Σε νεαρή σχετικά ηλικία, στα 39 του χρόνια, ο Στέλιος Χατζηιωάννου έλαβε το χρίσμα του sir από την βασίλισσα της Αγγλίας Ελισάβετ για την προσφορά του στην επιχειρηματικότητα.

Πέρασε αρκετός καιρός από τότε, αλλά δεν έπαψε ποτέ να επιβεβαιώνει με τις πράξεις του τον τιμητικό τίτλο που του αποδόθηκε. Αν και γόνος μιας μεγάλης επιχειρηματικής οικογένειας, δεν έχασε, επίσης, το δικαίωμα να αισθάνεται –και είναι- αυτοδημιούργητος.

Δυναμικός, οξυδερκής, ευρηματικός και πάντα κοινωνικά ευαίσθητος, ο Ελληνοκύπριος δισεκατομμυριούχος δίνει το «παρών» στο επιχειρείν με κάθε τρόπο.

Είτε στηρίζοντας νέους επιχειρηματίες στο ξεκίνημα τους, όπως πράττει με τα Stelios Awards for Young Entrepreneurs in Greece, στο πλαίσιο των ευρύτερων δράσεων του μη κερδοσκοπικού, μη κυβερνητικού ιδρύματος του Stelios Philanthropic Foundation, είτε με την ενεργό συμμετοχή του στα εγχειρήματα των 100 και πλέον εταιρειών-brands του «οικοσυστήματος» της easyGroup.

Όπως ο ίδιος εξηγούσε στο newmoney λίγο πριν από την έναρξη της συνέντευξης τύπου για τα Stelios Awards for Young Entrepreneurs in Greece (που επιστρέφουν για 13η χρονιά με έπαθλα συνολικής αξίας 100.000 ευρώ) νιώθει ηθική ικανοποίηση γιατί διαπιστώνει ότι όλες αυτές οι εταιρείες οι οποίες βραβεύθηκαν και έλαβαν οικονομική στήριξη, κατάφεραν να αναπτυχθούν.

«Αποφάσισα ότι είναι η στιγμή να ξεκινήσουμε πάλι τα βραβεία νεανικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Έναν θεσμό που άρχισε από το 2008, αν και χάσαμε δυο χρόνια με την πανδημία. Έναν θεσμό ο οποίος συνεισφέρει στην πραγματική οικονομία της Ελλάδας.

Η συνολική αξία των βραβείων που έχουν δοθεί ξεπερνά το 1 εκατ. ευρώ μετρητά, σε επιχειρήσεις που μεγαλώσαν, πάνε πολύ καλύτερα από τότε και προσφέρουν θέσεις εργασίας…», ήταν τα πρώτα λόγια του.

Αναφέρθηκε με συγκίνηση στην μνήμη του πατέρα του Λουκά Χατζηιωάννου και την πρώτη του επιχείρηση, το 1992 στον χώρο της ναυτιλίας και το 1994 ήρθε, όπως είπε, το όνειρο της δημιουργίας ενός famous brand, του easy brand με πρώτη την low cost αεροπορική εταιρεία easyJet.

Το easyGroup παρέχει μέρος των κερδών του στο ίδρυμα και υπό αυτή την έννοια η ύπαρξη τους θεωρείται αλληλένδετη. Σε εταιρείες-easy brands ο Στέλιος Χατζηιωάννου επενδύει κεφάλαια και έχει μετοχική παρουσία…

Το business model και η κρίση

«Το easyGroup είναι η δική μου εταιρεία, το easy family of brands είναι όλες οι εταιρείες μαζί, οι οποίες ανήκουν σε πολύ κόσμο. Με διαφορετικούς μετόχους, διαφορετικά συμφέροντα, διαφορετικές συνεργασίες μεταξύ τους. Είναι ένα business model με πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα… Μπορείς να έχεις μια μεγάλη επιτυχία και να κερδίσεις πολλά χρήματα. Εγώ, προσπάθησα να δημιουργήσω κάτι, για να εξασφαλίσω κάθε χρόνο ένα σταθερό εισόδημα, με χαμηλό ρίσκο. Είναι αδύνατον όλα αυτά τα περιουσιακά στοιχεία να ανήκουν σε μένα. Το σύστημα λειτουργεί με το franchise και με το license…

Όταν η αεροπορική εταιρεία έφθασε σε ένα μέγεθος, που έπρεπε να χρηματοδοτηθεί με ξένα κεφάλαια στο χρηματιστήριο, κράτησα την επωνυμία στην δική μου εταιρεία και την ενοικιάζω, παραχωρώ το license όπως και σε όλα τα άλλα επιχειρηματικά αντικείμενα», εξήγησε ο κ.Χατζηιωάννου και πρόσθεσε ότι η αξία της easyJet πριν από τον κορωνοϊό είχε φθάσει περίπου στα 6 δισ. λίρες ή 7 δισ. ευρώ και σήμερα είναι κοντά στα 4 δισ. λίρες ή 5 δισ. ευρώ.

«Το χρηματιστήριο, παρά την κρίση που προκάλεσε η πανδημία στις αερομεταφορές, χρηματοδότησε την εταιρεία για να συνεχίσει να υπάρχει, να επιβιώσει και να μεγαλώσει ξανά.

Τα νέα κεφάλαια που εισήλθαν άγγιξαν το 1,5 δισ. λίρες, εμείς μειώσαμε το ποσοστό μας και ελπίζω φέτος, τη χρονιά που θα τελειώσει τον Σεπτέμβριο, ο τζίρος να ανέλθει περίπου 10% κάτω από τα επίπεδα πριν από τον κορωνοϊό. Τα έσοδα έπεσαν σημαντικά κατά 80%-90% και ξανανεβαίνουν για να πάνε στο -10%. Τον επόμενο χρόνο ίσως να είναι και καλύτερα…», σχολίασε ακόμα και έθιξε το ζήτημα του πληθωρισμού, των τιμών του πετρελαίου και της μείωσης των κερδών – μη αναμενόμενους μέχρι πρότινος παράγοντες.

«Αν με ρωτούσε, πάντως, κάποιος τον Μάρτιο του 2020, στην αρχή της πανδημίας, δεν θα έλεγα πως περίμενα ότι θα είχε επιβιώσει τόσο καλά η εταιρεία…», ανέφερε μεταξύ άλλων.

Έκανε λόγο για άλλη μια εταιρεία με «παρόμοια χαρακτηριστικά» η οποία επλήγη από την πανδημία, την easyHotel, που για μια περίοδο έκλεισε τις ξενοδοχειακές μονάδες της λόγω των περιορισμών και χρειάσθηκε να μπουν ξένα κεφάλαια, με τη συμμετοχή και δυο private equity funds από το Παρίσι για να πετύχει την επανεκκίνηση της:

«Οι μέτοχοι επενδύουν και αναπτύσσονται πάλι. Πλησιάζουν σε σημείο να γίνει μεγαλύτερη εταιρεία από ότι πριν από τον κορωνοϊό. Με ρωτάτε πότε θα έρθουν και στην Ελλάδα. Οι επενδυτές τώρα δίνουν έμφαση στην Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία, αλλά αν βρισκόταν ένας Έλληνας ξενοδόχος που θα διέθετε τα κατάλληλα ακίνητα και θα ήθελε να πάρει το franchise, το brand, θα μας ενδιέφερε να συζητήσουμε…».

Όπως έγραψε το newmoney, η ξενοδοχειακή αλυσίδα αναζητά –σύμφωνα με τον κ. Χατζηιωάννου- συνεργασίες και στην ελληνική αγορά στο μοντέλο των «ξενοδοχείων πόλεων, π.χ. σε Αθήνα ή Θεσσαλονίκη» και ο ίδιος δεν αποκλείει προσωπική μεσολάβηση του.

Ο Ελληνοκύπριος billionaire μίλησε για τα projects άλλων 3 εταιρειών-brands που είχαν καλή πορεία κατά την πανδημία, των easyStorage, easyMoney, easyNetworks, όπως και για την νέα επένδυση και συνεργασία του στην Ελλάδα, την πλατφόρμα σύγκρισης τιμών για ναύλωση σκαφών αναψυχής easyboat.com μήκους έως 100 π., π.χ. καταμαράν, φουσκωτά, ιστιοπλοϊκά (με ιδρυτές τους Αλέξανδρο Νάστο και Σίμο Λαλαγκό, οι οποίοι ήταν παρόντες στην συνέντευξη), σε μια αγορά η οποία εκτιμάται στα 20 δισ. ευρώ παγκοσμίως και προβλέπεται να αυξηθεί στα 27 δισ. ευρώ έως το 2027. Για τη συγκεκριμένη αναμένεται νέος γύρος χρηματοδότησης…

Sir Στέλιος Χατζηιωάννου, Αλέξανδρος Νάστος

Οι δυο επιχειρηματίες έχουν 7 χρόνια εμπειρίας στον θαλάσσιο τουρισμό και στην φάση αυτή με την easyBoat.com συνεργάζονται με γνωστούς επαγγελματίες-operators (όχι ιδιώτες) του κλάδου, διατηρώντας 5.000 σκάφη στην πλατφόρμα τους μόνο στην Ελλάδα, 10.000 στην Μεσόγειο και 15.000 παγκοσμίως, με μέσο ναύλο 3.000 ευρώ εβδομαδιαίως (για 3 ή 4 καμπίνες).

Η πιο σημαντική δέσμευση και …ο Τραμπ

«Αν δουλεύω 60 με 70 ώρες την εβδομάδα, αφιερώνω από 1/3 του χρόνου μου στο easyGroup, σε άλλες επενδύσεις π.χ. χρηματιστήρια, real estate κ.α. και στο Foundation».

Με αυτά τα λόγια ο sir Στέλιος αποκάλυψε λεπτομέρειες της καθημερινότητας του και επισήμανε ότι τον ενδιαφέρει η υστεροφημία του. Η πιο σημαντική δέσμευση που έχει αναλάβει είναι η δωρεά –με διαθήκη- της μισής περιουσίας του «σε κάποιο καλό σκοπό» – και στην συγκεκριμένη περίπτωση στο ίδρυμα του- ως προϋπόθεση για την είσοδο του στο club που δημιούργησαν το 2017 ο Μπιλ Γκέιτς με την πρώην σύζυγο του Μελίντα και έναν άλλον billionaire, τον Γουόρεν Μπάφετ.

Με τις επενδύσεις που θα γίνονται και τα κέρδη που θα προκύπτουν το ίδρυμα «θα ζήσει για πάντα» και θα μπορεί να προσφέρει σε πολλούς σκοπούς, όπως διευκρίνισε ο κ.Χατζηιωάννου, με δραστηριότητες στις 4 χώρες όπου ο ίδιος και ο αείμνηστος πατέρας του είχαν παρουσία: Ελλάδα, Κύπρο, Μονακό, Ηνωμένο Βασίλειο.

Από τα βραβεία επιχειρηματικότητας, την παροχή τροφίμων σε άπορους και vouchers σε νοσηλευτές, υποτροφίες, την ενίσχυση των οικογενειών που έχασαν ανθρώπους τους στις πυρκαγιές του 2018 κ.α. έως την στήριξη στο WWF (η δράση αφορά το πριγκιπάτο), την χρηματοδότηση επιχειρηματικών προσπαθειών από άτομα με ειδικές ανάγκες στην Βρετανία ή κοινών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών για Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους κ.α.

«Δεν θέλω να γίνω πολιτικός, ούτε να γίνω… ο Ντόναλντ Τραμπ της Κύπρου. Σκοπός μας είναι να διατηρηθεί η ειρήνη…», ήταν μια άλλη αποστροφή των λόγων του.

Οι όροι του διαγωνισμού

Ο δημιουργός και ιδιοκτήτης των εμπορικών σημάτων easy θα επιβραβεύσει φέτος τις 3 πιο αξιόλογες προσπάθειες στον χώρο της νεανικής επιχειρηματικότητας, με αντίστοιχα έπαθλα ύψους 50.000 ευρώ, 30.000 ευρώ και 20.000 ευρώ.

Τα 13α Stelios Awards for Young Entrepreneurs in Greece απευθύνονται αποκλειστικά σε νέους και νέες Έλληνες επιχειρηματίες μέχρι 40 ετών που έχουν ιδρύσει την εταιρεία τους στην Ελλάδα και ξεκίνησαν την δραστηριότητα τους τα τελευταία 5 χρόνια, συγκεντρώνοντας συνολικό τζίρο τουλάχιστον 30.000 ευρώ το χρόνο, απασχολούν τουλάχιστον 3 άτομα και ο ιδιοκτήτης κατέχει τουλάχιστον το 50% αυτής ή το +80% αν είναι δυο.

Η διαδικασία για την υποβολή των αιτήσεων πραγματοποιείται αποκλειστικά online, μέσα από τη σελίδα του Stelios Philanthropic Foundation και η προθεσμία είναι η Παρασκευή, 22 Ιουλίου 2022.

Στο πλαίσιο του θεσμού, έχουν βραβευθεί συνολικά 43 επιχειρήσεις.

Το 2019, το πρώτο βραβείο κέρδισε η Hempoilshop, το 2018 το Ferryhopper και προηγουμένως οι Melira Greek Honey (2017), Sun of a Beach (2016), Sede (2015), Ancient Greek Sandals (2014), Nanobionic (2013), People for Business (2012), Fereikos Helix (2011), Fasmetrics (2010), Zoo.gr (2009) και Simply Burgers (2008).

Sir Στέλιος Χατζηιωάννου, Νίκος Μουρκογιάννης

 

Sir Στέλιος Χατζηιωάννου, Μελίνα Πίσπα

Όπως δήλωσε η Μελίνα Πίσπα, Co-Founder του brand Sun of a Beach, η επιχείρηση της πουλάει τα προϊόντα της σήμερα σε +100 σημεία στην Ελλάδα, εξάγει πετσέτες, τσάντες, μαγιό και αξεσουάρ θαλάσσης σε 20 χώρες (σε ποσοστό 40%) και ετοιμάζει «άνοιγμα» στην γερμανική αγορά!

Διαβάστε ακόμη:

Κατασκευές: Σε αναβρασμό ο κλάδος από το ράλι τιμών στα υλικά – Κοντά στα 10 δισ. ευρώ το ανεκτέλεστο

Στόχος τα 25 ξενοδοχεία στην Ελλάδα για τη Wyndham την ερχόμενη τριετία

Ελλάκτωρ: Προχωρά η διαδικασία για τη δημόσια πρόταση της Reggeborgh