Της Μαριάννας Τζάννε

Πλήρως ανώριμη και χρηματοδοτικά μετέωρη εμφανίζεται η κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό στο τμήμα από Ευαγγελισμό έως Γουδί, όπως προκύπτει από σχετική απάντηση στη Βουλή του υπουργού Υποδομών.

Ο κ. Χρίστος Σπίρτζης, απαντώντας σε εννέα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τον σχεδιασμό του μεγάλου έργου, αποκάλυψε τις δύο ταχύτητες που εμφανίζει η γραμμή 4. Το τμήμα από Γαλάτσι έως Ευαγγελισμός όπως αναφέρεται, είναι από καιρό ώριμο για να δημοπρατηθεί όχι όμως και το υπόλοιπο κομμάτι (από Ευαγγελισμό – Γουδί) με την προσθήκη 4 σταθμών που είχε ανακοινωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Και σαν μην έφτανε αυτό, αντιφατικά είναι τα μηνύματα που στέλνει η κυβέρνηση για την χρηματοδότηση του έργου.

Μέχρι πρόσφατα ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γιωργος Δέδες, δήλωνε δημόσια ότι η γραμμή 4 θα ενταχθεί στο «πακέτο Γιούνκερ», καθώς και οι δύο επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης (προς Σταυρούπολη και προς Εύοσμο). Τότε είχε αναφερθεί επίσης ότι προτεραιότητα θα δοθεί στο πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας (Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός), προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ, με τον κ. Δέδε να υποστηρίζει πως στόχος του υπουργείου είναι να προωθηθούν εντός της προγραμματικής περιόδου τόσο το σύνολο της γραμμής 4 (περί τα 3,3 δισ. ευρώ), όσο και οι δύο επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης!

Το περίεργο είναι ότι ενώ στις ανακοινώσεις του υπουργείου Υποδομών μιλούν με σιγουριά για την ένταξη του έργου στο πακέτο Γιούνκερ στην πρόσφατη λίστα που διένειμε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης με τα έργα που θα αξιοποιήσουν το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, η επίμαχη γραμμή είναι άφαντη. Στην απάντηση του κ. Σπίρτζη αναφέρεται ότι η ωριμότητα των μελετών για το τμήμα Ευαγγελισμός – Γουδή είναι 20% στα αρχιτεκτονικά, 10% στα στατικά, 10% στα ηλεκτρομηχανολογικά και 30% στα σιδηροδρομικά!

Ο κ. Σπίρτζης εξηγεί ότι μέχρι και το 2014 η Αττικό Μετρό προωθούσε την ωριμότητα των μελετών του τμήματος της Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός με 9 σταθμούς. Όμως, αυτό άλλαξε όταν το φθινόπωρο του 2014 αποφασίσθηκε, από την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, να προστεθεί στο προς δημοπράτηση έργο και το τμήμα Ευαγγελισμός – Γουδή, αρχικά με 4 σταθμούς, όπως ήταν η πρόβλεψη για την επέκταση αυτή στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της εταιρείας και στη συνέχεια με 5 σταθμούς, με τη προσθήκη ενός ακόμη σταθμού στην Καισαριανή (Near East).

Σημειώνεται ότι «από το 2015 το προς μελέτη αντικείμενο διαφοροποιήθηκε σημαντικά, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα δημοπράτησης του έργου με 14 σταθμούς συνολικά».

Κατά τον υπουργό Υποδομών, «στο διάστημα που μεσολάβησε από τον Ιανουάριο του 2015 μέχρι σήμερα, η Αττικό Μετρό προχώρησε τόσο στην περαιτέρω ωρίμανση των Οριστικών Μελετών του πρώτου τμήματος των 9 σταθμών μέχρι τον Ευαγγελισμό (και στις αναγκαίες τροποποιήσεις, όπως προαναφέρθηκε), όσο και στην ωρίμανση του πρόσθετου τμήματος».

Να σημειωθεί ότι «η προσθήκη του Σταθμού Near East στο προς ωρίμανση αντικείμενο, άλλαξε στην περιοχή της Καισαριανής τα δεδομένα χάραξης του έργου που προϋπήρχαν, με συνέπεια να απαιτηθούν συμπληρωματικές τοπογραφικές εργασίες και γεωτεχνικές έρευνες, οι οποίες και ολοκληρώθηκαν εντός του 2015. Επίσης εντός του 2015 ξεκίνησαν οι προκαταρκτικές μελέτες σχεδίασης των 5 νέων σταθμών και ωριμάζουν σταδιακά όλες οι προμελέτες των σταθμών αυτών».

Ο κ. Σπίρτζης επιρρίπτει εμμέσως πλην σαφώς ευθύνες στον κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος εξήγγειλε τη δημοπράτηση του έργου από τον Δεκέμβριο του 2014 χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και η χρηματοδότηση. Το συνολικό κόστος της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας (Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός – Μαρούσι) αγγίζει τα 3,4 δισ. ευρώ, ενώ το κόστος του πρώτου τμήματος, μέχρι τον Ευαγγελισμό, εκτιμάται στα 1,3 δισ. ευρώ.