Μόλις χθες, ο ΔΕΣΦΑ υπέγραψε με τις τράπεζες την έκδοση ομολογιακού δανείου ύψους 505 εκατ. ευρώ, 12ετούς διάρκειας για τη χρηματοδότηση του Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030, που περιλαμβάνει περισσότερα από 48 έργα συνολικού ύψους 540 εκατ. ευρώ.

Ο Διαχειριστής ανεβάζει ακόμη περισσότερο τον πήχη στο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031, το οποίο, όπως αποκαλύπτει σήμερα το newmoney, φτάνει τα 829.754.670 σε σύνολο επενδύσεων. Το Σχέδιο με ημερομηνία Οκτωβρίου, περιλαμβάνει σημαντικά νέα έργα, καθώς και τα ήδη προγραμματισμένα.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τις επεκτάσεις του ΕΣΦΑ σε νέες περιοχές περιλαμβάνονται τρία νέα έργα, με συνολικό προϋπολογισμό 160,5 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο είναι η επέκταση του ΕΣΜΦΑ προς τα Ιωάννινα, προϋπολογισμού 156 εκατ. ευρώ.

Το έργο αναφέρεται στην επέκταση του μελλοντικού αγωγού υψηλής πίεσης της Δυτικής Μακεδονίας στην πόλη των Ιωαννίνων. Το σημείο σύνδεσης θα είναι το βανοστάσιο Κομνηνά (τέλος του αγωγού ΥΠ 30″ προς Δυτική Μακεδονία).

Το έργο βρίσκεται υπό προκαταρκτική σχεδιασμό σχετικά με τη όδευση, διαστασιολόγηση, εκτίμηση κόστους κ.λπ. Τα εξεταζόμενα σενάρια περιλαμβάνουν αγωγό ΥΠ 16′‘ κατά προσέγγιση μήκους 210-220 χιλιομέτρων. Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται τον Ιούλιο του 2023, η έναρξη λειτουργίας τον Ιούνιο του 2026 και η ένταξη στο σύστημα τον Σεπτέμβριο του 2026, ενώ το έργο εντάσσεται στην τριετή περίοδο ανάπτυξης.

Ακολουθεί ο Μετρητικός/ Ρυθμιστικός Σταθμός Βέροιας, με προϋπολογισμό 2,5 εκατ. ευρώ. Αφορά στην εγκατάσταση Σταθμού Μέτρησης/Ρύθμισης (μαζί με τις απαραίτητες κτιριακές εγκαταστάσεις και υποστηρικτικό εξοπλισμό) στην ευρύτερη περιοχή της Βέροιας για την προμήθεια φυσικού αερίου.

Ο σταθμός Μ/Ρ θα συνδεθεί με τον κλάδο 10” Αρσένιο-Βέροια, το οποίο αποτελεί μέρος του αγωγού ΥΠ 30’’ στη Δυτική Μακεδονία (ήδη προγραμματισμένο έργο) ανάντη και κατάντη με το αναμενόμενο δίκτυο διανομής της ΔΕΔΑ. Ο σταθμός θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις αρχικής δυναμικότητας 8.000 Nm3 /h (1η φάση) και τελική δυναμικότητα 16.000 Nm3/h.

Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται τον Ιούλιο του 2022, η έναρξη λειτουργίας τον Οκτώβριο του 2023 και η ένταξη στο σύστημα το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς. Σε αυτήν την κατηγορία έργων εντάσσεται και ο Μετρητικός/ Ρυθμιστικός Σταθμός Νάουσας, με προϋπολογισμό 2,8 εκατ. ευρώ.

Αφορά την εγκατάσταση Σταθμού Μέτρησης/Ρύθμισης στην περιοχή Κοπανός της Νάουσας για την τροφοδοσία με φυσικό αέριο. Ο σταθμός Μ/Ρ θα τροφοδοτείται μέσω του LVS U-9120 του κλάδου 10″ Αρσένιο-Βέροια, το οποίο αποτελεί μέρος του αγωγού ΥΠ 30” προς Δυτική Μακεδονία.

Θα τοποθετηθούν δύο ρεύματα μέτρησης και ρύθμισης αερίου σε διάταξη (1+1) – ένα σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – με δυναμικότητα κάθε ρεύματος 3.500 Nm3/h, καθώς και στέγαστρο για την προστασία των μετρητικών/ρυθμιστικών διατάξεων (skid shelter), αίθουσα ελέγχου, κτίριο RCC και υποστηρικτικός εξοπλισμός.

Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται τον Ιούλιο του 2022, η έναρξη λειτουργίας τον Δεκέμβριο του 2023 και η ένταξη στο σύστημα τον Φεβρουάριο του 2024.

Τα 9 έργα βελτίωσης του ΕΣΦΑ

Στο Πρόγραμμα 2022-2031 περιλαμβάνονται 9 νέα έργα που στοχεύουν στη συνεχή βελτίωση του ΕΣΦΑ, τον εκσυγχρονισμό και τη συντήρησή του για την εξασφάλιση ασφάλειας, αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας του συστήματος.

Τα έργα αυτά έχουν συνολικό προϋπολογισμό 14,5 εκατ. ευρώ και είναι:

  •  Επέκταση και αναβάθμιση Μετρητικών/Ρυθμιστικών Σταθμών Σημείου Εξόδου Διανομής «Αθήνα» (3 εκατ. ευρώ)
  • Μετατόπιση κλάδου Κερατσινιού (ρέμα Μαύρη Ώρα, 425.000 ευρώ)
  • Κατασκευή νέου Μετρητικού/ Ρυθμιστικού σταθμού στο Μαρκόπουλο για την αντικατάσταση του υφιστάμενου (2,2 εκατ. ευρώ)
  • Αναβάθμιση λειτουργικών Ηλεκτρονικού Πληροφοριακού Συστήματος ΔΕΣΦΑ (350.000 ευρώ)
  • Ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος για την ανάληψη από τον ΔΕΣΦΑ του ρόλου Υπευθύνου Πρόβλεψης για τη ζώνη εξισορρόπησης ΕΣΜΦΑ (50.000 ευρώ)
  • Νέο Ηλεκτρονικό Πληροφοριακό Σύστημα φυσικού αερίου (3,5 εκατ. ευρώ)
  • Αναβάθμιση του συστήματος διαχείρισης έργων (1,2 εκατ. ευρώ)
  • Αναβάθμιση του συστήματος πυρόσβεσης και αντικατάσταση των βαλβίδων εκτόνωσης πίεσης στο Σιδηρόκαστρο (800.000 ευρώ)
  • Σύστημα έγχυσης αζώτου για την υποστήριξη του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία (2,53 εκατ. ευρώ)

Τα FSRU και οι νέες μονάδες ρεύματος

Στο νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης περιλαμβάνονται ακόμη τα έργα σύνδεσης με τα FSRU Αλεξανδρούπολης της Gastrade και Αγίων Θεοδώρων της Διώρυγα Gas, καθώς και με τους σχεδιαζόμενους νέους ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς (ΤΕΡΝΑ-ΜΟΗ, Elpedison). Σε αυτό το σκέλος ως νέο έργο εντάσσεται η σύνδεση της σχεδιαζόμενης μονάδας της ELVAL/HALCOR στην Θίσβη.

Το έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 2,01 εκατ. ευρώ με στόχο τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο ενός νέου σταθμού ηλεκτροπαραγωγής 651 MWe. Όπως σημειώνεται, το έργο θα ξεκινήσει με την τροποποίηση ενός υπάρχοντος βανοστασίου 14”. Το βανοστάσιο τροφοδοτείται απευθείας από τον κεντρικό αγωγό προς Θίσβη με κλάδο 20’’και συνδέεται το κεντρικό σύστημα εξαερισμού του σταθμού υποδοχής ξέστρων.

Κατά συνέπεια θα χρειαστεί η κατασκευή ενός αγωγού 14’’ με πίεση σχεδιασμού 80 barg, και μήκους 400 m έως το οικόπεδο του ΔΕΣΦΑ για την εγκατάσταση του μετρητικού σταθμού. Ο τελευταίος θα έχει δυναμικότητα 100.000Nm3/h. Η τελική επενδυτική απόφαση τοποθετείται τον Νοέμβριο του 2022, η έναρξη λειτουργίας το Μάιο του 2024 και η ένταξη στο σύστημα τον Ιούνιο του 2024.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται, ως μακροπρόθεσμο έργο με τρέχοντα προϋπολογισμό 7,5 εκατ. ευρώ, ο Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στη Μεγαλόπολη για τη σύνδεση με τον (μελλοντικό) αγωγό East Med. Η υλοποίηση του, βέβαια, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πρόοδο και την λήψη τελικής επενδυτικής απόφασης για τον ίδιο τον αγωγό East Med.

Όσον αφορά την επίδραση των έργων στη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ, εκτιμάται ότι η ένταξή τους θα οδηγήσει σε αύξηση κατά 5,12% χωρίς να λαμβάνονται υπόψη επιχορηγήσεις και με βάση την πλέον πρόσφατη μελέτη πρόβλεψης ζήτησης. Ωστόσο, όπως σημειώνεται «τα οφέλη που επιτυγχάνονται από τα ανωτέρω έργα είναι σημαντικά και αποφασιστικά για την οικονομία, το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στις περιοχές που αφορούν».