«Οι νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν μετά την πανδημία του κορωνοιού, προφανώς προκαλούν σοβαρές δυσκολίες στα φιλόδοξα σχέδια του ΔΑΑ σε σχέση με το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και τις πρωτοπόρες δράσεις του για βιώσιμη ανάπτυξη. Ωστόσο, είναι εξαιρετικά σημαντικό σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία να μη χάσουμε την προσήλωσή μας σε ένα τόσο σημαντικό στόχο». Αυτό έγραφε πέρυσι ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΑΑ Α.Ε. Γ. Παράσχης στο σχετικό με το περιβάλλον ενημερωτικό έντυπο της εταιρείας.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει πράγματι υιοθετήσει ένα φιλόδοξο πλάνο σε σχέση την ενέργεια, τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και άλλες κρίσιμες παραμέτρους της λειτουργίας του.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως αποκαλύπτει σήμερα το newmoney, εξασφάλισε από τη ΡΑΕ βεβαίωση παραγωγού για φωτοβολταϊκό σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, εγκατεστημένης ισχύος 16,008 MW. Η σχετική αίτηση είχε υποβληθεί στη Ρυθμιστική Αρχή στις 4 Δεκεμβρίου 2020 και το «πράσινο» δόθηκε την περασμένη Παρασκευή 21 Μαΐου.

Υπενθυμίζεται ότι από τον Σεπτέμβριο του 2011 λειτουργεί στον ΔΑΑ φωτοβολταικό πάρκο ισχύος 8 MWp, που αναπτύχθηκε σε έκταση 160 στρεμμάτων και σηματοδότησε την ένταξη των ΑΠΕ στο αεροδρόμιο.

Το συγκεκριμένο πάρκο είχε στοιχίσει 20 εκατ. ευρώ, ολοκληρώθηκε μέσα σε έξι μήνες και ήταν εκείνη την εποχή η μεγαλύτερη ενιαία φωτοβολταϊκή εγκατάσταση σε αεροδρόμιο παγκοσμίως, καλύπτοντας το 9% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στο «Ελ. Βενιζέλος».

Το σχέδιο “Route 2025” και ο διαγωνισμός

Τον Δεκέμβριο του 2019, το αεροδρόμιο της Αθήνας ανακοίνωσε το σχέδιο “Route 2025”, με το οποίο δεσμεύεται για την επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα μέχρι το 2025. Προς αυτή την κατεύθυνση, υλοποιεί Οδικό Χάρτη Δράσεων για την παραγωγή καθαρής ενέργειας εντός του αεροδρομίου μέσω φωτοβολταικών για αυτοκατανάλωση, με σκοπό την κάλυψη του 100% των αναγκών της εταιρείας σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αντιστοιχεί στο 91% του τρέχοντος αποτυπώματος της, καθώς και παράλληλου Οδικού Χάρτη για την εκμηδένιση του υπόλοιπου 9% του αποτυπώματος άνθρακα που αντιστοιχεί στις άμεσες εκπομπές λόγω κατανάλωσης καυσίμων (μέσω πρωτοβουλιών όπως η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, τα βιοκαύσιμα, οι αντλίες θερμότητας κ.α.).

Όπως τονίζεται, μέσω αυτής της ιδιαίτερα σημαντικής και πρωτοποριακής διεθνώς πρωτοβουλίας ο ΔΑΑ έχει ως στόχο να γίνει ο πρώτος διαχειριστής αεροδρομίου στην Ευρώπη που θα καλύπτει σε ποσοστό 100% τις ανάγκες του για ηλεκτρική ενέργεια με παραγωγή εντός αεροδρομίου μέσω ΑΠΕ και θα μηδενίσει τις άμεσες εκπομπές του από την κατανάλωση καυσίμων.

Ήδη η εταιρεία σκοπεύει να προκηρύξει διαγωνισμό σχετικά με τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη συντήρηση του φωτοβολταϊκού πάρκου του ΔΑΑ. Για αυτό και πριν την προκήρυξη προχώρησε πρόσφατα σε μια προκαταρκτική διαβούλευση, κοινοποιώντας τις βασικές πτυχές του project προς πιθανούς συμμετέχοντες στην αγορά που έχουν εμπειρία σε παρόμοια έργα.

Βάσει αυτής, ο ΔΑΑ  απευθύνεται σε εταιρείες που έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους παρόμοια φωτοβολταϊκά έργα, τα οποία έχουν ολοκληρωθεί και παράγουν ενέργεια ελάχιστης εγκατεστημένης ισχύος 5MWp ανά έργο.

Οι εταιρείες που επιθυμούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία διαβούλευσης μπορούν να εκφράσουν το ενδιαφέρον τους, ερωτήσεις και σχόλια υποβάλλοντας γραπτή αίτηση μέχρι τις 28 Μαΐου (στο email Tenders@aia.gr).

Στη συνέχεια ο ΔΑΑ θα δρομολογήσει το διαγωνισμό και όπως προκύπτει από τους στόχους της εταιρείας, θα ακολουθήσουν αρκετά ακόμη αντίστοιχα projects φωτοβολταικών.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΑΑ συμμετέχει σε μια παγκόσμια πρωτοβουλία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης με στόχο τη διαχείριση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που βρίσκονται υπό τον έλεγχο των φορέων λειτουργίας αεροδρομίων. Έτσι, έχει εκπληρώσει  όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την αναβάθμιση του στο Επίπεδο 3+ Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα του Προγράμματος Airport Carbon Accreditation.

Επενδύοντας σε ενεργειακά αποδοτικές υποδομές και λειτουργίες την τελευταία δεκαετία, ο ΔΑΑ κατάφερε να μειώσει σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακά του και από το 2015 να αντισταθμίσει τις εναπομένουσες εκπομπές του με αποτέλεσμα να γίνει το πρώτο αεροδρόμιο στην Ελλάδα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.