Grecia, ένα πρωτοποριακό κέντρο εκπαίδευσης στην Αθήνα.

2011: Ο Dimello ιδρύει το εκπαιδευτικό του κέντρο Campus Dimello με στόχο τη δημιουργία και προώθηση της κουλτούρας του καφέ.

2017: Η Kafea λανσάρει νέα μάρκα specialty καφέ, τον «Area 51».

2017: Η Kafea Εμπορική Τεχνική Α.Ε. συγχωνεύεται στην Attica Terra Food & Drinks ΑΕΒ, δημιουργώντας την Kafea Terra Food & Drinks ΑΕΒΕ.

2017: Προστίθεται ένα νέο κέντρο logistics στο Μαρκόπουλο Αττικής, παρέχοντας 5.300 τ.μ. επιπλέον στη συνολική έκταση των εγκαταστάσεων.

2017: Ο Dimello παρουσιάζει την προϊοντική σειρά του που προορίζεται για οικιακή κατανάλωση.

2018: Ιδρύεται η θυγατρική της Kafea Terra στο κέντρο του Λονδίνου.

2019: Ιδρύεται η συνδεδεμένη εταιρεία Kafea Cyprus με σκοπό τη διανομή και προώθηση του καφέ illy στην Κύπρο.

2020: Δημοσιεύεται η πρώτη έκθεση της Kafea Terra με ολοκληρωμένο πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης.

2021: Ανάπτυξη νέων κτιριακών υποδομών για το υποκατάστημα της Θεσσαλονίκης.

Διαβάστε ακόμη

Πόσα «έβγαλαν» οι τράπεζες από τα υψηλότερα επιτόκια – «Ζαλίζουν» τα ποσά

Παγκόσμια ανάπτυξη, χρέος, πληθωρισμός: Τα μηνύματα της συνάντησης ΔΝΤ, Παγκόσμιας Τράπεζας

«Το μάτι του σολωμού»: H εντυπωσιακή εμπειρία στην επιβλητική πλωτή κατασκευή στα φιορδ της Νορβηγίας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ