Είστε εγκλωβισμένοι στην κίνηση. Εσείς και δεκάδες άλλοι οδηγοί στο ίδιο και το αντίθετο ρεύμα περιμένετε στωικά μέχρι να ανάψει το πράσινο και η ουρά που έχει σχηματιστεί να προχωρήσει λίγα μέτρα παρακάτω. Ο χρόνος περνάει και όμως το μποτιλιάρισμα μοιάζει να μην έχει τέλος. Ο εκνευρισμένος αυξάνεται, η υπομονή εξαντλείται και το… καρδιακό επεισόδιο είναι προ των πυλών.

Δεν είναι υπερβολή, αλλά πραγματικότητα, καθώς σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Annals of Internal Medicine, η κυκλοφοριακή συμφόρηση μπορεί να συμβάλλει στην πρόκληση περιστατικών όπως καρδιακές προσβολές και εγκεφαλικά επεισόδια.
Παρότι οι ειδικοί επισημαίνουν ότι χρειάζονται περισσότερες έρευνες για να διαπιστωθεί η σύνδεση, μελέτη που παρατήρησε οδηγούς σε πολυσύχναστους δρόμους επιβεβαίωσε ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση κατά τη διάρκεια της οδήγησης μπορεί να αυξήσει απότομα την αρτηριακή πίεση.

Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που ερευνά τη σχέση ρύπανσης και αρτηριακής πίεσης μέσα από ένα όχημα εν ώρα οδήγησης.
«Μας εξέπληξε το μέγεθος των μεταβολών της αρτηριακής πίεσης, δεδομένου του μικρού ποσοστού ρύπανσης που καταγράψαμε», δήλωσε ο Τζόελ Κάουφμαν, καθηγητής Ιατρικής, Επιδημιολογίας και Επιστημών Περιβαλλοντικής Υγείας του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον και επικεφαλής της μελέτης.

Στην έρευνα συμμετείχαν 13 οδηγοί, οι οποίοι πραγματοποίησαν δίωρες διαδρομές στις κεντρικές οδούς του Σιάτλ ακόμα και στον αυτοκινητόδρομο Interstate 5.

Το κάθε όχημα ήταν εξοπλισμένο με ένα πιο ισχυρό φίλτρο αέρα από ό,τι έχουν συνήθως τα περισσότερα αυτοκίνητα. Η συσκευή ήταν τοποθετημένη στο κάθισμα του συνοδηγού, εξοπλισμός για τη μέτρηση της ρύπανσης βρισκόταν στο πίσω κάθισμα και ένας αισθητήρας για τη μέτρηση της αρτηριακής πίεσης ήταν τοποθετημένος στα δάχτυλα των συμμετεχόντων. Σε κάποια από τα οχήματα τα φίλτρα ήταν «εικονικά», με τους συμμετέχοντες να μη γνωρίζουν αν ο εξοπλισμός στο δικό τους όχημα λειτουργεί.

Στα οχήματα με τα λειτουργικά φίλτρα η ρύπανση από σωματίδια στο εσωτερικό του αυτοκινήτου είχε μειωθεί κατά περίπου 86%.
Βέβαια, επισημαίνεται πως τα επίπεδα ρύπανσης κατά τη διάρκεια των μετρήσεων δεν ήταν ιδιαίτερα υψηλά. Στα οχήματα με εικονικά φίλτρα ο δείκτης ποιότητα αέρα ήταν μόλις 36 που σύμφωνα με τους ειδικούς είναι χαμηλός.
Κάθε οδηγός πραγματοποίησε τρεις διαδρομές. Μία με φίλτρα σε λειτουργία και δύο χωρίς αυτά. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι κατά μέσο όρο η αρτηριακή πίεση των οδηγών αυξήθηκε σημαντικά, περίπου 4,5 χιλιοστά στήλης υδραργύρου, όταν τα φίλτρα δε λειτουργούσαν.

«Πρόκειται για σημαντική αύξηση», δήλωσε ο Νταγκ Μπρουζ, καθηγητής στο τμήμα Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ -που δε συμμετείχε στην έρευνα- και πρόσθεσε πως τα αποτελέσματα που προκύπτουν προστίθενται σε μία σειρά στοιχείων που επιβεβαιώνουν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση σε πολυσύχναστους δρόμους ή κοντά σε αυτούς είναι επικίνδυνη για την υγεία.

«Η οδήγηση σε οδικούς άξονες -οι μετακινήσεις και η οδήγηση σε πολυσύχναστους δρόμους- είναι ένα θέμα που δεν έχει μελετηθεί επαρκώς και χρήζει μεγαλύτερης προσοχής», τόνισε αν και επισήμανε πως παράγοντες όπως ο θόρυβος ή οι δονήσεις κατά τη διάρκεια της διαδρομής ενδέχεται να αλλοίωσε τα αποτελέσματα, προσθέτοντας ότι χρειάζονται περισσότερες έρευνες.

Οι ερευνητές έχουν συνδέσει στο παρελθόν την κίνηση με τα καρδιακά επεισόδια. Από μελέτη στη Γερμανία προέκυψε ότι οι πιθανότητες καρδιακής προσβολής ήταν σχεδόν τρεις φορές υψηλότερες εάν οι άνθρωποι βρίσκονταν σε κίνηση μία ώρα πριν την εκδήλωση το περιστατικού. Προηγούμενες εργαστηριακές μελέτες αποκάλυψαν ότι η αρτηριακή πίεση αυξάνεται έπειτα από έκθεση σε καυσαέρια από κινητήρες ντίζελ.

Παγκοσμίως, περισσότεροι από 8,3 εκατομμύρια θάνατοι κάθε χρόνο μπορούν να αποδοθούν στην ατμοσφαιρική ρύπανση, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο BMJ (πρώην British Medical Journal) και αναφέρει ότι η σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων θα απέτρεπε σχεδόν τα δύο τρίτα αυτών των θανάτων.

«Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ένα από τα πέντε μεγαλύτερα προβλήματα δημόσιας υγείας στον κόσμο. Αυτό που εξετάζεται, και έχουμε μελετήσει κι εμείς, είναι τα επιπλέον προβλήματα υγείας που συνδέονται με την ατμοσφαιρική ρύπανση τα οποία δεν έχουν ακόμα καταγραφεί», δήλωσε ο Μπρουζ.

Διαβάστε ακόμη 

Νίκος Παπαθανάσης: Καλώ τον κ. Κασσελάκη να του εξηγήσω πώς κατανέμονται οι πόροι σε οικονομία και μικρομεσαίους

Ο Ερντογάν, το νέο κόμμα και το ΠΑΣΟΚ, το placement της Τρ. Πειραιώς, ο θαρραλέος Ινδός επενδυτής και η τελευταία ευκαιρία για το Grant Resort

Η νύχτα που η Τζάκι Κένεντι είδε την Μαρία Κάλλας να ερμηνεύει Τόσκα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ