Της Μαριάννας Τζάννε

Η ενίσχυση της δεύτερης κοινοπραξίας που διεκδικεί το 66% του ΔΕΣΦΑ με την προσθήκη των Ρουμάνων της Transgaz στην υποψηφιότητα της Ισπανικής Reganosa, ίσως να είναι το κλειδί στην εξασφάλιση ενός υψηλότερου τιμήματος για τον διαχειριστή φυσικού αερίου.

Για πρώτη φορά, κυβερνητικές πηγές συζητούν την προοπτική οι δύο αντίπαλες κοινοπραξίες να καταθέσουν τίμημα με κατώτερο επίπεδο τα 400 εκατομμύρια ευρώ. Αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες, τότε οι παρασκηνιακές διεργασίες των προηγούμενων μηνών για ενδυνάμωση της δεύτερης κοινοπραξίας, προκειμένου να υπάρξει ισχυρότερος ανταγωνισμός, ίσως πιάσουν τόπο.

Στις 16 Φεβρουαρίου, η κοινοπραξία υπό την ιταλική Snam στην οποία συμμετέχουν η ισπανική Enagas, η βελγική Fluxys και η ολλανδική Gasunie που αποτελεί το βαρύ πυροβολικό του διαγωνισμού και η συνένωση δυνάμεων μεταξύ των Ισπανών και της Transgaz, καλούνται να υποβάλλουν μετά από πολλές αναβολές, δεσμευτικές προσφορές.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα λάβει στα χέρια του τις αποτιμήσεις δύο συμβούλων και θα κρίνει ποιος έχει το προβάδισμα ή αν το προσφερόμενο τίμημα είναι κατώτερο του επιθυμητού, να ζητήσει βελτίωση προσφοράς. Ωστόσο οι συνεχείς αναφορές του υπουργού Περιβάλλοντος κ. Γιώργου Σταθάκη αλλά και των ΕΛΠΕ που ελέγχουν το 35% ότι δεν θα δοθεί ο ΔΕΣΦΑ κάτω από 400 εκ. ευρώ, έχουν αρχίσει να προβληματίζουν όσους βρίσκονται κοντά στην ιδιωτικοποίηση της εταιρείας. Θεωρούν ότι οι συζητήσεις αυτές διαμορφώνουν κλίμα που δεν ευνοεί στην παρούσα φάση την εξέλιξη του διαγωνισμού που σέρνεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Τις προηγούμενες μέρες, η γενική συνέλευση των μετόχων της Transgaz ενέκρινε πανηγυρικά την πρόσδεση της εταιρείας στο άρμα της Reganosa, παίρνοντας το χαμένο εισιτήριο για το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού. Τον περασμένο Αύγουστο, η Τransgaz μαζί με τη Γαλλική GRTgaz συμμετείχαν στην α΄ φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ, αλλά η συμμετοχή τους απορρίφθηκε καθώς ήταν σε σύγκρουση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Οι Ρουμάνοι είχαν εμφανιστεί για πρώτη φορά στο προσκήνιο μετά το ναυάγιο του διαγωνισμού με την Socar, πρόθυμοι να καταβάλλουν τίμημα ανάλογο των Αζέρων. Ωστόσο η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε τότε, να επαναλάβει την διαγωνιστική διαδικασία.

Στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2016, η Transgaz και ο ΔΕΣΦΑ είχαν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας στο πλαίσιο της συμμαχίας των ευρωπαϊκών διαχειριστών δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου για την προώθηση του στόχου της Ενεργειακής Ενωσης.