Οι ταχύτητες του ίντερνετ στην Ελλάδα, αν και έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, διαθέτουν ακόμη μεγάλα περιθώρια βελτίωσης.

Οι μεγάλοι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι υλοποιούν επενδύσεις δισεκατομμυρίων για δίκτυα οπτικών ινών, ωστόσο μόνο ένα μικρό ποσοστό των χρηστών επιλέγει να αποκτήσει οπτική ίνα μέχρι το σπίτι (FTTH), παρότι η κάλυψη προχωράει με γοργό ρυθμό και νέες περιοχές εντάσσονται διαρκώς στα δίκτυα.

Ο κ. Παναγιώτης Γεωργιόπουλος, CEO της Nova, που ανήκει στον όμιλο United Group, εξηγεί τους λόγους για τη χαμηλή διείσδυση του FTTH, μιλά για τον φαύλο κύκλο της πολιτικής που προκαθορίζει χαμηλή ζήτηση και αναπόφευκτα οδηγεί σε υψηλές τιμές και φωτίζει το επενδυτικό πλάνο ύψους 2 δισ. ευρώ της εταιρείας που αφορά, μεταξύ άλλων, και την ανάπτυξη υπερσύγχρονου δικτύου οπτικών ινών 10 Gigabit έως το 2027.

Οπως αναφέρει, σήμερα το 45% του συνόλου των χρηστών έχει ταχύτητα Ιντερνετ 24 Mbps, το 30% έχει ταχύτητα 50 Mbps και το 25% έχει ταχύτητα 100 Mbps και άνω, με βάση τα τελευταία ανακοινωθέντα στοιχεία της ΕΕΤΤ.

Επιπλέον, όσον αφορά τις τεχνολογίες, το 45% των συνδέσεων είναι ADSL (χαλκός από το αστικό κέντρο μέχρι το σπίτι), το 50% είναι VDSL, γνωστό και ως vectoring (χαλκός από την καμπίνα της γειτονιάς μέχρι το σπίτι) και το 5% οπτική ίνα μέχρι το σπίτι. «Ας ξεκινήσουμε με τη διείσδυση 50% του VDSL, γνωστού και ως vectoring.

Το vectoring είναι η κυρίαρχη τεχνολογία πρόσβασης νέας γενιάς στη χώρα με εκτεταμένη κάλυψη. Αυτή η τεχνολογία αποδείχθηκε κατώτερη των προσδοκιών. Εδώ βρίσκεται και η απάντηση γιατί η χώρα μας είναι πίσω όσον αφορά τις ταχύτητες στο Ιντερνετ, όπως διαπιστώνουμε και από τον δείκτη DESI, όπου είμαστε τελευταίοι στην Ευρώπη. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα της τεχνολογίας αυτής είναι η έλλειψη αξιοπιστίας και η αστάθεια που μεταφράζεται σε αποσυνδέσεις και αυξομειώσεις στην ταχύτητα. Επιπλέον, πρακτικά δεν κατάφερε να προσφέρει ταχύτητες υψηλότερες από τα 100 Mbps. Το vectoring περιορίζει τη χώρα στα 100 Mbps, έχοντας παράλληλα και χαμηλή πιστότητα», υποστηρίζει ο κ. Γεωργιόπουλος.

Κλειδί η τιμή

Τα στοιχεία, λοιπόν, δείχνουν ότι η οπτική ίνα μέχρι το σπίτι έχει χαμηλή διείσδυση στην Ελλάδα. Γιατί όμως είναι τόσο χαμηλό το ποσοστό και το 95% της χώρας είναι ακόμη σε τεχνολογίες χαλκού; «Εδώ η απάντηση είναι η τιμή. Το 45% της χώρας ξοδεύει περίπου 20 ευρώ για ADSL ενώ η οπτική ίνα για το σπίτι κοστίζει περίπου 30 ευρώ. Αυτή η σημαντική διαφορά τιμής είναι το μεγάλο πρόσκομμα για τη διείσδυση της ίνας. Γιατί είναι τόσο υψηλές οι τιμές; Ο λόγος είναι οι πολύ υψηλές τιμές χονδρικής που με τη σειρά τους οδηγούν σε υψηλές τιμές λιανικής. Μόνο αν πέσουν οι τιμές της χονδρικής θα υποχωρήσουν οι τιμές λιανικής και θα ανέβει η διείσδυση της ίνας στη χώρα. Με την παρούσα συνθήκη, η Ελλάδα θα συνεχίσει να υστερεί στη διείσδυση της οπτικής ίνας σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες», τονίζει ο επικεφαλής της Nova.

Εύλογα, λοιπόν, δημιουργείται το ερώτημα τι πρέπει να αλλάξει. Ο κ. Γεωργιόπουλος είναι σαφής: «Στη νέα διαβούλευση που περιμένουμε να ξεκινήσει η ΕΕΤΤ μετά το καλοκαίρι, πρέπει να σπάσει ο φαύλος κύκλος της πολιτικής που προκαθορίζει χαμηλή ζήτηση και αναπόφευκτα οδηγεί σε υψηλές τιμές χονδρικής και λιανικής.

Με χαμηλή διείσδυση σε κάθε νέα τεχνολογία επιμερίζονται τα κόστη σε μικρό αριθμό συνδρομητών, εξ ου και οι υψηλές τιμές. Αλλες παράμετροι που λαμβάνονται υπόψη κατά τον καθορισμό των τιμών χονδρικής είναι ότι δεν συμβαδίζουν με τις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις. Πρέπει να αλλάξει η μεθοδολογία με την οποία γίνεται ο σχεδιασμός των τιμών της χονδρικής. Το κριτήριο που οφείλουμε να εισαχθεί είναι η αλματώδης ψηφιακή μετάβαση και πώς περισσότεροι Ελληνες πολίτες θα αποκτήσουν οπτική ίνα. Βάζοντας ψηλά τον πήχη στη διείσδυση και χαμηλώνοντας τις τιμές της χονδρικής θα χαμηλώσουν και οι τιμές της λιανικής. Μόνο έτσι θα συγκλίνουμε με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης».

Πώς προχωρούν οι επενδύσεις

Η Nova υλοποιεί ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 2 δισ. ευρώ που αφορά, μεταξύ άλλων, και την ανάπτυξη υπερσύγχρονου δικτύου οπτικών ινών 10 Gigabit έως το 2027 για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης για γρήγορες ταχύτητες. Συγκεκριμένα, με σκοπό την κατασκευή και λειτουργία δικτύου οπτικών ινών, η United Fiber (όπως μετονομάστηκε η Hellenic Open Fiber – HOF) έχει επιταχύνει την υλοποίηση της επένδυσης για την κατασκευή του δικού της δικτύου οπτικών ινών που ξεπερνά τα 22.000 χλμ., καλύπτοντας 1,6 εκατομμύρια νοικοκυριά στην Ελλάδα έως το 2027 και καθιστώντας παράλληλα τη United Fiber και πάροχο χονδρικής προς όλους τους παρόχους υπηρεσιών δικτύων.

Αυτή την περίοδο η United Fiber, θυγατρική του ομίλου, υλοποιεί εκτενή έργα τοποθέτησης οπτικής ίνας σε όλη την Ελλάδα. Ειδικότερα, πραγματοποιεί έργα κατασκευής στην Κρήτη, στην Πελοπόννησο, στην Αττική, σε Λάρισα, Θεσσαλία και Θεσσαλονίκη.

Ο επικεφαλής της Nova αναφέρει ότι τα επενδυτικά πλάνα των παρόχων θα καλύψουν τα επόμενα 3-5 χρόνια το μεγαλύτερο μέρος της χώρας με οπτική ίνα. Οπως υπογραμμίζει, η Nova έχει ήδη ξεκινήσει την επένδυση για να προσφέρει οπτική ίνα σε 2,3 εκατομμύρια σπίτια της επικράτειας και κάθε μήνα προσθέτει και νέες περιοχές. «Τώρα πρέπει να αδράξουμε την ευκαιρία συλλογικά, όλοι οι πάροχοι και ο Ρυθμιστής, προσφέροντας πραγματικά υψηλές ταχύτητες, με αξιόπιστη τεχνολογία, σε προσιτές τιμές.

Πρέπει όλοι μαζί να βάλουμε έναν στόχο έτσι ώστε σε πέντε χρόνια από τώρα να δεκαπλασιάσουμε τη διείσδυση της οπτικής ίνας για το σπίτι από το σημερινό εξαιρετικά χαμηλό 5% στο 50% της χώρας», καταλήγει ο κ. Γεωργιόπουλος.

Διαβάστε ακόμη

Πόσο κοστίζουν τώρα τα εξοχικά κοντά στην Αθήνα – Αναλυτικά οι τιμές στην Αθηναϊκή Ριβιέρα (πίνακας)

Τέλος στον εφιάλτη των τεκμηρίων για 2 εκατομμύρια νοικοκυριά

Viohalco, ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, Cenergy: Στα μεγάλα «σαλόνια» του Χρηματιστηρίου η τριπλέτα της οικογένειας Στασινόπουλου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ