Πρόσθετα στοιχεία από τον ΔΕΣΦΑ για να εκδώσει τον κανονισμό τιμολόγησης της Υπόγειας Αποθήκης της Καβάλας ζητάει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Η μεγάλη ενεργειακή κρίση φαίνεται να ξυπνά από τον πολύχρονο λήθαργο και την ιδιωτικοποίηση της ΥΑΦΑ, ωστόσο σε εκκρεμότητα παραμένουν ουσιαστικές λεπτομέρειες του έργου που είναι τα έργα αναβάθμισης που θα απαιτηθούν στο δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου. Ίσως για αυτό και αρμόδιοι παράγοντες δεν συμμερίζονται την αισιοδοξία της πρόσφατης μεταμνημονιακής έκθεσης της Κομισιόν και του ΤΑΙΠΕΔ ότι η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών μπορεί να γίνει εντός του α΄ τριμήνου του 2022.

Αν και είναι σαφές ότι υπάρχει αυξημένη κινητικότητα γύρω από την ωρίμανση της διαγωνιστικής διαδικασίας που έχει δύο ενδιαφερόμενους, το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΔΕΣΦΑ και την Energean, η οποία έχει συνάψει συνεργασία με την αιγυπτιακή East Gas (σ.σ θα συμμετάσχει στην επόμενη φάση του  διαγωνισμού), χωρίς το ρυθμιστικό πλαίσιο η διαδικασία δεν μπορεί να προχωρήσει.

Την περασμένη Τετάρτη ο ΔΕΣΦΑ παρουσίασε στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την επικαιροποιημένη μελέτη κόστους οφέλους (Cost Benefit Αnalysis-CBA), με την οποία προάγει τα πλεονεκτήματα του έργου και κοστολογεί την υποδομή της δεξαμενής αερίου σε 273 εκ. ευρώ και σε 400 εκ. ευρώ τα συνοδά έργα. Ο ΔΕΣΦΑ υπολογίζει ότι για να μπορέσει η υποδομή να αποτελέσει δυνητικά και αποθήκη υδρογόνου θα χρειαστεί μια πρόσθετη δαπάνη ύψους 150 εκ. ευρώ.

Ο Διαχειριστής εκτιμά επίσης ότι το έργο θα έχει αυξημένη ζήτηση με πρόβλεψη για κέρδη από 27 έως 50 εκατ. ετησίως τα επόμενα χρόνια. Ο ΔΕΣΦΑ προσδιορίζει ως χρόνο απόσβεσης του έργου τα 50 χρόνια εν αντιθέσει με τη ΡΑΕ που προτείνει να είναι 25 χρόνια.

Στην παρούσα συγκυρία της ραγδαίας αύξησης των τιμών φυσικού αερίου, η αναγκαιότητα του έργου κρίνεται σημαντική καθώς η υποδομή θα μπορεί  σε περιόδους χαμηλού κόστους να αποθηκεύει αέριο, το οποίο θα αξιοποιεί σε συνθήκες υψηλών τιμών. Ωστόσο δεν λείπουν και εκείνοι που ισχυρίζονται ότι η Καβάλα μπορεί να διαδραματίσει ένα σημαντικό ρόλο κυρίως για την διατήρηση στρατηγικών αποθεμάτων σε περίπτωση γεωπολιτικών κινδύνων ή καιρικών συνθηκών. Λένε για παράδειγμα ότι επειδή το έργο θα διαχειρίζεται ιδιώτης, είναι λογικό να  επιδιώκει τη μεγιστοποίηση των κερδών του ακόμη και σε περιόδους αυξημένου ενεργειακού κόστους όπως είναι η περίοδος που διανύουμε. Επομένως η υποδομή δεν προσφέρει μεγάλα περιθώρια για ανταγωνιστικές τιμές.

Η ΡΑΕ, από την πλευρά της επιδιώκει να βάλλει φρένο σε έργα που δεν κρίνει αναγκαία για τη λειτουργία της ΥΑΦΑ και ανεβάζουν το κόστος. «Κοιτάμε το συνολικό κόστος για τον καταναλωτή με στόχο να το ελαχιστοποιήσουμε» αναφέρουν αρμόδιες πηγές της Αρχής.

Στον αρχικό σχεδιασμό στα τέλη καλοκαιριού, η ΡΑΕ είχε προτείνει κοινωνικοποίηση της επένδυσης  (επιμερισμό της επένδυσης) κατά 50%. Το 35% θα κάλυπτε η κοινοτική χρηματοδότηση κα,ι το 15% οι επενδυτές.

Ωστόσο, ο ΔΕΣΦΑ αλλά και κυβερνητικοί παράγοντες παίρνουν θέση ακόμη και για 100% κοινωνικοποίηση λέγοντας ότι οι επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές θα είναι αμελητέες συνεκτιμώντας και την εθνική σημασία του πρότζεκτ.

Ο ρυθμιστής δεν έχει πειστεί για την αναγκαιότητα ενός διπλού αγωγού στο σύστημα μεταφοράς που έχει προτείνει ο ΔΕΣΦΑ και εκτινάσσει το κόστος.

Για αυτό και έχει ζητήσει να αναλυθούν οι απαιτήσεις του συστήματος για να υποστηριχθούν οι αυξημένες ανάγκες σε αέριο από τις νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής αλλά και τις υποδομές  FSRU της  Αλεξανδρούπολης και της  Διώρυγα Gas.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά και την τελευταία συνάντηση με τον ΔΕΣΦΑ, η Αρχή έχει ζητήσει επικαιροποιημένη μελέτη, κόστους-οφέλους με βάση δύο κυρίως σενάρια: την κατασκευή της δεξαμενής της Καβάλας χωρίς κανένα πρόσθετο έργο ή μόνο για ένα τμήμα πρόσθετου αγωγού, από Κομοτηνή έως Καρπερή Θεσσαλονίκης.

Το θέμα καταβάλλεται προσπάθεια να ξεκαθαρίσει άμεσα καθώς στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι να επιταχυνθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το διαγωνισμό, προτάσσοντας και τις τρέχουσες συνθήκες που δείχνουν το έλλειμμα της χώρας σε αντίστοιχες υποδομές.

Στην ΥΑΦΑ όπου υπάρχει το εξαντλημένο κοίτασμα αερίου της Καβάλας, που σήμερα διαχειρίζεται η Εnergean, προγραμματίζεται η κατασκευή μιας υπόγειας αποθήκης που θα λειτουργεί συμπληρωματικά  με τον πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης LNG της Ρεβυθούσας που διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ.